نامه یک ایرانی از سوئیس: گول تبليغات موسسه‌‌هاي مهاجرت به غرب را نخورید

گروه تعاملی الف،   3980423112 ۲۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۷ تکراری یا غیرقابل انتشار
نامه یک ایرانی از سوئیس: گول تبليغات موسسه‌‌هاي مهاجرت به غرب را نخورید

«من یک ایرانی ساکن سوئیس هستم . مدتی است من و همسرم وقت خود را گذاشته‌ایم برای یک موضوع مهم . موضوع مربوط است به مهاجرت ایرانی‌ها و رفتن به کشورهای دیگر. شاید نتوانید باور کنید، اما ده ها بلکه صدها موسسه در این زمینه فعال شده‌اند. موسساتی که گاهی فقط برای یک مشاوره کوچک یک ساعته، بیش از 40 میلیون تومان از مردم می‌گیرند.

هزاران نفر دارند همه زندگی خود را می فروشند تا از ایران مهاجرت کنند و تعدادی هم ازاین آب گل‌آلود آلود، ثروت هائی نجومی بدست می‌آورند.کاش مسئله به همین‌جا ختم میشد. تازه اول شوربختی هاست.

فردی که می‌آید اینجا مجبوراست برای چندین ماه هزینه هایش  را از ایران منتقل کند. حداقل ماهی سی میلیون تومان. اگر بخواهد سرمایه ای هم برای کارداشته باشد که دیگر هیچ.وقتی پایشان به اینجا می‌رسد تصور می‌کنند همه چیز تمام شد. و آغاز رهائی و آزادی و .… است.

اما بعد از مدتی همه چیز کم کم‌رنگ می‌بازد در سایه اعتقادات ضعیف و ایمانهای سست آن روی سکه نمایان می‌شود . در ادامه همان آزادیهای موهوم و معاشرتهای جدید زندگی های بسیاری متلاشی می‌گردد. پول ها تمام و بدبختی و حتی گاهی گدائی ها شروع میشود.

 اینجا سر هم کلاه گذاشتن مخصوصا از طرف ایرانی های قدیمی تر کاملا عادیست. از آنجا که تازه واردها عموما زبان بلد نیستند لذا ناچارند بروند سراغ همان ایرانی های قدیمی تر بعضا شیاد.

در همان سال اول، اشکها و افسوس ها شروع میشود. بدبختی این است که تقریبا کسی شهامت اعتراف به اشتباه هم ندارد. پشت سرشان هم که همه چیز خراب شده و چیزی برای بازگشت برایشان باقی نمانده است.

از طرفی هم در بدر دنبال هر کاری برای ادامه زندگی می گردند. فوق تخصص جراحی حاضراست کمک پرستار بشود. مهندس وزارت نفت، آشپز کار سیاه. رانندگی و فروشندگی و ... همه کارهای معمول همه چیزدان های ایرانی مهاجر.

اما آن‌چیزی که بیش از همه در این بدبختی مردم نقش دارد، دست همین ایادی دفترهای وکالتی است که با صدها بلوف و دروغ مردم را برای مهاجرتی ساده! فریب می دهند و بعد به خاک سیاه می نشانند.

به عنوان یک شاهد ماجرا از مسئولین کشور صمیمانه می‌خواهم جلوی این شیادهارا هرچه سریعتر بگیرند. اگر حتی‌ از خروج میلیاردها پولی که دارد از دست میرود بگذریم،از هزاران زندگی که از هم می‌پاشد نمیتوان گذشت.

باید با مؤسسات فریبکار برخود قانونی صورت بگیرد . من واقعا نمیدانم چرا غفلت شده. موسسه ای که 5 سال پیش سالی چندتا مشتری محدود داشت، الان حتی فرصت پاسخگویی ندارد. کافیه شما به موسسه …. زنگ بزنید و بپرسید برای یه وقت خیلی فوری با دکتر... چقدر باید بدهید و چند وقت معطلی دارد؟. نزدیک 40 میلیون تومان فقط برای یک ساعت گفتگو آنهم از طریق اسکایپ باید بپردازید. البته پول اول دریافت می‌شود.

اینها فریب خورده‌اند اما در هر حال همه برادران و خواهران ما هستند و گذشته از این، انسان و ایرانی هستند و باید برای نجاتشان اقدام کرد. کسانی که سالهای عمر خود را به جمع کردن ثروت و سرو سامان دادن به زندگی در وطنشان صرف کرده‌اند و در اینجا یا گرفتار شیادان می‌شوند یا با مشکل بیکاری مواجه می‌گردند یا اقامتشان تمام شده و باید بر گردند،چیزی که به آنها نگفته بودند.»

امضا محفوظ