واکنش یک سناتور آمریکایی به مشکل امنیتی FaceApp

گروه فناوری الف،   3980431134 ۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

این روزها اپلیکیشن FaceApp ترند شبکه های اجتماعی شده و افراد با آن می توانند به کمک هوش مصنوعی چهره پیری خود را مشاهده کنند. البته این اپ یک فیلتر محسوب شده که در چند روز گذشته توانسته به چالشی تبدیل شود.

واکنش یک سناتور آمریکایی به مشکل امنیتی FaceApp

به گزارش الف، در این بین چاک اسکامر رهبر اقلیت مجلس سنای آمریکا از FBI و کمیسیون تجارت فدرال درخواست داشته تا نسبت به مشکلات امنیتی FaceApp بررسی داشته و از خطرات آن جلوگیری کنند. 

چاک اسکامر این موضوع را در یک نامه طولانی به مدیر FBI و کمیسیون تجارت فدرال مطرح کرده است. موضوعی که در آن ضمن ابراز نگرانی درباره احتمال نقض قوانین و حریم شخصی افراد در FaceApp، بلکه بررسی کاملی نسبت به این اپلیکیشن داشته باشند.

اپی که در مدت زمان کوتاهی توانسته سریع شایع شود. توسعه اپلیکیشن فیس اپ برعهده شرکت روسی Wireless Lab بوده که با کمک هوش مصنوعی به پردازش تصویر و فیلترگذاری روی آنها می پردازد. فیلترهای فیس اپ متنوع است و تنها شامل پیری نمی شود.

افراد می توانند فیلتر ریش، موی بلند و بسیاری دیگر را در این اپلیکیشن تست کنند. باتوجه به استقبال گسترده کاربران در جهان، ایالات متحده نسبت به امنیت برنامه احساس نگرانی کرده است. در واقع فیس اپ نمونه فیلتر شده تصاویر افراد را در سرورهای خود قرار می دهد و به نوعی در حال حاضر میلیون ها تصویر در سرورهای فیس اپ ذخیره شدند. این اپ هیچ فاکتور امنیتی را دربرنمی گیرد و افراد در هر جای جهان می توانند تصویر خود را اپلود کنند.

البته فیس اپ متعهد است که در مدت زمان کوتاهی تصاویر افراد از سرورها پاک خواهد شد و باقی نمی ماند. همچنین برخی تصاویر برای تست بیشتر اپ در سرور باقی می ماند و شامل تمامی تصاویر نمی شود. یاروسلاو گانچارف مدیر وایرلس لب نسبت به نگرانی های پیش آمده واکنشی نشان داده و اظهار داشت که کاربران نسبت به نقض حریم شخصی هیچ نگران نباشند زیرا پردازش های تصویری بیشتر روی فضای ابری انجام می گیرد، از این رو کاربر در فضا مورد اشاره به ویرایش تصویر می پردازند و تصاویری که در گالری ذخیره می شود هیچ خطری آنها را تهدید نمی کند.

او افزود که تصاویر ثبت شده به مدت 48 ساعت در روی سرورها باقی می ماند و سپس حذف می شوند. یاروسلاو گانچارف اظهار داشت که فیس اپ لاگینی ندارد و افراد آزادانه می توانند به ثبت تصویر بپردازند و در این بین هیچ حریم شخصی تهدید نمی شود.

با توجه به گفته های گانچارف این برنامه از امنیت کافی برخوردار است و کاربران نباید هیچ نگرانی داشته باشند. باتوجه به آن که هیچ حساب کاربری در کار نیست تا اطلاعات آن استخراج شود و حریم شخصی مورد تهدید قرار گیرد، در این بین افراد نیز باید اعتماد کاملی نسبت به این اپ تازه انتشاریافته محبوب داشته باشند.

به هر حال برخی اپ ها سطح امنیت پایینی دارند و همین امر مسئولان را بر آن می دارد تا به دنبال رفع مسئله امنیتی باشند.