آموزش و پرورش: میانگین ساعت های آموزشی در ایران بالاست

گروه اجتماعی الف،   3980505196 ۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

معاون توسعه منابع انسانی آموزش و پرورش با بیان اینکه میانگین جهانی ساعت‌های آموزشی ٨هزار ساعت است اما در ایران این میانگین ۱۲هزار و ۹۰۰ساعت است، گفت سنگینی وحجم برنامه‌های درسی بررسی می شود.

به گزارش مهر، علی الهیار ترکمن در نشست سرپرست وزارت آموزش و پرورش با کارکنان معاونت برنامه ریزی و توسعه منابع که در سالن جلسات این معاونت برگزار شد، با اشاره به فعالیت‌های انجام شده در بخش‌های مختلف مالی، نیروی انسانی و رفاه، اظهار کرد: محور اول فعالیت‌ها؛ انجام امور محوله، وظایف و امور جاری است که به طور مثال در بخش بودجه بدهی‌های سال گذشته، پرداخت معوقات و مطالبات سال گذشته، پاداش پایان خدمت و کسری اعتبار سال ٩٨، در واحد امور مالی اجرای دستورالعمل‌های دولت، نظامیکپارچه مدارس و تأمین ارز مدارس خارج از کشور است.

وی افزود: در بخش توسعه منابع؛ ساماندهی و توانمندسازی نیروی انسانی، در بخش فناوری اطلاعات یکپارچه‌سازی قراردادها و کاربرد بهینه IT در فرآیندها، اجرای متوازن سند تحول و مدیریت منابع و مصارف و در واحد پشتیبانی؛ مدیریت مراکز اقامتی سفرها و نگهداری ساختمان‌های آموزشی انجام می‌شود.

الهیار خاطرنشان کرد: یکی از فعالیت‌های معاونت برنامه ریزی و توسعه منابع، نگاه آسیب‌شناسی به آموزش و پرورش است.

وی ادامه داد: محور دوم اقدامات آسیب‌شناسی سه دهه گذشته آموزش و پرورش است لذا در این راستا به دو عامل رسیدیم که به‌شدت آموزش و پرورش را تحت تأثیر قرارداد ه است: عامل اول؛ نگاه معلول محور به مسائل و عامل دوم؛ اتخاذ راهکارهای موقت به جای راهکارهای اساسی و دراز مدت است.

معاون برنامه ریزی و توسعه منابع از بررسی پنج حوزه فعالیت در این معاونت خبرداد و تصریح کرد: به دلیل الزام تبعیت آموزش و پرورش از قوانین نمی‌توانیم راه‌های دیگری در امور را پیگیری کنیم و تکثر قوانین باعث شده است که قوانین در تضاد همدیگر قرار بگیرند، به همین دلیل باید به سمت تدوین قانون خاص برای مدیریت آموزش و پرورش حرکت کنیم که تمام سازوکارهای مورد نیاز به‌صورت قانونی و منظم شود.

وی با اشاره به اینکه میانگین جهانی ساعت‌های آموزشی ٨ هزار ساعت است اما در ایران این میانگین ۱۲ هزار و ۹۰۰ ساعت است، گفت: سنگینی و حجم برنامه‌های درسی از حوزه‌های مختلف مورد بررسی است لذا با توجه به اینکه یکی از زیر نظام‌های سند تحول بنیادین زیرساخت و تأمین نیاز منابع مالی و انسانی است و برای اجرای متوازن سند تحول نیاز است تا این موضوع مورد بررسی قرار گیرد چراکه علاوه بر آموزش دروس باید به آموزش‌های مهارتی هم پرداخته شود.

الهیار خاطرنشان کرد: ساختار پراکنده آموزش و پرورش مدرسه را در حاشیه قرار داده است و در همین راستا باید ساماندهی مدارس کوچک مقیاس و توزیع متوازن نیروی انسانی در دستور کار قرار بگیرد.

وی از کسری منابع بودجه‌ای خبر داد و اظهار کرد: راهکارهای عملی برای خروج آموزش و پرورش از چالش‌های موجود را مورد بررسی قرارداده‌ایم؛ وابستگی آموزش و پرورش به بودجهدولتی و عمومی زیاد است که قطعاً باید هدف‌گذاری شود تا علاوه بر اعتبارات بودجه عمومی از سایر منابع هم استفاده کنیم.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع در پایان گفت: پیشنهاد ما در معاون ت برنامه ریزی و توسعه منابع تلاش و برنامه‌ریزی در اجرای متوازن سند تحول بنیادین و راهکارهای آن و تمرکز بر حل مسائل است و در همین راستا در معاونت پروژه‌ای را آغاز کردیم که در آن کلیدواژه‌های سند تحول بنیادین را استخراج و برای استفاده از آن‌ها تعریف عملیاتی ارائه می‌دهیم.