توهم پمپئو درباره موشک‌های ایران

گروه جهان الف،   3980427065 ۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

اظهارات محمدجواد ظریف که در هنگام صحبت از برنامه موشکی ایران آن را به موضوع فروش سلاح امریکایی به همسایگان عربی گره زده و درواقع تعلیق به محال کرده بود، باعث شد که وزیر خارجه امریکا توهم بزند که ایران آماده مذاکره موشکی است.

روز سه شنبه مایک پمپئو، وزیر خارجه امریکا نشان داد که در کابینه دونالد ترامپ علاوه بر حماقت و خودبزرگ‌بینی؛ توهم نیز در اتخاذ و پیشبرد سیاست فشار علیه ایران نقشی بسزا دارد. وی در جریان نشست هیئت دولت امریکا در حضور ترامپ، مدعی شد که برای نخستین بار، ایرانی‌ها گفته‌اند که حاضر به گفتگو در مورد برنامه موشکی خود هستند؛ سخنانی که روز چهار شنبه با واکنش توئیتری عباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی، روبه‌رو شد.

موسوی ضمن تکذیب این خبر، به ستایش از وزیر خارجه پرداخته و نوشته است: «پاسخ ظریف به مجری ان‌بی‌سی دقیق، هوشمندانه و به قول اهل فن، تعلیق به محال بود. هم توپ را به زمین امریکا انداخت و هم به جای موضع تدافعی، موضوع فروش تسلیحات امریکا به کشور‌های منطقه را به چالش کشید.» موسوی سپس افزوده است: «موضع ایران و ظریف درباره توانمندی موشکی کشور مشخص است.»‌

پیش‌تر، دفتر نمایندگی جمهوری اسلامی در سازمان ملل نیز با صدور بیانیه‌ای گفته بود: «برنامه موشکی دفاعی ایران قابل مذاکره نیست.» دفتر نمایندگی جمهوری اسلامی «برداشت خبرگزاری آسوشیتدپرس» از اظهارات وزیر خارجه را تکذیب کرده و در توضیح گفته بود که «ظریف گفت اگر امریکا می‌خواهد درباره موشک صحبت کند باید اول فروش سلاح به منطقه را که شامل موشک می‌شود متوقف کند.»

بیانیه نمایندگی جمهوری اسلامی در سازمان ملل افزوده است: «موشک‌های ایران به هیچ وجه با هیچ‌کس و هیچ کشوری در هیچ زمانی مذاکره شدنی نیستند.» این بیانیه خبرگزاری آسوشیتدپرس را به نقل قول نادرست اظهارات ظریف متهم کرده و گفته است: «یقیناً خبرنگاران آسوشیتدپرس به اندازه کافی با مکالمه انگلیسی آشنا هستند تا مفاهیم نظرات فرضی را بدانند و دریابند؛ قرار دادن یک جمع‌بندی نادرست در سرخط خبر‌ها در حالی که متن به خوبی روشن است تنها اقبال عمومی را از رسانه کاهش می‌دهد.»

وزیر خارجه ایران در مصاحبه‌اش با بی‌بی‌سی درباره مطرح کردن موضوع برنامه موشکی ایران در این مذاکرات احتمالی گفت: بگذارید ابتدا با چیزی شروع کنیم که بر سر آن توافق کرده‌ایم و ببینیم که چه کاری می‌توان انجام داد. سپس اگر خواستید درباره موشک‌های بالستیک ما مذاکره کنید، باید درباره میزان تسلیحاتی که به منطقه ما فروخته می‌شود نیز مذاکره کنیم. ایران در سال گذشته مجموعاً ۱۶میلیارد دلار برای نیرو‌های مسلح خود هزینه کرد. ما ملتی ۸۲ میلیون نفری داریم و فقط ۱۶میلیارد دلار هزینه کردیم. امارات متحده عربی با جمعیتی یک میلیون نفری، ۲۲ میلیارد هزینه کرد.

عربستان سعودی با جمعیتی کمتر از نصف جمعیت ما ۶۷ میلیارد هزینه کرد. بیشتر این تسلیحات امریکایی هستند. این تسلیحات امریکایی وارد منطقه ما می‌شود و آن را آماده انفجار می‌کند؛ بنابراین اگر می‌خواهند درباره موشک‌های ما صحبت کنند، ابتدا باید فروش این تسلیحات را از جمله موشک به منطقه ما متوقف کنند.

وی همچنین در تکمیل مصاحبه‌اش توئیتی کرد و ضمن اشاره به جنگ تحمیلی عراق علیه ایران و هشت سال دفاع مقدس، نوشت: «به مدت هشت سال، صدام (دیکتاتور معدوم عراق) بارانی از موشک‌ها و بمب‌هایی که شرق و غرب تأمین کرده بودند، بر سر شهر‌های ما ریخت، اما هیچ‌کس به ایران هیچ نوع ابزار دفاعی نفروخت. ما نیز چاره‌ای نداشتیم، جز اینکه سلاح‌های خودمان را بسازیم. اکنون آن‌ها شاکی شده‌اند. به جای فرار از این موضوع (حمایت نظامی غرب از صدام)، امریکا باید فروش سلاح به امثال صدام را پایان دهد.

ادعای دوباره مذاکره بدون شرط
مورگان اورتاگوس، سخنگوی وزارت خارجه امریکا در نشست خبری گفته که خبر مربوط به اظهارات وزیر خارجه امریکا «موضوعی را که مرتباً از همین جا هم تکرار شده به خوبی نشان می‌دهد، زیرا پیام ما همواره این بوده است که ما آماده مذاکره با ایران هستیم و رئیس‌جمهور و وزیر خارجه بار‌ها برای مذاکره بدون پیش شرط ابراز آمادگی کرده‌اند.»‌

خانم اورتاگوس جمهوری اسلامی را متهم کرد که «غالباً تلاش دیپلماتیک ما را با ادامه رفتار تهاجمی در منطقه پاسخ می‌دهد.» وی با اشاره به سفر اخیر شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن به تهران برای میانجیگری بین ایران و امریکا و واکنش تند رهبر جمهوری اسلامی نسبت به این مأموریت گفت: «وقتی آبه در ایران بود، آنان به نفتکش ژاپنی حمله کردند، ما شاهد حمله رژیم ایران به نفتکش‌های اماراتی و نروژی بودیم و هفته پیش هم دیدیم که نیروی دریایی سپاه پاسداران یک کشتی تجاری بریتانیایی را تهدید کرد.»‌

سخنگوی وزارت خارجه امریکا این اتهام را که دولت این کشور «به سوی جنگ می‌شتابد» تکذیب کرد و گفت که «درست نقطه مقابل درست است و ما همیشه آماده مذاکره بدون پیش شرط با ایران هستیم.» وی در عین حال یادآور شد: «دولت ایران باید بداند که ۱۲ گامی که وزیر خارجه [امریکا]به ایران پیشنهاد کرده برای مذاکره روی میز است.»

در نشست خبری سخنگوی وزارت خارجه امریکا، پیشنهاد قبلی این کشور برای تشکیل یک نیروی حفاظتی دریایی برای تضمین آزادی کشتیرانی تجاری در خلیج فارس مطرح شد. یکی از خبرنگاران پرسید که برایان هوک، نماینده ویژه امریکا در امور ایران، از سفیران چند کشور برای بررسی این موضوع دعوت کرده و سؤال کرد که چه کشور‌هایی دعوت شده‌اند؟ خانم اورتاگوس گفت که بعداً این موضوع رسانه‌ای خواهد شد.

درخواست بازگشت به برجام
بیش از ۲۰ نماینده کنگره با صدور قطعنامه‌ای بر لزوم بازگشت دولت ترامپ به برجام و کاهش تنش‌ها تأکید کردند. باربارا لی، دیوید پرایس و یان شاکوفسکی از اعضای مجلس نمایندگان امریکا در قطعنامه‌ای از دولت ترامپ خواستند که به طرح جامع اقدام مشترک یا همان توافق اتمی ایران بازگردد. در این قطعنامه علاوه بر درخواست برای بازگشت دولت ترامپ به برجام از ترامپ خواسته شده است که تدابیر لازم را برای کاهش تنش‌ها با استفاده از دیپلماسی به عنوان ابزاری برای پاسخگویی به دیگر چالش‌ها با ایران به کار گیرد. در جلسه پیشنهاد این قطعنامه باربارا لی گفت: سیاست‌های دولت ترامپ در خصوص ایران عامل افزایش این بحران خودساخته است. من به عنوان فردی که از برجام حمایت کرده‌ام از اینکه می‌بینم در آستانه یک درگیری با ایران به خاطر سیاست‌های وحشتناک دولت ترامپ هستیم، تأسف می‌خورم.

دیوید پرایس دیگر عضو مجلس نمایندگان هم گفت: اگر به تحولات اخیر نگاهی داشته باشیم رئیس‌جمهور ترامپ با خروج از توافق اتمی با ایران ما را از میز مذاکره دور کرد. یان شاکوفسکی دیگر عضو کنگره هم گفت: برجام یک توافق بین‌المللی بین گروه ۱+۵ با ایران است. علاوه بر این برجام فرصت‌هایی را برای رسیدن به توافق‌های بیشتر با ایران فراهم می‌کند. به هر حال اقدامات یکجانبه دولت تمامی تلاش‌ها را تضعیف کرده است و وجهه امریکا را در جهان دچار آسیب کرده است.

قدرت‌نمایی مقابل ایران خطرناک است
وزیر امور خارجه روسیه در گفتگو با روزنامه «آرگیومنتی‌ای فکتی» هشدار داده که زورآزمایی واشنگتن علیه تهران ممکن است سبب ایجاد شرایط خطرناکی شود که در آن امریکا مسئول هرگونه پیامد فاجعه بار خواهد بود.

سرگئی لاوروف افزود‌: «تنش‌ها در منطقه در حال افزایش است، زیرا واشنگتن و برخی هم‌پیمانانش در تلاش برای تقویت سیاست‌های ضد ایران خود هستند. امریکا در حال قدرت‌نمایی است، این کشور کارزاری برای بدنام کردن تهران آغاز کرده است و ایران را به انواع جرائم متهم می‌کند. این کار وضعی خطرناک به وجود می‌آورد که در آن، یک جرقه برای به راه افتادن آتش کافی است. امریکا مسئول هرگونه پیامد فاجعه‌بار آن خواهد بود.»‌

او همچنین گفت: «ایران بار‌ها از تمایل خود برای تضمین ثبات منطقه‌ای از طریق گفتگو با همه کشور‌های ذی‌نفع از جمله کشور‌های عربی در خلیج فارس خبر داده است. درعین حال تهران تأکید دارد که هیچ‌گونه هدف تجاوزکارانه‌ای را دنبال نمی‌کند.»
 منبع: روزنامه جوان