تحمیل هزینه ۳ هزار میلیاردتومانی برای درمان پوکی استخوان

گروه اجتماعی الف،   3980510015

رئیس اداره بیماری‌های غیر واگیر وزارت بهداشت گفت: نظام سلامت برای درمان پوکی استخوان بار مالی ۳ هزار میلیارد تومانی را متحمل می‌شود.

افشین استوار رئیس اداره بیماری‌های غیر واگیر وزارت بهداشت در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان،  با اشاره به ارتباط کاهش مصرف لبنیات  با بروز بیماری پوکی استخوان در کشور اظهار کرد: وزارت بهداشت در زمینه بیماری‌های غیرواگیر به خصوص پوکی استخوان در قالب بسته‌های مختلف به این عارضه توجه ویژه‌ای دارد و در این خصوص کارشناسان تغذیه در مراکز بهداشت و مراکز خدمات جامع سلامت، مشاوره غذایی می‌دهند.

وی ادامه داد: عوامل خطر بروز بیماری پوکی استخوان با سایر علت‌های شیوع بیماری‌های غیرواگیر مشترک است و کمبود فعالیت فیزیکی، تغذیه ناسالم، کاهش مصرف لبنیات,  شیر ، مصرف سیگار و الکل از جمله مهمترین علت‌های بروز بیماری پوکی استخوان در بین افراد است.

رئیس اداره بیماری‌های غیر واگیر وزارت بهداشت با اشاره به اینکه بسته‌های انگیزشی برای تشویق مردم به منظور سبک زندگی سالم و افزایش مصرف لبنیات از جمله دیگر اقدامات وزارت بهداشت برای کاهش بیماری‌های غیر واگیر است، تاکید کرد: وزارت بهداشت آموزش چهره به چهره در پایگاه‌های سلامت را در قالب بسته بیماری غیر واگیر و به خصوص عارضه پوکی استخوان به مردم ارائه می‌دهد.

استوار بیان کرد: افزایش قیمت لبنیات تاثیر منفی بر سلامت مردم و باعث افزایش شیوع بیماری پوکی استخوان در بین افراد می‌شود.

وی با اشاره به اینکه عارضه پوکی استخوان در سنین مختلف متفاوت است، ادامه داد: مهمترین گروه در معرض خطر بیماری پوکی استخوان زنان یائسه بعد از سن ۵۰ سال هستند و شیوع این بیماری به حدود ۲۰ درصد می‌رسد همچنین در سن بالاتر از ۶۵ سال نیز بروز عارضه پوکی استخوان به ۵۰ درصد می‌رسد.

استوار با اشاره به اینکه با افزایش جمعیت سالمندی و بالا رفتن سن، خطر بروز پوکی استخوان افزایش پیدا می‌کند، گفت: تحقیقات نشان می‌دهد هزینه پیشگیری و درمان بیماری پوکی استخوان و شکستگی ناشی از آن در کشور حدود ۳ هزار میلیارد تومان در سال است.

وی یادآوری کرد: کاهش قیمت شیر و مواد لبنی بر عهده وزارت بهداشت نیست و این مسئله باید به وسیله سازمان‌های اقتصادی و دیگر نهاد‌های ذیربط بر طرف شود و  وزارت بهداشت نمی‌تواند بودجه‌ای برای تهیه بسته‌های حمایتی ویژه گروه‌های آسیب پذیر در نظر بگیرد.