پرگردوغبارترین استان کشور در خرداد ماه امسال

گروه اجتماعی الف،   3980430166

رئیس شبکه پایش هواشناسی سیستان و بلوچستان گفت: این استان در خرداد ماه امسال بیشترین تعداد روزهای همراه با یکی از پدیده های خاکدار کاهنده دید افقی را داشته است

 به گزارش مهر، محمود دیانتی اظهار داشت: در شبانه روز گذشته باز هم سرعت تندبادهای لحظه ای در ایرانشهر به بیش از ۱۱۰ کیلومتر بر ساعت رسید و گردوخاک حاصل دید افقی در محدوده فرودگاه این شهر را به ۵۰ متر کاهش داد.

رئیس شبکه پایش هواشناسی سیستان و بلوچستان افزود: این دومین تندباد شدید لحظه‌ای در چهار روز اخیر است که بیشینه سرعت وزش باد به بیش از ۱۱۰ کیلومتر بر ساعت می رسد.

وی گفت: پنج شنبه گذشته نیز سرعت لحظه ای باد در این شهر به ۱۵۸ کیلومتر بر ساعت رسیده بود، وزش تندبادهای لحظه ای در نتیجه جریانات شدید همرفتی و رشد ابرهای کومه ای به ویژه کومولونیمبوس است.

دیانتی با بیان اینکه بررسی داده های هواشناسی نشان می‌دهد که این استان در خرداد امسال پرگردوغبارترین استان کشور بوده است گفت: سیستان و بلوچستان در خرداد ماه امسال بیشترین تعداد روزهای همراه با یکی از پدیده های خاکدار کاهنده دید افقی به زیر ۵۰۰۰ متر و ۱۰۰۰ متر کشور را داشته است.

وی افزود: وزش بادهای ۱۲۰ روزه و وجود چشمه های تولید گردوغبار متعدد از مهمترین عوامل تشکیل دهنده پدیده های خاکدار در استان سیستان و بلوچستان هستند.