دریاسالار آمریکایی: ایران در جنگ نامتقارن قابلیتی قوی و استثنائی دارد

گروه جهان الف،   3980520177 ۳۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۷ تکراری یا غیرقابل انتشار
دریاسالار آمریکایی: ایران در جنگ نامتقارن قابلیتی قوی و استثنائی دارد

به گزارش الف 'تد گالن كارپنتر' از اعضای ارشد اندیشكده پرنفوذ 'كیتو با اشاره به ماجراجویی ترامپ و احتمال درگیری نظامی بین ایران و آمریکا درنشنال اینترست، نوشت :

  1. کنث ادلمن (Kenneth Adelman)، معاون سابق وزیر دفاع آمریکا در سال 2002 جنگ عراق را به آسانی "اب خوردن" پیش بینی کرده بود. اما تاریخ نشان داد که پیروزی نظامی اولیه شروع دردسرهای ایالات متحده بود: حداقل 4 هزار و 400 سرباز آمریکایی در جنگ عراق کشته شدند و آمریکا بیش از یک تریلیون دلار هزینه برای این جنگ پرداخت کرد.                                                                                                                                                                                                                                                    
    2. این حقیقتی است که رفتار شوالیه مابانه ترامپ درباره جنگ با ایران را آزاردهنده می کند. او تصور می کند که آمریکا بر دو روند "مقابله به مثل" و "تنش زایی" کنترل دارد در حالی که حتی دشمنانی که از لحاظ قابلیت های نظامی متعارف ضعیف هستند نیز گزینه های فراوانی برای جنگ نامتقارن دارند. ایران نیز درصورت استفاده از قابلیت های جنگ نامتقارن خود می تواند عملکرد کارآمدی داشته باشد.                                                                                                                                                                                    
    3. جیمز استاوریدیس (James Stavridis)، دریاسالار بازنشسته آمریکا با تاکید بر "قابلیت قوی و استثنائی ایران در جنگ نامتقارن" در عرصه های مختلف، گفت: "حملات سایبری، تاکتیک سوارم دریایی، زیردریایی های دیزلی، نیروهای ویژه و موشک های کروز زمین به زمین همگی جزء دارایی های سطح بالا هستند." علاوه بر این که، "ایرانی ها در به خدمت گرفتن شرایط طاقت فرسای خلیج فارس تجربه فراوانی دارند."                                                                                                                                                 
    4. تهران علاوه بر قابلیت های مستقیم نظامی می تواند شبکه متحدان سیاسی و نظامی شیعه خود در خاورمیانه را برای آسیب زدن به آمریکا فرابخواند. علاوه بر حزب الله لبنان و گروه های متعدد شبه نظامی شیعه در عراق که می توانند نیروهای آمریکایی مستقر در این کشور را تحت حملات مرگبار قرار دهند، نباید نقش بالقوه اکثریت شیعه سرکوب شده و خشمگین بحرین را فراموش کرد. اگر خشم به جوش آمده آنها تحت حاکمیت رژیم فعلی مورد حمایت واشنگتن به کشمکشی مستقیم و آشکار راه یابد، دولت ترامپ باید استقرار ناوگان پنجم آمریکا در بحرین را به فراموشی بسپارد.                                                                                                                                                                                                                                                                                          
    5. جنگ با ایران به هیچ عنوان مساله کوچکی نخواهد بود. هزینه مالی و جانی حمله به ایران می تواند کابوس بلندمدتی برای آمریکا ایجاد کند. تولسی گابارد، نامزد دموکرات انتخابات به درستی پیش بینی کرده است که جنگ با ایران باعث خواهد شد جنگ عراق همانند "آب خوردن" به نظر برسد. تهران قطعا برای مقابله به مثل تهاجم آمریکا و گسترش رویارویی دوجانبه راه های گوناگونی دارد و رهبران آمریکا باید برای پرهیز از ورود به این مسیر پرخطر خردمندانه رفتار کنند.