کاشت موی طبیعی سر برای رفع کم پشتی جلوی سر مردان و زنان

گزارش بازرگانی،   3980509110

اگر از طاسی، کم پشتی و یا ریزش مو رنج می‌برید، کاشت مو می‌تواند به شما کمک کند تا دوباره اعتماد به نفس خود را به دست آورید. در صورتی که ب‌خواهید بدانید ایا کاندیدای مناسبی برای کاشت مو هستید یا نه، می‌توانید به یک پزشک معتبر مراجعه کنید. پزشک وضعیت شما را با جزئیات کامل بررسی کرده و برایتان توضیحات لازم را ارائه خواهد داد تا بتوانید بهترین تصمیم‌گیری را انجام دهید.

 

 

چه کسانی کاندایدای مناسبی برای کاشت مو هستند؟

خبر خوب این است که اکثر مردان یا زنانی که دچار طاسی چشمگیر و کم پشت شدن موهایشان هستند، به طور بالقوه نامزد روش کاشت مو هستند. با این حال، قبل از انجام این کار، لازم است پزشکان برخی عوامل را بررسی کنند.

سن

قبل از سن 30 سالگی، هنوز الگوی ریزش موی فرد به طور کامل ثابت نشده است. انجام زود هنگام عمل کاشت مو ممکن است باعث شود فرد در آینده نیاز به عمل‌های کاشت متعدد دیگری داشته باشد تا بتواند بر اساس الگوی ریزش موی خود ، پوشش لازم در سر خود را ایجاد کند. در مواقعی که فرد برای کاشت مو خیلی جوان باشد، متخصصان مو پیشنهاد می‌کنند تا زمانیکه الگوی ریزش مو کاملا مشخص شده و امکان کاشت مو وجود داشته باشد، بیمار دیگر روش‌های موثر مقابله با ریزش مو را به کار بگیرد.

تراکم مو و درجه سفتی پوست سر

پیش از تصمیم‌گیری برای اتخاذ بهترین شیوه درمان پزشکان تراکم موهای سر بیمار را بررسی خواهند کرد. کسانی کاندیداهای مناسبی برای کاشت مو هستند که موهای سالمی در پشت و دو طرف سر خود داشته باشند تا فولیکول‌های مناسبی بتوان از آن نواحی برداشت کرد. در حالت ایده‌آل، چنین مویی از تراکم خوبی برخوردار است. تراکم مو بر اساس تعداد موهای هر فولیکول اندازه‌گیری می‌شود.

میزان سفتی پوست کف سر نیز یکی از عواملی است که پزشکان در هنگام تصمیم‌گیری در مورد این که کسی نامزد مناسبی برای کاشت مو هست یا نه در نظر خواهند گرفت. در صورتی که پوست سر بیش از حد سفت باشد ممکن است قرار دادن فولیکول‌های جدید در آن سخت بوده و فقط بتوان نوارهای باریکی از ناحیه اهدا کننده برداشت.

وضیعت سلامت عمومی

اگرچه کاشت مو یک جراحی سرپایی است، اما باز هم احتمال بروز خطراتی وجود دارد. به همین دلیل هر چه بیمار به لحاظ سلامتی در وضعیت مطلوبتری باشد، بهتر می‌تواند روند درمان را طی کند. به طور معمول برای بررسی وضعیت سلامت قلب بیماران یک نوار قلب از آن‌ها می‌گیرند چرا که ممکن است عمل طول بکشد و لازم شود به بیمار آدرنالین تزریق کنند که این برای کسی که بیماری قلبی دارد ممکن است مشکل‌زا باشد. بیماران دیابتی و افرادی که داروهای رقیق کننده خون مصرف می‌کنند ممکن است قبل از عمل، نیاز به برنامه درمانی ویژه‌ای داشته باشند.

رنگ و جنس و بافت مو

اگر رنگ پوست سر و موهای شما نزدیک به هم باشد، احتمالا کاندیدای مناسبتری برای عمل ترمیم مو هستید و پتانسیل بیشتری برای پوشش کف سر داشته و به تعداد کمتری پیوند نیاز خواهید داشت. موهای مجعد یا مواج نیز شاخص خوبی برای موفقیت کاشت مو هستند زیرا با حداقل پیوند پوشش مناسبی ایجاد خواهند کرد.

بهترین روش کاشت مو کدام است؟

بر اساس دو نظریه علمی متفاوت دو روش اصلی کاشت مو وجود دارد که هر دو روش در صورتی که توسط یک فرد ماهر و متخصص انجام شود نتایجی خوب تا عالی به بار خواهند آورد؛ مثل هر روش دیگری در دنیای پزشکی، هر دوی این روش‌ها همچنان جای بهبود و رشد را دارند.

روش FUT: پیوند واحد فولیكولی

در کاشت مو به روش اف یو تی (FUT) یک نوار از پوست پشت پوست سر با جراحی برداشته می‌شود. این نوار که ناحیه اهدا کننده نامیده می‌شود، زیر میکروسکوپ به قطعاتی کوچک، یعنی گرافت‌های مو، تقسیم می‌شود که هر کدام از 1 تا 10 مو دارند.

گرافت‌ها با استفاده از فورسپس ( یک وسیله مخصوص) در ناحیه طاس سر کاشته می‌شوند. بعد از این کار، ناحیه اهداء کننده بخیه می‌شود. معمولا، پس از 10 روز می‌توان بخیه‌ها را کشید و دوران نقاهت و بهبودی  20 -30 روز طول می‌کشد.

روش  FUE: استخراج واحد فولیكولی

در روش اف یو ای (FUE) از بخش‌های کوچکی از پوست با1 تا 4 عدد مو، که به عنوان واحد‌های فولیکولی شناخته می‌شوند استفاده می‌شود.

این واحد‌های فولیکولی از پوست ناحیه اهدا کننده در پشت سر استخراج شده و سپس زیر میکروسکوپ به بخش‌های کوچکتر تقسیم و در نهایت توسط فورسپس در ناحیه طاس سر کاشته می‌شوند.

پس از پایان عمل، در منطقه اهدا کننده، سوراخ‌های کوچک گردی ایجاد شده است. معمولا مرحله بهبودی حدود 10 تا 15 روز طول می‌کشد.

 

دوران نقاهت و بهبودی

شما لازم است از قبل به خوبی از مراقبت‌ها و بایدها و نبایدهای بعد از جراحی کاشت مو آگاه باشید تا وقتی پس از عمل به خانه برمی‌گردید، بدانید چطور باید از این گنج با ارزش یعنی موهای تازه کاشته شده خود مراقبت کنید. این موهای پیوندی هنوز بسیار اسیب‌پذیرند و لازم است از آن‌ها مراقبت کنید تا کاملا ریشه بگیرند. پزشک قبل از ترک کلینیک به بیماران کاشت مو دستورالعمل‌های دقیقی برای مراقبت‌های لازم بعدی در خانه ارائه می‌دهد. در اینجا برخی از بایدها و نبایدهایی که پزشکان بر انجام آن‌ها تاکید دارند بیان می‌شود:

کارهایی که باید پس از عمل کاشت مو انجام داد

  • روز عمل کسی را همراه خود داشته باشید تا بعد از عمل شما را به خانه برساند. به طور معمول جراحی کاشت مو نیاز به آرام‌سازی و بی‌هوشی قوی ندارد، اما اگر برای شما از آرامبخش استفاده شده باشد، بهتر است تا زمانی که تحت تاثیر آن هستید رانندگی نکنید.
  • برای 7 روز اول یا تا هر زمانی که تورم ادامه دارد طوری بخوابید که سرتان بالا قرار گرفته باشد. تورم برای اکثر بیماران، تنها چند روز طول می‌کشد و برخی ممکن است اصلا دچار تورم نشوند. استفاده از صندلی‌ راحتی لمیدنی (recliner) به عنوان یک تختخواب موقت بسیار مفید است. شما می‌توانید به راحتی روی این صندلی‌ها لم بدهید و تلویزیون تماشا کنید!

 

  • از جراح یا پرستار خود درباره مصرف داروهایی که برایتان بی خطر هستند سوال کنید.
  • برای جلوگیری از تورمی که معمولا در روز سوم یا چهارم بعد از عمل رخ می دهد، درست بالای ابرو‌های خود یخ قرار دهید.
  • از روز سوم بعد از عمل می‌توانید موهای خود را بشویید، و برای 5 روز اول بعد از عمل شستشو باید با ملایمت بسیار زیادی انجام شود. در هنگام شستشو زیاد به سرتان دست نزنید و جریان آب را مستقیما روی پوست سر خود نگیرید.
  • از یک فنجان برای آب کشی پوست سر استفاده کنید.
  • برای رفع خارش ، به آرامی به پوست سر خود نرم کننده بزنید.
  • اگر احساس می‌کنید نمی‌توانید تا چهار هفته بعد از عمل برای رنگ کردن موهای خود صبر کنید، کمی قبل از عمل کاشت، موهای خود را رنگ کنید. رنگ کردن موها قبل از کاشت مو تاثیر منفی‌ای ندارد.
  • قبل و بعد از جراحی کاشت مو به مقدار کافی آب بنوشید.
  • انتظار این را داشته باشید که برخی از موهای ناحیه پیوند شده در حدود 2 تا 4 هفته بعد از عمل بیافتند. این کاملا طبیعی است و بخشی از چرخه رشد طبیعی مو بوده و به این معنی نیست که فولیکول‌ها آسیب دیده‌اند. موهای شما ظرف حدود سه ماه دوباره رشد می‌کنند.

 

کارهایی که نباید پس از عمل کاشت مو انجام داد

  • به شکم یا پهلو نخوابید و مراقب باشید که خط رویش موی جدیدتان با بالش تماس و اصطکاک پیدا نکند.
  • اگر دچار تورم شدید، به خصوص در روزهای 3 و 4 پس از جراحی، نگران نباشید.
  • یخ را مستقیما روی قسمت‌هایی که مو در آن کاشته شده قرار ندهید. اصلا نباید بگزارید این مناطق با چیزی تماس پیدا کند.
  • سعی نکنید از ایجاد دلمه‌ روی پوست سر خود جلوگیری کنید. شکل‌گیری دلمه‌ها نتیجه بسیار طبیعی عمل و سوراخ و زخمی شدن پوست سر و بخشی از روند طبیعی بهبود است. درست مثل وقتی که زانویتان زخمی شده و دلمه‌ای روی آن ایجاد می‌شود و شما تا زمانی که زخم زانویتان کاملا بهبود بیاد، دلمه را دستکاری نمی‌کنید تا خود به خود بیفتند، باید اجازه بدهید دلمه‌های روی سرتان نیز آزادانه شکل گرفته و بعد خود به خود بر طرف شوند.
  • موهای خود را برای 48 ساعت اول بعد از عمل نشویید.
  • پوست سر خود را نخراشید. در چند روز پس از کاشت مو قدری احساس خارش طبیعی است.
  • برای سه روز اول بعد از عمل هیچ نوع کلاهی روی سر خود نگزارید. حدود سه روز طول می‌کشد تا دلمه‌هایی که پس از کاشت مو به طور طبیعی شکل می‌گیرند، سفت شوند. در طول این مدت بهتر است چیزی با سرتان تماس پیدا نکند.
  • در طول 2 هفته اول، بجز برای مدت زمان‌های کوتاه، نباید اجازه بدهید نور مستقیم خورشید به پوست سرتان بتابد. پس از سه روز، حتما سر خود را با کلاه بپوشانید. بسیاری از بیمارانی که کاشت مو انجام داده‌اند از مرخصی سالیانه خود برای دوران نقاهت پس از عمل استفاده می‌کنند، و تا زمانی که فرد در معرض خطر آفتاب سوختگی قرار نداشته باشد ماندن در ساحل یا محیط خارج از منزل مشکلی ایجاد نمی‌کند. به خاطر داشته باشید که غواصی هم برایتان ممنوع است.
  • در روزهای پس از کاشت مو ورزش‌های سنگین انجام ندهید. لازم است سطح فشار خون و ضربان قلب در حدی حفظ شود که خطر تورم کاهش یابد. اما این مساله در زمان ورزش کردن در باشگاه آسان نیست. شما می‌توانید به جای وزنه زدن و برای انجام حرکات هوازی یک دوی سبک داشته باشید.
  • هیچ گونه فعالیتی که باعث تعریق شدید شود را انجام ندهید.
  • موهای خود را تا چهار هفته پس از عمل رنگ نکنید. مواد شیمیایی قوی ممکن است موفقیت پیوند فولیکول‌های تازه کاشته شده که در ابتدای کار بسیار سست و اسیب‌پذیر هستند را به خطر بیاندازند.
  • تا یک ماه پس از جراحی سیگار نکشید. جریان خون مناسب برای رشد موهای جدید مهم است. ترک سیگار به طور کامل،  اگر هنوز این کار را نکرده‌ باشید، بهترین کار خواهد بود.

پرسش‌های متداول

آیا کاشت مو دردناک است؟

این یکی از رایج‌ترین نگرانی‌ها در خصوص این عمل است و جراح کاملا دلهره شما را درباره درد احتمالی پس از عمل درک می‌کند.

با این حال، خود عمل تحت بیهوشی موضعی انجام می‌شود و خوشبختانه شما در ان زمان دردی احساس نمی‌کنید. پس از پایان عمل، و برطرف شدن اثر بیهوشی ، ممکن است دچار کمی درد بشوید، اما درد خفیف خواهد بود. برخی از افراد احساس بی‌حسی و کرختی در ناحیه‌ای که مو از ان برداشته شده خواهند داشت. ولی در کل، با کمال تعجب کاشت مو دردناک نیست.

آیا این  که کاشت مو انجام داده‌ام برای دیگران قابل تشخیص است؟

هنگامی که تمام مراحل کاشت مو به پایان برسد، نتایج طبیعی خواهد بود، و عمل یا هیچ اسکاری واضحی از خود به جا نمی‌گزارد و یا اسکار بسیار جزئی خواهد بود. کسانی که برای اولین بار با شما ملاقات می‌کنند، متوجه نخواهد شد که شما کاشت مو انجام داده‌اید.

با این حال، در حین دوران نقاهت، کسانی که اطراف شما هستند متوجه خواهند شد که جراحی کرده‌اید.

ناحیه‌ای که مو از آن برداشته شده ، به احتمال زیاد چندان قابل تشخیص نیست ، به خصوص اگر روش کاشت موی FUE را انجام داده باشید.

با این حال، در اطراف فولیکول‌های گرافت‌های کاشته شده دلمه‌هایی ایجاد می‌شود که تقریبا یک هفته طول می‌کشد تا از بین بروند.

آیا من به زودی سری با موهای فوق‌العاده خواهم داشت؟

هنگامی که مراحل کاشت مو سپری شده و گرافت‌ها  در موقعیتی که باید قرار بگیرند، می‌توانید تصور نسبتا درستی از وضعیت نهایی موهای جدید خود به دست آورید.

با این حال، این احتمال وجود دارد که موهای جدید در دو هفته اول پس از کاشت دچار ریزش شوند. این بخشی از روند طبیعی درمان است و راه را برای رشد موهای جدید باز می‌کند. هنگامی که موهای جدید شروع به رشد کنند، فولیکول‌ها وارد چرخه طبیعی ریزش، استراحت و رشد خود خواهند شد، بنابراین به همین شکل هر گونه ریزش مو در آینده چندان واضح نخواهد بود.

بنابراین، اگرچه شما می‌توانید تصوری از ظاهر نهایی موهای خود به دست  بیاورید، اما این اتفاق مستلزم گذشت زمان است و نتایج فورا ایجاد نخواهد شد. موها به اندازه 1 سانتیمتر در هر ماه رشد می‌کنند ، بنابراین باید صبور باشید و چند ماه منتظر بمانید تا بتوانید نتایج نهایی را مشاهده کنید.

آیا موهای پیوند شده عجیب و غریب یا متفاوت خواهند بود؟

برای کاشت مو از فولیکول‌های موهای خود شما استفاده می‌شوند ، بنابراین نباید نگران متفاوت موهای کاشته شده با موهای خود باشید.

هر سانتیمتر مربع مو حاوی ده‌ها فولیکول است و هر فولیکول معمولا حاوی یک تا چهار مو می‌باشد.

فولیکول‌های مو از نواحی روی پوست سر که زیاد به چشم نمی‌ایند برداشته شده و به ناحیه دریافت کننده مو پیوند می‌شوند. موهایی که رشد می‌کنند، موهای خود شما هستند، و بنابراین طبیعی به نظر رسیده و با موهای بقیه سر مطابقت دارند.

به نقل از کلینیک کاشت مو و ابرو رازی تنها نکته‌ مهم مربوط به کاشت ابرو است. در عمل کاشت ابرو از آن جایی که فولیکول‌های مو از پوست سر برداشته شده ولی قرار است در محل جدیدی رشد کنند، میزان رشد موهای کاشته شده مثل موهای معمولی ابرو نیست . به همین خاطر برای جلوگیری از رشد بیش از حد این موها، لازم است مرتبا ان‌ها را مرتب و یا کوتاه کنید.

آیا کاشت مو ارزش هزینه کردن را دارد؟

این فقط شما هستید که می‌توانید بگوید موهایتان چقدر برایتان اهمیت دارند ؛ برخی از افراد هیچ مشکلی با ریزش و کم پشتی موهای خود ندارند. 

با این حال، برای برخی از افراد، از دست دادن موها می‌تواند بسیار آسیب‌زا بوده و باعث شود اعتماد به نفسشان را به شدت از دست بدهند. کاشت مو می‌تواند باعث شود این گونه افراد یک بار دیگر احساس خوبی نسبت به خود داشته، و احساس خجالتی که دچار آن شده‌اند را با یک حرکت سریع ریشه‌کن کند.

فقط شما می‌توانید تصمیم بگیرید که آیا کاشت مو ارزش هزینه کردن دارد یا نه. برخی افراد کاملا با کم مویی یا بی‌مویی خود راحتتند اما برای کسانی که موهای بیشتر آن‌ها را شادتر می‌کند ، کاشت مو یکی از ارزانترین جراحی‌های زیبایی است و امروزه هر ساله هزاران نفر آن را انجام می‌دهند.

 

چه گزینه‌های دیگری برای افرادی که دچار ریزش مو هستند وجود دارد؟

در حال حاضر گزینه‌های درمانی موجود برای افرادی که دچار کم‌پشتی و نازک شدن موها هستند بیشتر از هر زمان دیگری است. جراحی کاشت مو راه حلی دائمی برای رفع مشکل طاسی و کم مویی است. با این حال، دیگر گزینه‌های درمانی عبارتند از:

دارو

 امروزه داروهای موثری برای این مشکل به صورت قرص (فیناستراید) و محلول موضعی (مینوکسیدیل) وجود دارند. در برای حفظ اثرات حاصل از این داروها لازم است تا آخر عمر مصرف شوند.

وسایل و محصولات آرایشی برای پنهان کردن کم مویی

 این‌  وسایل و محصولات شامل کرم‌ ، اسپری و پودر‌های رنگی هستند که به پوشش‌دهی مناطقی که موهای کم پشت دارد کمک می‌کنند، به شرطی که هنوز مقداری مو در مناطقی که در آن‌ها استفاده می‌شوند وجود داشته باشد. این روش‌ها فرایند ریزش مو را درمان نکرده و یا از ریزش مو جلوگیری نمی‌کنند.

موهای تکه‌ای

استفاده از موهای تکه‌ای یک روش غیر جراحی برای بازگرداندن پوشش مو در نواحی طاس سر است. برای اتصال موهای تکه‌ای به سر وسایل مختلفی وجود دارد. رایج‌ترین آن‌ها چسب ، ابزارهای دوخت مو و کلیپس هستند.