با گذشت ۱۳ ساعت از آغاز آتش‌سوزی؛ ساختمان نیمه‌کاره هتل آسمان شیراز همچنان می‌سوزد

گروه حوادث الف،   3980513014

هتل آسمان که پیش از این بارها به‌دلیل مخدوش کردن حریم بصری ارگ کریمخانی خبرساز شده بود، از حوالی ساعت ۱۱ صبح شنبه(۱۲ مرداد) دچار حریق شد و هم‌اکنون همچنان دود آتش‌سوزی از آن به آسمان می‌رود. با این حال رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شیراز اعلام کرد: اطفاء حریق هتل آسمان تا یک ساعت دیگر به اتمام می‌رسد.

ایسنا نوشت: هتل نیمه‌کاره آسمان که از ابتدای دهه ۹۰ کار ساخت آن آغاز شده بود و بارها به اشکال مختلف و به‌دلیل اعتراض به تعداد طبقات آن در صدر اخبار قرار گرفته بود، ساعت ۱۱ صبح شنبه، ۱۲ مرداد به دلایلی که هنوز به شکل دقیق اعلام نشده است، دچار حریق شد و همچنان دود ناشی از آتش از آن به آسمان می‌رود.

محمدمهدی قانع مدیرعامل آتش‌نشانی شهرداری شیراز که صبح شنبه از استقرار بیش از ۷۰ آتش‌نشان در محل خبر داده بود، امشب به خبرنگاران گفت: ما همچنان در محل مستقر هستیم و تلاش برای ایمن‌سازی ساختمان و اطفاء کامل حریق ادامه دارد اما هنوز به شکل کامل حریق اطفاء نشده است.

قانع گفت: حرارت طبقات منفی ۲ و منفی ۱ بین ۷۰۰ تا ۱۰۰۰ درجه است و بیم ریختن بخشی از ساختمان وجود دارد اما این ساختمان به شکل کامل فرو نخواهد ریخت.

صبح شنبه(۱۲ مرداد) اعلام شده بود که به دلیل انجام فعالیت‌های جوشکاری و ریزش آن روی مواد اشتعال‌زا، آتش‌سوزی در طبقات منفی ۲ و منفی ۱ حادث شده است. آتش‌نشانان شمار زیادی کپسول گاز و کپسول‌های مخصوص جوش کاربیت از طبقات زیرین ساختمان خارج کردند اما به ظاهر، به‌دلیل وجود تشک‌هایی که درون آن‌ها فوم وجود دارد همچنان شاهد دود ناشی از سوختن در حوالی هتل آسمان هستیم.

مشاهدات حاکی است که خیابان رودکی شیراز که محل استقرار تعداد زیادی از هتل‌های معروف این شهر و از مسیرهای مهم گردشگری است، توسط نیروهای پلیس مسدود شده است. برق خیابان توسط اداره برق و با هدف پیشگیری از بروز هرگونه حادثه، قطع شده و اکثر اماکن اقامتی با استفاده از برق اضطراری روشنایی موردنیازشان را تامین می‌کنند. اکنون که نیمه‌شب شنبه را پشت سر می‌گذاریم تقریبا تمام مسئولان شهرداری، فرماندهی انتظامی فارس و نیروهای اورژانس، اعضای ستاد بحران شهرستان شیراز، خبرنگاران و عکاسان در خیابان رودکی مستقر هستند و همچنان دود از ساختمان نیمه‌کاره هتل آسمان شیراز به آسمان می‌رود.

نیروهای انتظامی مستقر در محل اجازه ورود عکاسان و خبرنگاران به محدوده هتل آسمان را نمی‌دهند و تاکید دارند که رعایت شرایط ایمنی مستلزم دور ماندن از محدوده این ساختمان است.

بعد از ظهر شنبه ستاد بحران شهرستان شیراز تصمیم گرفت که بخشی از واحدهای مسکونی و تجاری محدوده هتل آسمان را تخلیه کند و هم‌اینک تمام خیابان‌های منشعب از رودکی و خیابان اصلی مملو از خودروهای آتش‌نشانی، نیروهای انتظامی و امدادگران اورژانس است.

یکی از آتش‌نشانان حاضر در محل آتش‌سوزی ساختمان نیمه‌کاره هتل آسمان به ایسنا گفت: بعد از ۱۳ ساعت یکی از کانون‌های آتش‌سوزی را پیدا کرده‌ایم و آتش‌نشانان در حال مهار آتش هستند. وی ابراز امیدواری کرد، با مهار این کانون، آتش به‌طور کامل اطفاء شود.

آتش‌نشانان یکی از کانونهای آتش را درطبقات زیرین هتل یافته‌اند

مهندس آرش فرج‌زاده قائم‌مقام شهردار شیراز گفت: متاسفانه به ما اعلام نشده بود که مقادیر زیادی کالا شامل تشک، ملحفه، بالش و ... در یکی از طبقات زیرزمین دپو شده است و رسیدن آتش به این کالاها، کار را با مشکل مواجه کرده است.

فرج‌زاده گفت: مواد ضد اشتعال، به سادگی مشتعل نمی‌شوند اما وقتی هم مشتعل شد، خاموش کردن آن‌ها به سادگی امکان‌پذیر نیست.

فرج‌زاده با بیان این‌که اکنون و بعد از حدود دوازده ساعت، آتش‌نشانان به کانون آتش رسیده‌اند، گفت: با توجه به حجم دود ایجادشده از آتش و قرار گرفتن کانون در طبقات زیرین ساختمان و ندادن اطلاعات لازم در خصوص موادی که در این محل وجود دارد، کار با سختی جلو رفته و طولانی شده است.

قائم مقام شهردار شیراز گفت: الآن که ساعت ۱۲ شب است، تیم‌های آتش‌نشانی موفق به کنترل بخش زیادی از آتش شده‌اند اما نگرانی ما این بود که این ساختمان با توجه به این‌که اسکلت فلزی است، احتمال فرو ریختن آن وجود دارد.

وی با بیان این‌که شاهد ریزش‌هایی در بخش‌هایی از این ساختمان بوده‌ایم، گفت: به دلیل افزایش طبقات اسکلت فلزی با روش‌های مهندسی با بتون تقویت شده است و همین عامل مانع از فرو ریختن این ساختمان به دلیل حرارت بسیار بالا شده بود.

فرج‌زاده در عین حال گفت: نگرانی این است که اعضای فلزی بعد از چند ساعت در معرض حرارت قرار گرفتن، موجب ریزش ساختمان شود، اگرچه پوسته‌های بتنی دور این اسکلت فلزی موجب شده که زمان بروز ریزش به تعویق بیافتد.

قائم مقام شهردار شیراز گفت: خوشبختانه تاکنون تنها تخریب موضعی داشته‌ایم اما تخریب کلی و ریزش ساختمان حادث شده است و امیدواریم تا لحظات پایانی اطفاء کامل حریق، این ساختمان استقامت داشته باشد.

فرج‌زاده گفت: اما بعد از مهار کامل آتش این ساختمان نیازمند بازنگری کامل است یا باید تخریب کامل و بازسازی شود یا این‌که مستحکم شود.

قائم مقام شهردار شیراز با اشاره به حضور نیروهای سپاه، ارتش، پلیس، اورژانس، استانداری و ... در کنار نیروهای فرمانداری و شهرداری شیراز، گفت: امیدوار هستیم که اطفاء حریق به زودی کامل شود.

فرج‌زاده با تصریح این‌که خیابان رودکی شیراز با هماهنگی دستگاه‌های مسئول برای مدتی مسدود خواهد شد، گفت: مسدود شدن مسیر فقط شامل تردد سواره خواهد بود و تردد پیاده با توجه به قرار گرفتن تعداد زیادی هتل و اماکن تجاری و مسکونی، وسیع نخواهد بود اما کنترل می‌شود.

قائم مقام شهردار شیراز گفت: تلاش می‌کنیم تا بحث ارزیابی ساختمان هتل آسمان با سرعت انجام شود تا اخلالی در زندگی مردم ایجاد نکند.

فرج‌زاده اضافه کرد: هم‌اینک با همکاری شرکت توزیع برق شیراز، شرکت گاز و شرکت آب، برای جلوگیری از بروز هرگونه مشکل، این اشتراک‌ها در بخشی از خیابان رودکی قطع شده است.

قائم مقام شهردار شیراز گفت: سکنه بخشی از ساختمان‌های این خیابان نیز تخلیه شده است.

اطفاءحریق کامل هتل آسمان تا یک ساعت دیگر

فارس هم در خبری دیگری نوشت:   دقایقی پیش رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شیراز در پیام تصویری که توسط روابط عمومی این سازمان برای خبرنگاران ارسال شد، اعلام کرد: در حال حاضر ساعت 12 و 49 دقیقه شب است و همکاران من همچنان مشغول عملیات اطفاء حریق هستند.

محمد هادی قانع با چهره‌ای کبود از دود و چشم‌های خسته اما همچنان بیدار برای دیدن ساعت‌های پایانی عملیات اطفاء حریق هتل آسمان ادامه داد:  توانستیم به بخش‌های مختلفی دست پیدا کنیم و به طبقات منفی یک هتل هم دسترسی کامل پیدا کردیم، اطفاء حریق در بخش‌های مختلف هتل صورت گرفته و یک بخش دیگری باقی مانده که همکاران من در صحنه حضور دارند و ان‌شا الله تا حدود یک ساعت دیگر اطفاء حریق به طور کامل به سرانجام خواهیم رسید.