ظریف: اگر اقدام لازم صورت نگیرد، گام سوم کاهش تعهدات برجام عملی خواهد شد

گروه سیاسی الف،   3980509083

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: در شرایط کنونی و تا زمانی که اقدامات لازم از سوی اروپا صورت نگرفته، حتما گام سوم جمهوری اسلامی در کاهش تعهدات برجام عملی خواهد شد.

ظریف: اگر اقدام لازم صورت نگیرد، گام سوم کاهش تعهدات برجام عملی خواهد شد

به گزارش خبرنگار مهر، محمدجواد ظریف در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی در خصوص جلسه کمیسیون مشترک برجام و انتظارات اروپا از ایران، اظهارکرد: جلسه کمیسیون برجام، جلسه چالشی بوده است و ما مواضع خودمان را مطرح و بر ضرورت اجرای تعهدات اعضای دیگر برجام مخصوصاً کشورهای اروپایی که تعهدات مشخصی را از اردیبهشت‌ماه سال ۹۷ مطرح کردند، تاکید کردیم.

وی افزود: اروپا تعهداتی هم در داخل خود برجام و هم پس از خروج آمریکا از برجام دارند و ما این مساله را برای آنها تشریح کردیم که این تعهدات داده شده اما اجرا نشده است. اینستکس هم یک مرحله مقدماتی بوده و هنوز عملیاتی نشده است و اگر هم عملیاتی بشود باید پول نفت وارد این سامانه شود و نباید اینطور باشد که اینستکس وسیله ای برای اجرای دستورات آمریکا شود.

ظریف تاکید کرد: اینستکس وسیله ای برای اجرای تعهدات اروپاست بخصوص بعد از زمان خروج آمریکا از برجام؛ معلوم است که این سازوکار با موافقت آمریکا نمی‌تواند کار کند. این سامانه باید به عنوان یک اقدام اروپایی در نظر گرفته شود. آنها باید این جرأت را به خودشان بدهند که بر اساس تعهداتشان عمل کنند نه براساس منویات آمریکا. این موضوعی بوده که در جلسه اول مطرح شده است.

وزیر امور خارجه کشورمان تصریح کرد: نتیجه جلسه کمیسیون مشترک برجام این بوده که اعضای کمیسیون یک بار دیگر بر تعهدات خودشان تاکید کردند و باید ببینیم که چگونه تعهداتشان را انجام می‌دهند.

وی ادامه داد: در شرایط کنونی و تا زمانی که اقدامات لازم از سوی اروپا صورت نگرفته، حتما گام سوم جمهوری اسلامی در کاهش تعهدات برجام عملی خواهد شد.

ظریف خاطرنشان کرد: اقداماتی که تاکنون اروپا انجام داده است، هیچ تناسبی با تعهدات و توقعاتشان نداشته است. اگر آنها می‌خواهند توقعات‌شان عملی شود باید به تعهدات خود عمل کنند. فروش نفت ایران و بازگشت درآمدهای نفتی ایران از جمله تعهدات اولیه اروپا در قبال ایران است.

محمدجواد ظریف گفت: ماهیچ وقت میز مذاکره را ترک نکردیم. آمریکایی ها میز مذاکره را ترک کردند و تعهدات خود را زیر پا گذاشتند. ما هیچ وقت ابایی از مذاکره در مورد موضوعاتی که پیرامون آن توافق کردیم، نداشتیم. آنهایی که میز مذاکره را ترک کردند باید تعهدات خود را اجرا کنند. آنهایی که ادعا می کنند هنوز پای میز مذاکره هستند باید با انجام تعهداتشان از تنش جلوگیری شود.

وی افزود: تنش هایی که امروز وجود دارد همگی ناشی از تروریسم اقتصادی آمریکا و ناتوانی اروپا برای اجرای تعهداتش است که به نوعی همراهی با تروریسم اقتصادی است.

ظریف در خصوص درخواست پمپئو برای گفتگو با خبرنگاران ایرانی، تصریح کرد: بنده اگر سفری به آمریکا می کنم در واقع به سازمان ملل متحد سفر می کنم نه به آمریکا. درخواست هایی از سوی رسانه های آمریکا برای مصاحبه با بنده انجام می شود و بنده براساس احترامی که به مردم آمریکا دارم، بعضی از این درخواست ها را پاسخ می دهم. بسیاری از این درخواست ها برای مصاحبه در محل اقامت من انجام می شود.

وزیر امور خارجه اظهار داشت: پمپئو یک سیاست تبلیغاتی را آغاز کرده مبنی بر اینکه علاقه دارم با رسانه های ایرانی مصاحبه کنم. بنده اطلاع دارم که تا به امروز تعداد زیادی درخواست مصاحبه از سوی رسانه های ایرانی با مقامات آمریکایی وجود داشته که تاکنون تمام این درخواست ها را رد کرده اند.

ظریف گفت: امریکایی‌ها نیاز دارند برای تأثیرگذاری بر افکار عمومی داخلی چنین موضوعاتی را مطرح کنند.

وی افزود: این نوع اظهارات ترفند بسیار سخیفی است زیرا مقامات آمریکایی فرصت داشتند با ایرانی ها صحبت کنند اما صحبت نکردند.

ظریف در پاسخ به سوالی در خصوص تغییر رویکرد نسبی امارات نسبت به جنگ یمن و حضور نیروهای گارد ساحلی آنها در ایران و تاثیری که این مساله می‌تواند در کاهش تنش های منطقه‌ای داشته باشد، خاطرنشان کرد: ما خوشحال می شویم که اعضای گروه B کاهش پیدا کند. ما تلاش داریم که با همسایگانمان ارتباط داشته باشیم. دولت امارات عربی متحده همسایه ماست کما اینکه عربستان و بحرین همسایه ما هستند. همان روابطی که با کویت و عمان داریم، دوست داریم با بقیه همسایگان نیز داشته باشیم.

وزیر امور خارجه اظهار داشت: اگر همسایگانمان تلاش کنند سیاست های خود را تغییر دهند و با ملت ایران و مردم منطقه درست رفتار کنند و از دخالت در امور داخلی کشور ها خودداری کنند، بسیار فرصت مناسبی برای گفتگو وجود دارد.

وی افزود: امیدواریم اعضای گروه B به دو نفر یعنی بولتون و نتانیاهو کاهش یابد.

وزیر امور خارجه در پاسخ به سوالی در خصوص نامه رئیس جمهور به رئیس‌جمهور فرانسه گفت: آنچه ما مطرح کردیم این بود که آمریکا تعهداتی دارد. اگر می خواهد تنش ها کاهش یابد، این تعهدات باید اجرا شود. باید تروریسم اقتصادی علیه ملت ایران متوقف شود و اگر می خواهد به برجام بازگردد اقداماتی که در اعمال فشار در فروش نفت ایران و جلوگیری از بازگشت سرمایه حاصل از فروش نفت به کشور انجام داده است، متوقف کند.

ظریف تأکید کرد: اروپایی ها هم اگر به دنبال کاهش تنش هستند، می توانند تعهدات خود را اجرایی کنند. آقای روحانی در تماس هایی که با مکرون داشتند بر این موضوعات تأکید کردند. آقای مکرون در حال رایزنی است. این رایزنی ها دو وجه دارد، یک وجه آمریکایی و یک وجه در داخل اروپا. آقای مکرون در تماس تلفنی اعلام کردند که رایزنی هایشان را با آمریکا و اروپا ادامه می‌دهند. ما هم مخالف گفتگو نیستیم. گفتگوها ادامه پیدا می کند. امیدواریم با اجرای تعهدات مسیر رو به جلو باشد.

وی درخصوص نامه اش به مقام معظم رهبری در مورد گاندو اظهار داشت: در کشور ما نعمتی بعد از انقلاب به وجود آمد و آن نعمت چند صدایی و داشتن دیدگاه های مختلف توسط گروه های مختلف است. باید از این نعمت پاسداری کنیم. نعمت نقد، گفتگو، تضارب آرا، نعمت‌های بزرگی هستند. اختلاف داشتن و داشتن دیدگاه های مختلف نیز نعمت است اما تخطئه، توهین و افترا کفران نعمت است و باعث مخدوش شدن این نعمت ها شده و حتی توسط دیگران مورد سوءاستفاده قرار خواهد گرفت.

ظریف اظهار داشت: کما اینکه مشاهده کردیم آمریکایی ها به غلط به خاطر اینکه هیچ راه دیگری نداشتند با تهاجم دیپلماتیک ما در سفر اخیر مقابله کنند، حرف های نابجایی زدند که وزیر امور خارجه قدرت گفتگو و قدرت ارائه نظرات جمهوری اسلامی ایران را ندارد. حتماً دوستان رسانه ای ما نباید کاری کنند که به دشمنان چنین بهانه ای را بدهند که چنین حرف هایی را مطرح کنند. نقد با توهین و افتراء فرق می کند. آمادگی این را دارم که با تمام وجود از حق آزادی بیان دفاع کنم.

وزیر امور خارجه کشورمان تصریح کرد: این بدان معنا نیست که اجازه توهین و افترا را بدهیم. وزارت امور خارجه در خارج از کشور از منافع همان گروه هایی که به ما تهمت می زنند، دفاع می‌کند. فکر می کنم انقدر بار گناهان من زیاد است که این توهین ها از بار گناهان من کم می کند لذا سپاسگزار کسانی هستم که به من افترا می زنند اما این برای منافع ملی خطرناک است.

ظریف یادآور شد: بنابراین نه به عنوان اینکه یک کار شیک انجام شود بلکه کاری در راستای منافع ملی انجام دادم. مقام معظم رهبری همواره پاسدار منافع ملی بودند. با لطفی که همیشه به شخص بنده داشتند و با نگاه خطاپوشی، بنده را مورد محبت خود قرار دادند. بنده از ایشان همواره سپاسگزار بودم چون علیرغم همه، نمی‌خواهم بگویم ناجوانمردی ها، محبت کرده و دلگرمی بنده با همکارانم را فراهم کردند.

وی در خصوص گفتگو با مقامات عراقی اظهار داشت: مقامات عراقی دوستان ما هستند. ما همواره با دوستانمان گفتگو می کنیم و معتقدیم این گفتگوها همواره مفید است. اگر عربستان سعودی آماده گفتگو باشد، ما همیشه آماده گفتگو هستیم. هیچگاه باب گفتگو با همسایگانمان را نبسته ایم و نخواهیم بست.

وزیر امور خارجه در خصوص سفر مکرون به تهران، تأکید کرد: من نشنیده ام که ایشان قرار باشد به تهران بیاید. بعد از سفر آقای رئیس جمهور به فرانسه، ایشان دعوت داشتند که به تهران سفر کنند. هر وقت که ایشان تصمیم بگیرند به ایران سفر کنند، هماهنگی‌ها را  انجام می‌دهیم.

ظریف در پاسخ به سوالی در خصوص دیدار وی با مراجع برای مذاکره و رایزنی با آمریکا گفت: بنده به مراجع هیچ نامه ای در هیچ موردی ننوشتم. بنده خدمت مراجع شرف یاب می شوم و احترام قائل هستم. گزارشی خدمت مراجع تقدیم می کنم اما حتی در گزارش ها هم در خصوص رابط و گفتگو با مراجع صحبت نکردم و نامه ای ننوشتم. بعضی دوستان شایعه را به خبر ترجیح می دهند.

وی در خصوص محدودیت های سفر رئیس جمهور به سازمان ملل، تصریح کرد: علی القاعده همین سفرها برای آقای رئیس جمهور هم هست. بنده با آقای رئیس جمهور تحرک چندانی در نیویورک نداریم. البته این توهینی که دولت ایالات متحده می کند، غیرقابل قبول است.