اسماعیلی: از معدود رؤسایی بودم که به پرونده‌ها رسیدگی می‌کردم

گروه اجتماعی الف،   3980516142

سخنگوی قوه قضائیه گفت: با وجود جذب ۲۳۷قاصی جدید اما اکنون وضعیت بغرنج تر شده و ۲۵ درصد از برنامه عقب هستیم.

اسماعیلی: از معدود رؤسایی بودم که به پرونده‌ها رسیدگی می‌کردم

به گزارش مهر، غلامحسین اسماعیلی سخنگوی قوه قضائیه و رئیس سابق دادگستری استان تهران در مراسم تودیع و معارفه رئیس دادگستری استان تهران گفت: ۶۳ ماه توفیق خدمت گذاری در دادگستری استان تهران با کمک همکاران و مدیران قضایی داشتم. تا قبل از این تصدی از تهران نام و بزرگی و بعضا ظواهر جذاب را می شناختم اما مشکلات فراوانی دارد و بخشهای مختلف استان در زمره محرومترین استانها قرار گرفته و به فراموشی سپرده شده است.

وی ادامه داد: هم عقب ماندگی و هم ساختار نامتناسب را شاهد بودیم و تحت تاثیر سایه رده های ملی در پایتخت قرار گرفته است و انسجام مدیریتی را شاهد نیستیم. هر یک از ادارات به سلیقه خودش ساختار گوناگون تعریف کرده ان. مجموعه امنیتی شهرداری آموزش سپاه ساختار خود را دارد و خلاف سایر استانها از ساختار یکسان و واحدی تبعیت نکرده و همین کار را سخت می کند.

وی گفت: البته مجموعه قضایی متفاوت است و این ساختار ستاد قوه، نقش سیاست گذاری و رهبری را ایفا و در موضوعات محوله نقش دیگری را ایفا نمی کرد و در پرونده ها نه مداخله ای می کرد و نه قانون اجازه می داد. تنها اداره ای که ساختارش متمایل با وظایفش بود دادگستری بود. ناهمگونی جزیره ای  وجود داشت که امیدوارم رفع شود.

اسماعیلی بیان کرد: در این مدت ۱۰ میلیون پرونده رسیدگی شده و آغاز مسئولیت  من یک میلیون و ۷۵۰ پرونده رسیدگی شده بود و اکنون وارده سالانه ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار پرونده شده و رشد ۴۰ درصدی ورود پرونده را شاهد هستیم. این مجموعه را من رسیدگی نکرده ام بلکه قضات و همکاران شریف و پاکدامن در این مجموعه انجام داده اند و من نقش پشتیبان کننده داشتم.

وی گفت:البته مدعی هستم از معدود رئسایی بودم که در شعبه اول به پرونده ها رسیدگی می کردم و از پرونده و کار قضایی غافل نشده ام.  

اسماعیلی ادامه داد: هر فقره پرونده دادگستری استان از نظر حجم کار تعداد شکات و متهمان و نوع عملیات متهمان و فرآیند قضایی با فعالیت یک استان برابری می کرد.  ۴۰ هزار متر زیربنای ملکی و ۶۰درصد واحدهای قضایی در اماکن استیجاری مستقر بود و زیبنده نبود، تلاش شد و موفق شدیم ۲۱۳هزار مترمکعب به مجموعه ملکی استانداری تهران اضافه کنیم  و مجموعه در دست احداث که تا سال ۱۴۰۰ به بهره برداری می رسد و ۲۰۰ هزار متر مربع دیگر در دست ساخت است که رشد ۳۰۰درصدی را نشان می دهد.

وی گفت: ۱۲۰ واحد مسکونی داشتیم ولی الان ۲۰۰ واحد در دست ساخت داریم ولی با قائله ۸هزار نفری تناسبی با مجموعه قضایی ما ندارد. ۱۵۹۰ قاضی داشتیم و از کارآموزان ۸۶۳ نفر قاضی جدید اضافه شد یعنی ۵۴ درصد قضات شاغل داریم اما ۶۲۶ قاضی به دلیل بازنشستگی و به دیوان عالی و سایر واحدها رفته اند و ۲۳۷ قاضی به مجموعه اضافه شده یعنی رشد ۱۵ درصدی داشته ایم. اما ۴۰ درصد به حجم پرونده های قضایی اضافه شده است.

وی افزود: اگر ۴۰ درصد قضات اضافه می شد همانند شرایط روز اول می شد اما اکنون وضعیت بغرنج تر شده و ۲۵ درصد عقب هستیم. 

وی گفت: ۵۸۶۹ نفر نیروی اداری داشتیم و ۲۲۳۵ نفر جدید الورود هستند اما با احتساب خروجی نیرو ۱۲ درصد جذب شده است.

رئیس سابق دادگستری استان تهران گفت: معتقدیم بهترین قضات در این مجموعه فعالیت کرده اند و در ایام خدمت ابعاد نظارتی در درون و برون دستگاه انجام شده و اغماض نشده و برخورد انقلابی شده است.

وی گفت: با این حال وضع مطلوبی تحویل داده ایم اما کافی نیست. ۱۶ ساعت شبانه روز فعالیت کرده ام و در نهایت اینگونه رقم خورد تا براساس عهدی که با رئیس قوه قضائیه داشتم مبنی بر اینکه هر مسئولیتی که بر زمین مانده باشد، در خدمت باشم و در حوزه سخنگویی قوه قضائیه نیز اینگونه بوده است.