۸۵ هزار راس دام برای حجاج ایرانی ذبح شد

گروه اجتماعی الف،   3980521017 ۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴ تکراری یا غیرقابل انتشار

در حالی که نزدیک به ۸۸ هزار زائر ایرانی در حج به سر می‌برند، رییس سازمان حج و زیارت اعلام کرد: تا این مرحله از اعمال حج تمتع، ۸۵ هزار راس دام قربانی حجاج ایرانی ذبح شده است.

به گزارش ایسنا، علیرضا رشیدیان با به پایان رسیدن اعمال دهم روز ماه ذی‌الحجه و عید قربان در عربستان گفت: «مجموعه عوامل قربانی موفق شدند دام قربانی تمام کاروان‌هایی که را در دو مرحله صبح و بعدارظهر روز دهم ذی‌الحجه (برابر با ۲۰ مردادماه) به کشتارگاه‌ها در منطقه منا مراجعه کردند، ذبح کنند. نتیجه این اقدام، قربانی تعداد ۸۵ هزار راس دام بود.

او افزود: ذبح قربانی حدود یک هزار و ۵۰۰ نفر دیگر از زائران باقی مانده است که به خواست خودشان، روز یازدهم ذی‌الحجه (به تقویم عربستان) برابر با روز دوشنبه ۲۱ مردادماه، برای قربانی در نظر گرفته شد که در تنها کشتارگاه تخصیص یافته برای این روز (المعیصم) در اولین ساعات طلوع آفتاب انجام خواهد شد.

به گفته رییس سازمان حج و زیارت، ذبح این دام‌ها در کشتارگاه صنعتی و با حضور ناظران شرعی و توسط ۶۴ ذابح ایرانی به انجام رسید.

رشیدیان به کار سنگین ذابحین در روز دهم ذی‌الحجه که برابر با تقویم عربستان عید قربان بود، اشاره کرد و گفت: به‌طور متوسط هر ذابح بین ۱۲۰۰ تا ۱۳۰۰ راس دام قربانی را در این روز ذبح کرد.

پیش از آغاز مناسک حج امسال، نماینده پیشین ولی فقیه در امور حج و زیارت پیشنهاد بازگرداندن گوشت‌های قربانی حج به ایران را مطرح کرده بود. حجت‌الاسلام و المسلمین سیدعلی قاضی‌عسکر گفته بود: دولت عربستان چند سال پیش آماده بود که ما گوشت‌های قربانی را به کشور بازگردانیم اما برخی در کشورمان اما و اگرهایی در خصوص این گوشت‌ها آوردند و گفتند ممکن است سالم نباشد ولی ما تصمیم گرفته‌ایم امسال مذاکراتی را در خصوص برگرداندن ۸۱ هزار لاشه گوسفند به کشور آغاز کنیم تا این ۸۱ هزار لاشه در کشور و در مراکزی مانند بهزیستی و کمیته امداد توزیع شود.

پس از آن اما دیگر مقامات حج درباره به نتیجه رساندن یا حتی پیگیری آن پیشنهاد اظهار نظری نکردند.

گوشت‌های قربانی حج هر سال زیر نظر بانک توسعه اسلامی به کشورهای فقیر اهدا می‌شود.