با گرمازدگی کودکان چه کنیم؟

گروه سلامت الف،   3980502050

در روزهای گرم تابستان، احتمال ابتلا به بیماری‌های مرتبط با گرما نیز بیشتر می‌شود که گرمازدگی یکی از شایع‌ترین بیماری‌ها در بین مردم است. اما کودکان به ویژه دانش‌آموزان که به علت فراغت از درس و تعطیلی معمولا در این روزها بیرون از خانه به سر می‌برند، نسبت به بزرگسالان حساس‌تر هستند و بیشتر گرمازده می‌شوند.

با گرمازدگی کودکان چه کنیم؟

یک متخصص بیماری‌های کودکان در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه گرمازدگی در اثر از بین‌رفتن مایعات بدن به وجود می‌آید، اظهار کرد: مشکل گرمازدگی در همه افراد می‌تواند اتفاق بیفتد اما کودکان و ‏سالمندان به علت ضعف قوای دفاعی بدن بیشتر در معرض بروز گرمازدگی هستند. 

دکتر محمدصادق صبا با بیان اینکه گرمازدگی عدم توانایی بدن در دفع گرما و افزایش دمای درون بدن است که به علت فعالیت شدید یا گرمای هوا ایجاد می‌شود، افزود: دمای طبیعی بدن برای کودکان در حدود 24 درجه سانتیگراد بوده و اگر این مقدار افزایش پیدا کند گفته می شود فرد دچار گرمازدگی شده است. 

وی با بیان اینکه گرمازدگی کودکان چند مرحله دارد، عنوان کرد: در مرحله اول که گرمازدگی خفیف است، بیمار دچار گرفتگی می شود که می تواند در ساق پا، شانه یا شکم اتفاق بیفتد به طوریکه درد شکم بسیار شدیدی را تجربه می کند و کودک یا نوجوانی که در هوای گرم بازی و ورزش می کند، ممکن است به علت اینکه بدنش آب و املاح خود را از دست داده، دچار این گرفتگی شود. 

این پزشک متخصص با بیان اینکه صورت کودکان باید به طور متناوب با آب خنک شستشو داده شود، ادامه داد: اگر گرمازدگی شدیدتر باشد که به آن خستگی و فرسودگی گرمایی می گوییم، کودک دچار سردرد، تهوع، استفراغ و بی قراری شده و پوستش قرمز می شود و درجه حرارت بدنش درجه بالا می رود اما هنوز سیستم مغزی اش خوب عمل می کند. 

وی با تأکید بر اینکه باید توجه کرد که با انجام ندادن اقدامات مراقبتی مناسب، گرمازدگی پیشرفت کرده و به غش کردن تبدیل می‌شود، گفت: اگر کودک مدت طولانی در محیط گرم مثل اتومبیل قرار گیرد و اتومبیل تهویه مناسبی هم نداشته باشد ممکن است دمای اتومبیل از هوای محیط خیلی بالاتر رود و کودک را دچار شوک و گرمازدگی کند وعلائم مغزی و اختلال هوشیاری در او پدیدار و حتی دچار تشنج و شوک شود. 

صبا حرارت بالای بدن، خشکی زبان، بی حالی، تپش قلب استفراغ و حالت تهوع را از علائم گرمازدگی معرفی کرد و ادامه داد: احساس خشکی در دهان و تعرق شدید در کودک نخستین نشانه گرمازدگی است و پس از آن کودک دچار بی‌حالی می‌شود و با مشاهده این علائم، باید فورا کودک را به مکان خنک برده و به او مایعات نوشاند. 

این متخصص بیماری‌های کودکان با بیان اینکه علائم این بیماری در همه سنین یکسان است، عنوان کرد: در مورد نوزادان و کودکان زیر 2 سال که نمی توانند مشکل خود و احساس تشنگی را بیان کنند، این مسأله بسیار مهمتر است و به ویژه در فصل تابستان نباید کودک را زیاد پوشاند چرا که در این صورت دچار گرمازدگی می شود.

وی درباره اقدامات اولیه برای درمان گرمازدگی گفت: کودک به محل سایه منتقل شود و والدین نباید یکباره به کودک مقدار زیادی آب خالص بنوشانند چرا که به یکباره آب وارد سلول‌های مغز می‌شود و ممکن است مشکلات دیگری در پی داشته باشد و برای کودک شیرخوار، بهترین نوشیدنی برای رفع کم‌آبی بدنش شیر مادر است، در غیر این صورت باید برای رفع گرمازدگی مخلوطی از آب و شکر یا دوغ به او نوشاند و از دادن آب خالص اجتناب کرد سپس لباس‌های کودک را از تن خارج کرده و او را در یک محل خنک نگهداری کرد. 

صبا با تأکید بر اینکه از بیرون بردن نوزاد در روزهای گرم تا حدامکان خودداری کنید، بیان کرد: نوشیدن آب خنک، پرهیز از بیرون رفتن از خانه در ساعات گرم روز، نماندن در زیر تابش مستقیم آفتاب، پوشیدن لباس های گشاد و به رنگ روشن و استفاده از کولر و پنکه برای خنک کردن، از روش های پیشگیری از گرمازدگی است.