ایران در لیست پیشگامان نوآوری دنیا

گروه فناوری الف،   3980502177 ۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

موسس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری با بیان اینکه تهران با کسب رتبه ۴۶ در خوشه برتر علوم و فناوری ۵۰ اقتصاد ممتاز قرار دارد، گفت: رتبه ایران در بین کشورهای با درآمد متوسط رو به پایین ۱۳ و در منطقه آسیای مرکزی و جنوبی دوم است.

جعفر مهراد موسس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری و استاد علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه شیراز در گفت وگو با فارس از رونمایی ویرایش دوازدهم شاخص نواوری جهانی وزیر تجارت و صنعت هندوستان با حضور مدیرکل سازمان مالکیت معنوی جهانی در دهلی نو خبر داد و گفت: در این رونمایی رتبه های نوآوری اقتصادهای جهان شامل ۱۲۹ کشور و یافته های آن به نمایش گذاشته شد.

وی با بیان اینکه در شاخص نواوری جهانی از ۸۰ سنجه استفاده می شود و موضوع هر سال متفاوت است، خاطرنشان کرد: شاخص های سال جاری به آینده نوآوری در پزشکی توجه دارد.

به گفته مهراد، شاخص نوآوری جهانی ابزار با ارزشی است که براساس آن سیاستگذاران، کارآفرینان و بخش های دولتی و خصوصی مختلف می توانند سالانه از پیشرفت های حاصل در عرصه های نوآوری ارزیابی دقیقی بعمل آورند.

وی ادامه داد: بر این اساس، در سال جاری پیشگامان نوآوری بر حسب منطقه رتبه های برتر را به دست آورده اند که این مناطق در آمریکای شمالی کشورهای آمریکا و کانادا، در اروپا سویس، سوئد و هلند، در آفریقای شمالی و غرب آفریقا کشورهای رژیم صهیونیستی، قبرس و امارات متحده عربی، در آسیای جنوب شرقی،آسیای شرقی و اقیانوسیه کشورهای سنگاپور، هنگ کنگ و چین، در منطقه آمریکای لاتین و کارائیب کشورهای شیلی،کاستاریکا و مکزیک، در منطقه زیر صحرا کشورهای آفریقای جنوبی، کنیا و موریس و در منطقه آسیای مرکزی و جنوبی کشورهای هندوستان، جمهوری اسلامی ایران و قزاقستان هستند.

موسس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری خاطرنشان کرد: رتبه اقتصادهای نوآور برحسب گروه درآمدی در سطح درآمدهای بالا به ترتیب کشورهای سویس،  سوئد و آمریکا، در سطح درآمدهای متوسط رو به بالا کشورهای چین،مالزی و بلغارستان، در سطح درآمدهای متوسط رو به پایین کشورهای ویتنام، اوکراین و گرجستان و در سطح کشورهای با درآمد پایین کشورهای رواندا، سنگال و تانزانیا هستند.

وی با بیان اینکه در سال جاری جغرافیای نوآوری در حال تغییر است، خاطرنشان کرد: در راس کشورهای نوآور سویس، سوئد و آمریکا قرار دارد. سپس، کشورهایی مانند هلند و آلمان در اروپا و سنگاپور در آسیا در گروه ۱۰ کشور برتر نوآور هستند.

مهراد با اشاره به اینکه امسال، رژیم صهیونیستی برای نخستین بار به گروه ۱۰ کشور نخست نواور جهان صعود کرده است، گفت: در بین۲۰ کشور برتر نوآور، کره جنوبی نسبت به سال گذشته چند پله ترقی داشته و از رتبه ۱۷ در سال ۲۰۱۸، به رتبه ۱۴ در سال ۲۰۱۹ صعود کرده است.

وی در ادامه گفت: چین تنها اقتصاد با درآمد متوسط است که در گروه ۳۰ کشور برتر نوآور جهان جای گرفته است. نوآوری در چین در حوزه های مختلف از جمله اختراعات، طراحی های صنعتی  و صادرات کالاها و فناوری های پیشرفته صورت می گیرد.

به گفته موسس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری، اتفاق خاص در رتبه بندی کشورهای نوآور جهان در سال ۲۰۱۹، حضور کشورهایی مانند امارت متحده عربی با رتبه ۳۶، ویتنام با رتبه ۴۲ و تایلند با رتبه ۴۳ است.

* رتبه ۶۱ ایران در بین کشورهای نوآور جهان

وی گفت: رتبه جمهوری اسلامی ایران در این لیست ۶۱ کشورهای نوآور جهان است که خیلی نزدیک به گروه ۶۰ کشور برتر نوآور جهان قرار دارد.

مهراد با بیان اینکه خوشه های برتر علوم و فناوری در بین ۱۰۰ کشور نواور بر حسب درآمدهای متفاوت در کشورهای آمریکا، چین، آلمان، برزیل، هند، جمهوری اسلامی ایران، روسیه و ترکیه قرار دارد، گفت: تهران پایتخت جمهوری اسلامی ایران با کسب رتبه ۴۶  در  خوشه برتر ۵۰ اقتصاد ممتاز قرار دارد.

وی با بیان اینکه از کشورهای اسلامی امارات متحده عربی با رتبه ۳۶، ترکیه با رتبه ۴۹ و کویت با رتبه ۶۰ پیش از جمهوری اسلامی ایران رتبه بندی شده اند، گفت: رتبه ایران در کل ۶۱ و امتیازی که بدست آورده است ۳۴/۴۳ است. رتبه ایران در بین کشورهای با درآمد متوسط رو به پایین ۱۳ و در منطقه آسیای مرکزی و جنوبی دوم است.

موسس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری گفت: قطر، تونس، برونئی، مراکش، بحرین، قزاقستان، عمان، جمهوری آذربایجان، اندونزی، اردن، لبنان و سایر کشورهای اسلامی که در این شاخص به عنوان کشورهای نوآور رتبه بندی شده اند،  رتبه ای بعد از جمهوری اسلامی ایران کسب کرده اند.