ناصر ایمانی: امکان توافق و ائتلاف میان قالیباف و احمدی‌نژاد محال است

گروه سیاسی الف،   3980513052 ۱۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۹ تکراری یا غیرقابل انتشار

یک تحلیلگر مسائل سیاسی در واکنش به انتشار خبری مبنی بر دیدار محمدباقر قالیباف و محمود احمدی‌نژاد، با بیان اینکه احمدی‌نژاد از اساس اصول‌گرایی را قبول ندارد گفت: اگر قالیباف با احمدی‌نژاد ائتلاف کند، حمایت اکثریت قاطع اصولگرایان را از دست می‌دهد.

ناصر ایمانی: امکان توافق و ائتلاف میان قالیباف و احمدی‌نژاد محال است

به گزارش انتخاب،‌ انتشار توئیت وحید یامین‌پور مجری اصول‌گرای صدا وسیما که در آن مدعی دیدار محمد باقر قالیباف با محمود احمدی‌نژاد شده، کافی بود تا رسانه‌ها در سطحی گسترده این موضوع را مورد توجه قرار دهند. یامین‌پور، چهره نزدیک به جبهه پایداری در توئیت خود می‌نویسد: «دوستان از دیدار اخیر آقایان قالیباف و احمدی نژاد اطلاعات کاملتری دارند؟ ظاهرا خیلی روبه جلو و سازنده بوده!»

این توئیت در همان ساعت اولیه در کانون‌ توجهات قرار گرفت اما اطلاعات دقیق و مستندی پیرامون صحت دیدار میان دو شخصیت سیاسی مطرح اصول‌گرا، یعنی قالیباف و احمدی‌نژاد، منتشر نشد. در مهم‌ترین واکنش ، محسن پیرهادی دبیرکل جمعیت پیشرفت و عدالت و از چهره‌های نزدیک به قالیباف ، نوشت: ‏«خبر دیدار آقایان قالیباف و احمدی نژاد مربوط به اواخر فروردین است. گویا آقای احمدی نژاد چند جلسه مجمع نیامده بودند، آقای قالیباف پیگیری کردند و متوجه شدند ایشان بیمارند و با جمعی از دوستان به عیادت ایشان رفتند. ‏یادمان باشد همه چیز در دنیا سیاست بازی، انتخابات و حاشیه نیست. همین.»

توئیت پیرهادی که البته صحت آن نیز مورد تایید نیست، ادعای جدید بودن یا دیدار قالیباف با احمدی‌نژاد در چند روز اخیر را رد می‌کند اما اساس مساله یعنی دیدار میان این دو شخصیت مهم در جبهه اصول‌گرایان در سال جاری نه تنها رد نمی‌شود، بلکه مورد تایید نیز قرار می‌گیرد. بر همین اساس، انتخاب موضوع دیدار میان محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌ دولت‌های نهم و دهم با محمد باقر قالیباف، شهردار اسبق تهران و نامزد چند دوره انتخابات ریاست جمهوری را با ناصر ایمانی کارشناس مسائل سیاسی و فعال سیاسی اصول‌گرا مورد بررسی قرار داده است.

دیدار محمد باقر قالیباف با محمود احمدنژاد با این فرض که حتی در فرودین امسال اتفاق افتاده باشد، را تا چه اندازه دارای اهمیت ارزیابی می‌کنید؟

اخبار منتشر شده پیرامون دیدار قالیباف و احمدی‌نژاد اساسا اهمیت ویژه‌ای ندارد. از این دیدارها نباید خبر ساخت یا خبر تحلیل کرد. واقعیت این است این دیدار در ماه جاری یا در ماههای گذشته اتفاق افتاده باشد، به صورت یک نشست جدی و به منظور رایزنی و تحلیلی وضعیت سیاسی نبوده است. در این دیدار نه توافقی حاصل شده و نه مذاکره سیاسی‌ای به منظور بازیگری در آینده تحولات سیاسی کشور اتفاق افتاده است. بنابراین، با توجه به اینکه خبری مستند از دیدار سیاسی و مذاکره جدی میان احمدی‌نژاد و قالیباف وجود ندارد، به نظر می‌رسد دیدار میان دو طرف در حد یک مصافحه فردی بوده و پرداختن تحلیلی به این موضوع تا حدود زیادی نادرست به نظر می‌رسد.

قالیباف با احمدی نژاد ائتلاف کند، حمایت اکثریت قاطع اصولگرایان را از دست می دهد / احمدی‌نژاد از اساس اصول‌گرایی را قبول ندارد تا چه رسد به نواصول‌گرایی قالیباف

هدف‌گذاری قالیباف برای ایجاد جبهه نواصول‌گرایی، تا چه اندازه می‌توان عامل دیدار او با احمدی‌نژاد باشد؟

واقعیت این است که قالیباف بر این امر تاکید کرده راه گذار و درست را در ایجاد تفسیری جدید از اصولگرایی می‌داند که بر اساس تعاریف خود آن را «نواصول‌گرایی» نامیده است. اینکه بتوان چنین دیداری را در راستای جذب حمایت قالیباف برای جریان تحت رهبری خود قلمداد کنیم، نادرست به‌نظر می‌رسد. احمدی‌نژاد از اساس اصول‌گرایی را قبول ندارد تا چه رسد به نواصول‌گرایی.

آیا اساسا امکان توافق و سازش احمدی‌نژاد و قالیباف وجود دارد؟

امکان توافق و ائتلاف میان این دو شخصیت سیاسی اصول‌گرا در وضعیت کنونی محال به نظر می‌رسد. در وضعیت کنونی قالیباف در مسیر تشکل و ائتلاف با جریان‌های اصول‌گرا قرار دارد و بعید به نظر می‌رسد به سمت محمود احمدی‌نژاد گرایش پیدا کند؛ زیرا در این حالت حمایت اکثریت قاطع جبهه خود را از دست خواهد داد. دلیل دوم پیرامون محال بودن توافق این است که اساسا خواستگاه فکری محمود احمدی‌نژاد و محمد باقر قالیباف در تضاد با یکدیگر قرار دارد. کسانی با یکدیگر توافق می‌کنند که حداقلی از نزدیکی مواضع و رغبت به همکاری با یکدیگر را داشته باشند. دلیل سوم نیز این است که احمدی‌نژاد بر اساس مواضع خاص خود با هیچ شخص و جریانی بر روی کره زمین اعم از اصلاح‌طلب، اصول‌گرا و مستقل ائتلافی نخواهد کرد. او در 8 سال ریاست جمهوری خود به به وضوح این قاعده را نشان داد. لذا هر گونه توافق ناممکن به نظر می‌رسد. 

برخی از تحلیل‌ها بر اساس این قاعده مطرح می‌شود که توافق میان احمدی‌نژاد و قالیباف، برای تقابل با چهره هایی چون لاریجانی در 1400 است. این استدلال را چگونه تحلیل می‌کنید؟

این اصل که دو شخص یک رقیب مشترک داشته باشند، لزوما نمی‌تواند منجر به حصول توافق میان آن‌ها شود. قالیباف ممکن است ایراداتی را نسبت به مشی لاریجانی داشته باشد اما نوع نگاه و موضع او تفاوت بسیاری زیادی با نگاه احمدی‌نژاد به رئیس خانه ملت دارد. نوع نگاه و رقابت این دو شخصیت با لاریجانی به هیچ عنوان با یکدیگر قابل جمع نیست.

با توجه به اینکه احمدی‌نژاد آینده‌ای را برای حضور خود در انتخابات ریاست جمهوری 1400 متصور نیست، آیا احتمال حمایت او از قالیباف وجود دارد؟

کسانی که چنین استدلالی را مطرح می‌کنند مشخص است که حداقل شناخت را از محمود احمدی‌نژاد ندارند. احمدی‌نژاد با هیچ شخصی نه ائتلاف کرده و نخواهد کرد. او موضوع و جایگاه خود را بسیار متفاوت از آن می‌بیند که با شخص یا جریانی خاص توافق کند.

با توجه به طرح شدن دیدار میان قالیباف و احمدی‌نژاد، تا چه اندازه طرحی منسجم از سوی قالیباف برای حضور در انتخابات مجلس آینده را محتمل می‌دانید؟

در وضعیت کنونی به طورقطعی نمی‌توان پیرامون حضور جدی یا عدم حضور قالیباف در انتخابات مجلس یازدهم سخن به میان آورد. هر دو احتمال وجود دارد.