تاثیر فناوری واقعیت مجازی در کاستن درد زایمان

مهتاب جهاندار، گروه فناوری الف،   3980526040

در کشور انگلستان پزشکان توانسته‌اند با استفاده از فناوری‌ واقعیت مجازی برای اولین بار، از این تکنولوژی برای کاهش درد و استرس زایمان استفاده کنند.

تاثیر فناوری واقعیت مجازی در کاستن درد زایمان

به گزارش الف، پزشکان دانشگاه ولز کاردیف با پژوهش‌هایی که انجام داده‌اند تصور دارند که در صورت بالا بودن درصد موفقیت آزمایشات خود، می‌توانند جایگزینی برای فناوری مدیریت درد‌ در سرار کشور ایجاد کنند.

این کیت توسط هانا للی که قرار است به زودی مادر شدن را تجربه کند مورد آزمایش قرار گرفته است و او تجربه‌ی خود را در راستای این پژوهشات اینگونه توصیف کرده است:

تجربه‌ی کار با دستگاه واقعیت مجازی باعث شده است که من بر اتفاقاتی که در اطرافم می‌افتند واقف بوده و می‌توانم با استفاده از وجود قابلیت ۳۴۰ درجه از اعمالی که پشت سر‌ من‌ نیز صورت می‌گیرند آگاهی داشته باشم.

به زودی نتیجه‌ی این آزمایشات که توسط مادران انجام شده‌اند، از طریق هیئت بهداشت و درمان جمع آوری شده و مطلوب بودن و میزان پاسخ دهی آن مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

خانم هارداکر که رئیس مامایی هیئت بهداشتی کاردیف هستند اشاره کرده است: ما توانسته‌ایم تجربه‌ای جدید و خلاقانه از این فناوری داشته باشیم و با استفاده از واقعیت مجازی قادر به انجام کارهای متفاوتی در علم پزشکی  خواهیم بود، کارهایی که تا به حال در هیچ کجای دنیا انجام نشده‌اند.

بهره‌گیری از این تکنولوژی در آینده می‌تواند به مادرانی که زود تر از موعود، زایمان خود را تجربه می‌کنند بسیار کمک کننده باشد و توسط این فناوری قادر می‌باشند که آرامش خود را در طول این لحظات پر از فشار حفظ کرده و با راحتی بیشتری از سختی‌ها و پیچ و خم‌های آن عبور خواهند کرد.

طبق گفته‌ی خانم للی "انتخاب" کلمه‌ی بسیار‌مهمی برای مادران در انتظار زایمان می‌باشد: استفاده از تکنولوژی واقعیت مجازی در زایمان می‌تواند جایگزین خوبی باشد، اما مانند دیگر درمان‌ها برای همه مناسب نیست و در هر شرایطی نتیجه دهنده نخواهد بود.

هزینه‌ی تهیه‌ی سالانه این هدست‌های واقعیت مجازی حدود چهار هزار پوند می‌باشد که به نوبه‌ی خود رقمی بسیار زیاد محسوب می‌شود.

استفاده از این فناوری موجب شده که مادران در حین زایمان بتوانند از فضای‌ پر تنش اطراف خود کمی فاصله گرفته و با خارج شدن از حال و هوای بیمارستان آرامش بیشتری دریافت کنند.

این تکنولوژی طبق گفته‌های خانم هارداکر می‌تواند برای مادرانی که بعد از زایمان دچار استرس می‌شوند نیز مفید واقع شود. او همچنین اشاره داشت که بهره گیری از این هدست‌ها در مرحله‌ی اول زایمان گزینه ی بهتری می‌باشد به این دلیل که خانم‌ها بیتشرین کنترل را در این مرحله بر روی خود دارند، و همچنین اضافه کردند که علم پزشکی برای مشکلاتی که در پروسه‌ی زایمان از جمله آب درمانی تنها و زایمان زودرس رخ می دهند، حفظ آرامش و تنفس ریتمیک را به عنوان راه حلی برای آسانتر شدن اینگونه عمل‌های سنگین پیشنهاد کرده است، اما حال با جایگزینی تکنولوژی و استفاده از فناوری واقعیت مجازی این عمل‌های پر فشار وارد بُعد جدید تری خواهند شد و در این گستره با ‌پتانسیل بالایی که دارد دروازه‌های جدیدی را باز خواهد کرد.