سید حسن نصرالله: اسرائیل روی ویرانی لبنان بعد از جنگ ۳۳ روزه حساب باز کرده بود

گروه جهان الف،   3980504119 ۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

دبیر کل جنبش حزب‌الله لبنان ادعاهای آمریکا و رژیم صهیونیستی علیه این جنبش را تکذیب کرد و گفت که هدف از این اتهام‌ها، تحریک دیگران علیه لبنان است.

سید حسن نصرالله: اسرائیل روی ویرانی لبنان بعد از جنگ ۳۳ روزه حساب باز کرده بود

به گزارش فارس، سخنرانی «سید حسن نصرالله»، دبیر کل جنبش حزب‌الله لبنان به مناسبت سی و یکمین سالروز تأسیس «جهاد البناء» (مؤسسه جهاد سازندگی) آغاز شد.

او در ابتدای این سخنرانی به روح شهدای مقاومت لبنان درود فرستاد و گفت که مقاومت اسلامی در لبنان در همه ابعاد با دشمن متجاوز صهیونیستی به مقابله برخاست.

سید حسن نصرالله گفت که مؤسسه‌ای که تحریم‌های آمریکا علیه آن وضع شده، از ابتدا بخشی از مقاومت بود و ما به این مؤسسه افتخار می‌کنیم.

دبیر کل حزب‌الله گفت که مؤسسه جهاد البناء در کنار مبارزه مسلحانه و سیاسی مقاومت اسلامی، بخشی از سیاست‌های این مقاومت در لبنان بود.

 او در چرایی تأسیس این مؤسسه گفت که مقاومت قبل از آنکه حملات و اشغالگری صهیونیست‌ها (۲۰۰۰) در لبنان متوقف شد، خود را برای مرحله بعد از جنگ آماده کرد و طرح تأسیس این مؤسسه پایه‌ریزی شد.

او گفت که «دشمن اسرائیلی و برخی کشورهای دیگر بر روی ویرانی‌های جنگ ژوئیه (۳۳ روزه تل‌آویو علیه حزب‌الله) در سال ۲۰۰۶ حساب باز کرده بود تا پیروزی ما را به شکست تبدیل کند. ولی آن‌ها ناکام ماندند».

سید حسن نصرالله در بخشی از سخنرانی خود به اقدامات عمرانی و فرهنگی مؤسسه جهاد البناء اشاره کرد و گفت این مؤسسه در کنار توجه به مسائل ساخت و ساز، ترمیم خانه‌های آسیب‌دیده و مسائل فرهنگی، دست به بیابان‌زدایی در لبنان به ویژه در جنوب زد. او گفت که طی سال‌های گذشته بیش از ۱۰ میلیون نهال بدین منظور توزیع شد.

او از نبود آب شرب در بخش ضاحیه بیروت انتقاد کرد و از ضرورت اقدامات بیشتر دولت برای رفع این مشکل که گریبان نزدیک به یک میلیون را گرفته، سخن گفت.

سید حسن نصرالله در بخش سخنان سیاسی خود به مسئله آوارگان فلسطینی در لبنان اشاره کرد و گفت که برخی تحصن‌ها و اعتصاب فلسطینیان مقیم لبنان را سیاسی کرده و آن را به حزب‌الله و حماس نسبت می‌دهند.

او گفت که اتهام زنی به حزب‌الله تنها به داخل لبنان محدود نمی‌شود؛ چرا که «جان بولتون»، مشاور امنیت ملی آمریکا اخیرا مدعی شده است که حزب‌الله از نیکولاس مادورو، رئیس جمهوری ونزوئلا حمایت می‌کند.

دبیر کل حزب‌الله گفت که همه کارگران غیر لبنانی برای خود کشور دارند و دولت در این مسئله می‌تواند از آن‌ها بخواهد لبنان را ترک کنند ولی پناهنده‌ها و کارگران فلسطینی کشوری ندارند که برگردند.

دولت لبنان باید حساب کارگران فلسطینی را از سایر کارگران جدا کند

او ادامه داد: «بین کارگر خارجی و کارگر فلسطینی فرق هست؛ نخست اینکه کارگران فلسطینی کشوری برای بازگشت به آن ندارند تا در آنجا کار کنند. آن‌ها سال‌هاست که پناهنده‌اند. دوم اینکه مسئله کارگران فلسطینی مربوط به مسئله بزرگی است که همه ما رو دور هم جمع می‌کند. از این رو، به این مسئله باید از این زاویه نگاه کرد و بدان نزدیک شد».

سید حسن نصرالله گفت که اتهام‌هایی که علیه این حزب به زبان آورده می‌شود، بی‌اساس است. او گفت: «حزب‌الله حاکم لبنان نیست و آنچه در لبنان اتفاق می‌افتد بر خلاف اراده حزب‌الله است. ما را متهم می‌کنند که دولت را به تعطیلی کشانده‌ایم [که صحت ندارد]».

او گفت که این اتهام‌زنی‌ها با هدف تحریک دنیا علیه لبنان صورت می‌گیرد و باید برای مقابله با این اتهامات، پرونده قضایی تشکیل شود تا دروغگویی و منحرف کردن افکار عمومی متوقف شود.

تکذیب ادعاهای رژیم صهیونیستی

سید حسن نصرالله در بخش پایانی خود به دعای «دنی دنن»، نماینده دائم رژیم صهیونیستی در شورای امنیت سازمان ملل اشاره کرد و گفت که ادعاهای این مقام صهیونیست مبنی بر اینکه حزب‌الله بندر و فرودگاه بیروت را به محلی برای انتقال سلاح تبدیل کرده، صحت ندارد و او این ادعا را قاطعانه تکذیب می‌کند.

او گفت که هدف صهیونیست‌ها از طرح چنین اتهامی این است که بر فرودگاه و بندر بیروت و مرزهای لبنان قیمومیت وضع شود.

دبیر کل حزب‌الله به تصمیم دیروز تشکیلات خودگردان در توقف همکاری با رژیم صهیونیستی نیز اشاره کرد و گفت: «آنچه که اسرائیل را نگران می‌کند، توقف همین هماهنگی امنیتی [در فلسطین] است. این هماهنگی، سلاحی است در دستان تشکیلات خودگردان که می‌تواند از آن برای متوقف کردن تخریب خانه‌های فلسطینیان در قدس استفاده کند».

محمود عباس، رئیس این تشکیلات شامگاه پنجشنبه در واکنش به تخریب ۱۰۰ باب منزل متعلق به فلسطینیان در جنوب شهر قدس، گفت که از این به بعد به توافق‌های خود با تل‌آویو عمل نخواهد کرد.