ارائه راهکارهای مناسب تامین داروی مردم در شرایط تحریم

گروه اجتماعی الف،   3980507204
ارائه راهکارهای مناسب تامین داروی مردم در شرایط تحریم

 مشهد مقدس میزبان جامعه پزشکی و روسای دانشگاههای ، وزیرومعاونین وزارت بهداشت در همایش روسای دانشگاه های علوم پزشکی کشوربود، اما اینکه دانشگاه های علوم پزشکی یکی از پررفت آمد ترین و پر مخاطب ترین مجموعه مرتبط با سلامتی مردم است ،بدیهی است اما اینکه این نهاد 24 ساعته مرتبط با سلامت مردم نقش بسیار حائز اهمیتی در شرایط فعلی و تحریم ها برعهده دارد، قابل تامل و به تلاش صادقانه پزشکان انقلابی ومومن نیاز مبرم دارد .


سعید نمکی وزیر بهداشت در این همایش بر نهادینه شدن سامانه ارجاع نظام پزشکی و سطح بندی خدمات پزشکی تاکید و اضافه کرد : را اندازی این سامانه بی تردید یکی از راه های افزایش خدمات حوزه پزشکی و سلامت است و کاهش پرداخت از جیب مردم موضوعی مهمی است که به جد از سوی این وزارتخانه در حال اجرا است و تمامی بیمارستانهای و مراکز درمانی به زودی تحت پوشش این طرح قرار می گیرند .


وی در ادامه بر اجرای موفقیت آمیز طرح بسیج کنترل فشار خون اشاره کرد و افزود: طرح تحول نظام سلامت در حال اجرا است و با اجرای آن بیماران تنگدست نیز می توانند تحت درمان قرار گرفته و تا پایان سال جاری سامانه ارجاء و طرح پزشک خانواده در نیمی از مناطق کشور اجرا و در سال آینده تکمیل می شود.


محمد رضا نیکبخت ، سرپرست دانشگاه علوم پزشکی لرستان نیزدر ادامه با بیان اینکه در این همایش روسای دانشگاه علوم پزشکی از سراسر کشور حضورداشتند ، گفت: این هم اندیشی در راستای تامین سلامت مردم و تبادل نظر جامعه پزشکی برای کاهش آسیب ها صورت گرفت که نتایج خوبی در برداشت .


وی اضافه کرد: در این همایش از روسای دانشگاه ههای علوم پزشکی در سراسر کشور در خصوص اجرای طرح بسیج فشار خون تقدیر به عمل آمد و بر اساس آمار درمراحل اجرای این طرح 30 میلیون نفر پایش شدند که 10میلیون نفر مستعد فشار خون و تعدادی برای درمان فشار خون تحت درمان قرار گرفتند . وضعیت بیمارستانها و حوزه سلامت بود که قول داده شد که این کمبود اعتباری را برطرف و مسایل و مشکلات را منتقل و بررسی کنند .


وی با اشاره به اینکه این اجلاس در ادامه اجلاس روسای دانشگاه علوم پزشکی از ابتدای انقلاب برگزاروهم اکنون یک صدمین و نهمین آن به میزبانی مشهد و برکت وجود امام رضا (ع) برگزار شد و این سری از جلسات هر دو سه ماه تکرار می شود و در خصوص مشکلات پیش رو راهکارهای و تبادل نظرهای صورت میگیرد .


نیکبخت ادامه داد : مشکل تامین دارو که درهر لحظه مردم با آن مواجه هستند ،به صورت ویژه مورد بررسی قرار گرفت و راه کارهای ارائه شد تا مردم کمبود کمتری احساس کنند و دارو تجهیزات برای مردم تامین و راهکارهای پرداخت از جیب مردم در حد امکان کاهش یابد و برخورداری امکانات بهتر به لحاظ معیشتی و فرهنگی برای دانشجویان نیزاز تاکیدات ویژه وزیر بهداشت در این همایش دو روزه بود .


وی گفت: این همایش به سه حوزه تقسیم شد که در گروه اول مسایل آموزشی ، پژوهشی ،دانشجویی دانشگاهها در قالب کارگروه برگزار شدو به بحث و تبادل مشکلات و مسایل دانشجویی معاونین مربوطه و روسای دانشگاهها پرداختند و در گروه دیگر مباحث مالی بودجه مورد بررسی قرار گرفت وهمچنین گروه سوم مسائل بیمه و سلامت و بهداشت و درمان مورد ارزیابی قرار دادند و در سه گروه نتایجی استخراجی توسط نماینده های هر گروه در جلسه با حضور وزیر بهداشت تشریح و مورد بررسی قرار گرفت که و نتایج خوبی بدست آمد که مهمترین آنان مسائل حوزه دارو و درمان بود که در شرایط تحریم چگونه با آن برخورد و چه راهکارهای اجرا شود.

وی هدف اصلی این همایش را بررسی مسایل و مشکلات فعلی دانشگاهها در وضعیت تحریم و ارائه راهکارهای عملی برای کاهش آسیب بر مردم بیان کرد و افزود :درحوزه بیمه و مشکلات بنابرآن شد که پوشش بیمه ای مناسب تری برای مردم درنظر گرفته شود و در شرایط فعلی بیماران بدون پوشش بیمه ای نباشند وهمچنین درهر استان داروخانه های منتخب ماموریت تامین داروهای ویژه و گران را با قیمت مناسب و با سرعت و دقت مضاعف به منظور ارائه به مردم و قشر آسیب پذیر برعهده دارند .


در ادامه این همایش مباحث دانشجویی ، پژوهشی و پروتکل های جدیدی بویژه توجه به دانشجویان ، محیط های آموزشی ،توسعه آن و پژوهش در شرایط فعلی وبا رویکرد کاربردی مورد بحث و بررسی قرار گرفت و تصمیم بر آن شد پژوهش ها در راستای کاربردی و محصولات مورد استفاده مردم اجرا شوند.این پژوهش ها مورد استفاده مردم قرار گیرند .