اینکه می‌گویند مسئله حجاب در قرآن نیامده، غلط است/با هنجارشکنان عفاف و حجاب چگونه برخورد کنیم؟

گروه فرهنگی الف،   3980421034 ۵۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

حجت الاسلام موسوی با اشاره به حکم قرآن درباره حجاب، از نحوه برخورد با هنجارشکنان گفت.

اینکه می‌گویند مسئله حجاب در قرآن نیامده، غلط است/با هنجارشکنان عفاف و حجاب چگونه برخورد کنیم؟
حجت الاسلام سید حسین موسوی خطیب و کارشناس امور دینی، در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره ترویج فرهنگ حجاب و تاکید قرآن بر این اصل دینی اظهار کرد: حجاب از جمله احکام واجب در اسلام است که در دو سوره نور و احزاب به طور جدی درباره آن صحبت شده است. خداوند به پیامبر دستور داده است «به زنان و دختران مومن بگو که حجابشان را رعایت کنند و به گونه ای باشند که فقط صورتشان بیرون باشد.»

برنامه ریزی مدونی برای ترویج فرهنگ اسلامی وجود ندارد/ ما نیاز به معماری و مهندسی در تبلیغ فرهنگ اسلامی داریم

وی در ادامه بیان کرد: برخلاف  آنچه خیلی ها فکر می کنند حجاب مصداق اسلامی ندارد، باید گفت که حجاب در قرآن آمده است؛ البته اگر در قرآن هم نیامده بود، چون در بسیاری از روایات ما به آن اشاره شده، برای ما معتبر و قابل استناد است؛ چراکه همه مطالبات و احکام در قرآن نیامده  است. قرآن کلیات احکام را بیان می کند و بیان جزئیات را به دست پیامبر و امامان معصوم می سپارد.

این کارشناس دینی عنوان کرد: از نظر قانونی حجاب یک بحث ضروری است و از قوانین کشور است. احترام گذاشتن به قانون در همه دنیا یک بحث مشهور است و هر کسی که به کشوری سفر می کند، باید به قوانین آن نیز احترام بگذارد. همچنین از نظر انسانی هم حجاب حائز اهمیت است، چراکه انسان شأن و جایگاه والاتری دارد و از قوانین ویژه تری پیروی می کند. پس عقل حکم  می کند که ما حجاب را رعایت کنیم.

حجت الاسلام موسوی ادامه داد: یکی از فواید حجاب این است که زن و مرد همیشه برای همدیگر جذابیت دارند؛ چراکه اگر همیشه زن و مرد در کنار هم برهنه باشند، دیگر جذابیتی برای همدیگر نخواهند داشت. شما می بینید که در دنیای غرب عشق بین زن و مرد کمرنگ شده است. نمی گوییم نیست؛ ولی خیلی کمرنگ شده و جذابیت های زن و مرد برای همدیگر از بین رفته است و به همجنسگرایی روی آوردند. 

برنامه ریزی مدونی برای ترویج فرهنگ اسلامی وجود ندارد/ ما نیاز به معماری و مهندسی در تبلیغ فرهنگ اسلامی داریم

وی حجاب را یکی از مقوله های علمی و عقلی قلمداد کرد و گفت: همچنین یکی دیگر از مباحث عقلی حجاب این است که وقتی حجاب رعایت می شود، انسان ها کمتر وسوسه می شوند. وقتی حجاب رعایت نشود، فرصت برای وسوسه افزایش پیدا می کند. البته حجاب باعث این می‌شود که خانواده ها بیشتر حفظ شوند. این صحبت که مرد اگر مرد باشد، چشمان خود را حفظ می کند، درست نیست؛ مگر چند نفر از مردان ما ایده‌آل هستند؟ به خاطر همین ما باید واقع بینانه نگاه کنیم و نگاهی آرمانی و ایده آل نداشته باشیم. 

وی در ادامه درباره نحوه برخورد با هنجارشکنان عفاف و حجاب در کشور، افزود: اسلام معتقد است که برای تربیت کردن باید از دو روش همزمان تشویق و تنبیه استفاده کرد. البته تنبیهی که ما می گوییم تنبیه فیزیکی نیست. باید از بین مومنین کسانی باشند که هم امر معروف و هم نهی از منکر کنند و تذکر بدهند؛ البته تذکرهای مودبانه و نرم. همچنین در عین حال باید یکسری از قوانین باشد که به سمت فرهنگ سازی در صدا و سیما و دانشگاه و فضای مجازی پیش رویم و به صورت کاملا جدی برنامه ریزی کنیم و نقاط مثبت حجاب و ضرر های بد حجابی را مطرح کنیم تا افراد خودشان به سمت حجاب سوق پیدا کنند.

برنامه ریزی مدونی برای ترویج فرهنگ اسلامی وجود ندارد/ ما نیاز به معماری و مهندسی در تبلیغ فرهنگ اسلامی داریم

حجت الاسلام موسوی با تاکید بر اینکه  برای حفظ و ترویج حجاب باید بیشتر به سمت کارهای فرهنگی برویم، بیان کرد: برای ترویج و حفظ حجاب باید از تجربیات دیگران استفاده کنیم. بحث اخلاق و دین در غرب روز به روز پر رنگ تر می شود و به سمت آزادی معنوی و دینی می‌روند. فرانسه که مهد لیبرالیسم در دنیاست، الان به این نتیجه رسیده که این روش شکست خورده است. ما گنجینه ای به نام اسلام داریم اما به آن عمل نمی شود. مردم دنیا به خصوص فرانسه روی فرهنگ اسلامی و دین مطالعه می کنند.

وی ادامه داد: ما باید دین مبین اسلام را به گوش جهان برسانیم و با ابزار فرهنگ و هنری که در دست داریم، اسلام را تبلیغ کنیم. اول باید این مباحث را برای مردم خودمان مطرح کنیم و زیبایی های اسلام را به آن‌ها بگوییم.

حجت الاسلام موسوی در پایان تصریح کرد: ما نیاز به معماری و مهندسی فرهنگی در زمینه اسلام داریم، این خلأ در کشور ما وجود دارد که ما در برنامه پنج ساله اقتصادی اول و دوم داریم؛ اما برنامه ریزی دقیق با جزئیات برای مباحث فرهنگی نداریم. همچنین کارگزاران عرصه فرهنگی با یکدیگر هماهنگ نیستند تا در یک راستا حرکت کنند.