آیا قالیباف به بنیاد مستضعفان می‌رود؟/ روایت دیدار کروبی با آیت‌الله جنتی/نظر بهزاد نبوی درباره مشارکت اصلا‌ح‌طلبان در انتخابات

گروه سیاسی الف،   3980415137 ۱۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۷ تکراری یا غیرقابل انتشار

هر روز اخبار مهمی در رسانه ها در حوزه های مختلف منتشر می شود. بعضاً این اخبار توسط خبرگزاری ها و رسانه ها مورد توجه قرار می گیرد و تحلیل می شود اما ممکن است برخی از اخبار چندان دیده نشود. الف در نظر دارد بسته خبری ویژه ای را منتشر نماید که اخبار مهم آن روز به صورت خلاصه جمع آوری شده و مخاطبان می توانند برای اطلاع کامل تر درباره آن موضوع به اصل خبر مراجعه کنند.

آیا قالیباف به بنیاد مستضعفان می‌رود؟/ روایت دیدار کروبی با آیت‌الله جنتی/نظر بهزاد نبوی درباره مشارکت اصلا‌ح‌طلبان در انتخابات

قالیباف به بنیاد مستضعفان می‌رود؟

روزنامه اعتماد درباره محمدباقر قالیباف نوشت: «شنيده‌هاي خبرنگار ما حكايت از آن دارد كه محمدباقر قاليباف بالاخره تير‌ماه امسال به عنوان رييس بنياد مستضعفان و جايگزين محمد سعيدي‌كيا انتخاب خواهد شد. ما اين خبر را تاييد نمي‌كنيم ضمن اينكه اسامي ديگري نيز براي اين مسووليت مطرح است. به هر روي در صورتي كه قاليباف به رياست بنياد مستضعفان برسد قطعا براي انتخابات كانديدا نخواهد شد و ترجيح مي‌دهد نقش خود را احتمالا به حزب نزديك به خود واگذار كرده و كار خود را در بنياد كليد بزند، در اين صورت نگراني‌هايي در مورد سوءاستفاده‌هاي احتمالي از قابليت‌هاي اين بنياد در راستاي فعاليت‌هاي انتخاباتي به وجود خواهد آمد و البته برنامه‌ريزي بلند‌مدت قاليباف براي انتخابات ۱۴۰۰ نيز محتمل به نظر مي‌رسد. به هر روي تاكيد اطرافيان قاليباف بر كانديدا نشدن او نشان مي‌دهد كه احتمالا شنيده‌ها در مورد كوچش به بنياد درست خواهد بود و در اين حال اظهارات دو پهلوي نزديكانش از جمله پيرهادي نشان مي‌دهد كه آنها پايان داستان را باز گذاشته‌اند.»

از سوی دیگر محمود رضوی مشاور رسانه‌ای قالیباف امروز در توییتی نوشت: «آقای قالیباف هیچگاه این پیشنهاد را نپذیرفته است. اتاق جنگ روانی ناکارآمدان از سایه مدیریت کارآمد جهادی هم می‌ترسد و تخریب را از روزها قبل آغاز کرده است . اما مجلس نو تا چشاندن طعم کارآمدی به مردم ادامه دارد . »

اعتماد درباره علی لاریجانی هم خبری منتشر کرد: «منابعي موثق در دفتر علي لاريجاني به خبرنگار اعتماد گفتند كه ليستي ۳۰۰ نفره از چهره‌هاي نزديك به رييس مجلس و جريان حامي‌اش براي حضور در انتخابات مجلس شوراي اسلامي تهيه شده است؛ ليستي كه باتوجه به فيلترهاي موجود براي حضور افراد در كارزار انتخابات، طبيعتا قصد كسب كرسي‌هاي اكثريت بهارستان را ندارند ولي به نظر مي‌رسد استراتژي اين قشر، همان باشد كه در مجلس دهم گذشت، فراكسيوني نسبتا كم‌تعداد ولي تاثيرگذار در چينش و تقسيم كرسي‌ها به‌ويژه كرسي داراي امضاي طلايي پارلمان.»

***

روایت کدخدایی از دیدارهای کروبی با آیت‌الله جنتی

عباسعلی کدخدایی درباره جلسات اصلاح‌طلبان با شورای نگهبان به روزنامه شرق گفت:‌ «با دوستان اصلاح‌طلب از طرق مختلف نشست و گفت‌وگو داشته‌ایم و آقای رهامی هم که پیگیری بیشتری داشته‌اند، جلساتی با ما داشته‌اند. همچنین بنده گاهی اوقات كه به مجلس می‌روم، با دوستانی که عضو فراکسیون امید هستند بسیار پیش آمده صحبت‌هایی داشته باشیم. با آقای عارف هم صحبتی داشتیم. بنابراین صحبت با افراد مختلف یک امر کاملا عادی است و با اعضای طیف اصولگرا هم همین گونه است و با آنها هم گفت‌وگو داشته‌ایم. البته در دوران انتخابات این نشست‌ها خیلی زیاد می‌شود.

برای نمونه در دوره انتخابات مجلس هفتم یکی از افرادی که بیشترین رفت‌وآمد را به شورا داشت آقای کروبی؛ رئیس مجلس ششم بود. آقای کروبی زمان بررسی صلاحیت‌ها بارها به شورای نگهبان مراجعه کرد؛ حتی اگر ساعت اداری نبود، منزل آیت‌الله جنتی می‌رفتند؛ با خود بنده هم در طول هفته مرتب ارتباط داشتند و پیگیر پرونده‌ها بودند؛ این رویه قدیمی است و هنوز هم ادامه دارد و ادامه هم خواهد داشت.»

کدخدایی در بخش دیگری از این گفت‌وگو با گلایه از کارکرد ضعیف احزاب در کشور گفت: «ما تکلیف احزاب را هنوز مشخص نکرده‌ایم. شورای نگهبان الان دارد پاسخ فقدان احزاب را می‌دهد. در آمریکا اکنون انتخابات درون حزبی ریاست‌جمهوری در حال انجام است و ۹ نفر از حزب دموکرات با هم رقابت می‌کنند تا در نهایت یک نفر به عنوان رقیب ترامپ انتخاب شود. یعنی صلاحیت شایستگی و کارآمدی این افراد در روند انتخابات درون‌حزبی بررسی می‌شود. ما همه را کنار گذاشتیم و بار کل این مسئولیت را بر دوش ۱۲ نفر قرار داده‌ایم؛ طبیعتا پاسخ نمی‌دهد. ما باید حلقه مفقوده را جای دیگري پیدا کنیم.»

***

اعلام محکومیت محمدرضا خاتمی

امروز خبرگزاری فارس در خبری‌اعلام کرد حکم دادگاه امروز به خاتمی ابلاغ شده و خاتمی در دادگاه بدوی به تحمل دو سال حبس تعزیری به جرم نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی محکوم شده است.

اعلام این خبر توسط این خبرگزاری با واکنش وکیل محمدرضا خاتمی روبه‌رو شد. امیرحسین آبادی، وکیل محمدرضا خاتمی در گفت‌وگو با ایسنا، از محکومیت موکلش به دو سال حبس تعزیری اظهار بی اطلاعی کرد و گفت: حکم صادر شده ولی هنوز ابلاغ نشده است. در پی مصاحبه وکیل خاتمی، خبرگزاری میزان اعلام کرد ظهر امروز حکم دادگاه بدوی محمدرضا خاتمی از طریق سامانه ثنا ابلاغ شده است.

عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان در بخشی از گفت‌وگو با روزنامه شرق درباره ادعاهای محدرضا خاتمی درباره وقوع تقلب در انتخابات سال ۸۸ گفت: «در این رابطه باید بگویم که شورای نگهبان بر فرایند انتخابات نظارت می‌کند و اجرا با وزارت کشور است و این وزارت گزارش‌هایی داده که مورد اشکال عده‌ای بوده است اما این سخنان و آمارها ملاک ما نبوده است. ما با نظارت خود اسناد را تأیید و جمع کرده‌ایم در این اسناد اختلاف نیست. اگر شورای نگهبان دو نظر مختلف داشت حرف آقای خاتمی قبول بود اما اینکه نظر شورای نگهبان با وزارت کشور وقت متفاوت بوده که مسئله ما نیست. مگر می‌شود هرچه وزارت کشور بگوید، ما تأیید کنیم. ما بررسی کردیم و گفتیم نسبت به صندوق‌ها تخلف عمده شکل نگرفته است.»

***

تاکید بهزاد نبوی بر مشارکت اصلا‌ح‌طلبان در انتخابات

به گزارش ایرنا بهزاد نبوی، چهره باسابقه اصلاح‌طلب در نشستی که در روز پنج‌شنبه برگزار شد با اشاره به حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس در اسفندماه گفت: اصلاحات به معنای تغییر وضع موجود به وضع مطلوب با روش‌های قانونی و مسالمت آمیز در چارچوب یک نظام سیاسی است بنابراین حرکت اصلاحی پیچیده و آسیب پذیرتر است.

وی با بیان اینکه تنها حرکت اصلاحی از صندوق رای می‌گذرد، اظهار داشت: تا وقتی امکان برگزاری و حضور در انتخابات وجود دارد اصلاح طلبی به بن بست نمی‌رود. بنابراین کماکان تنها راه اصلاح طلبان حضور در صحنه است.

این فعال سیاسی اصلاح طلب تصریح کرد: ما باید به جای اینکه بگوییم انتخابات به بن رسیده است با تمام قوا تلاش کنیم انتخابات پرشور در کشور برگزار شود.

نبوی با بیان اینکه اصلاح طلبان و حاکمیت باید بکوشند تا برگزاری انتخابات پرشور تبلیغ شود، خاطرنشان کرد: این موضوع به سود منافع ملی است و احتمال بروز حوادثی مشابه دی ماه ۹۶ را کم می‌کند و بدون انتخابات پرشور شکستن تحریم های موجود امکان پذیر نیست.

وی با بیان اینکه سه دسته مخالف انتخابات پرشور هستند، ضدانقلاب را یکی از آنها دانست و اظهار داشت: این گروه دنبال کم رونقی انتخابات و در نتیجه کمتر شدن مشروعیت نظام هستند تا با رخ دادن حوادثی مشابه دی ماه ۹۶ به نظام آسیب بزنند.

این فعال اصلاح طلب خطاب به گروه‌هایی که از تحریم و حضور مشروط در انتخابات سخن می‌گویند، گفت: این شرط برای ما است یا حاکمیت؟ اگر برای خودمان است که نیاز به اعلام و بیانیه نداریم.

***

انتقاد نعیمی‌پور از شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان

محمد نعیمی‌پور، فعال سیاسی اصلاح‌طلب با انتقاد از شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان به ایرنا گفت:‌«شورای عالی سیاست گذاری هم اساساً کارآمد نیست. دوره این شورا مربوط به سال ۹۲ و ۹۴ بود. حتی در سال ۹۶ هم نمی‌بایست این اتفاق‌ها رخ می‌داد. در سال ۹۶ صحبت از این بود که ارزیابی دقیقی از کاندیداها بر اساس شاخص‌های مشخص انجام شود. این کار انجام شد و تعداد کاندیداها تا ۱۴۰ نفر هم رسید اما در هنگام انتخاب ۴۲ نفر از میان ۱۴۰ نفر، باز نظام شیخوخیت به میان آمد. این موارد را به صراحت در مصاحبه‌های قبلی گفته‌ام که جای نگرانی و تأسف دارد. حتی این عبارت را به‌کار بردم که شورای شهر یا مجلس، شرکت سهامی احزاب نیست. این تصور اشتباه است که هر کسی بتواند نفرات بیشتری وارد آن کند. پس صلاحیت چه می‌شود؟ از این رو، شورای عالی سیاست گذاری در سال ۹۶ و در انتخابات شوراها رفوزه شد. شورای عالی سیاست گذاری، مجموعه تشکیلاتی سازمان‌دار نیست. جایی است که دور هم جمع می‌شوند، تبادل نظر می‌کنند و سعی می‌کنند نظرات خود را بهم نزدیک کنند. اینکه آیا بعد از انتخابات هم می‌توانند مطالبات را رصد و پیگیری کنند، مفهومی در این مجموعه ندارد.»

نعیمی‌پور در بخش دیگری از سخنانش از افرادی که نظارت استصوابی را مانع فعالیت سیاسی مدا‌ندد انتقاد کرد و گفت: «کسانی که می‌گویند اگر استصواب را بردارید، فلان کار را می‌کنیم، حرف حقی می‌زنند اما این حرف در عمل سیاسی، جایگاهی ندارد. اگر توانستید در زمین خودتان کاری کنید و از این موانع عبور کنید، اصلاح طلب هستید. گدایی قدرت، گدایی پست یقیناً جواب نمی‌دهد. من هم قبول دارم که استصواب، مشکلاتی برای کشور ایجاد کرده است، اما اینکه اصلاح طلبی که منتظر است ببیند او را رد یا تأیید می‌کنند، بعد از آن ببینند لیستی دارند یا ندارند، در انتخابات شرکت کنند یا نکنند، مفهومی در عالم سیاست ندارد. اگر روزی گفتیم در انتخابات شرکت نمی‌کنیم، باید افکار عمومی این موضوع را پذیرفته باشد تا انعکاس پیدا کند. ما بر چه اساسی باید این کار را کنیم؟ باید بگوییم هزار نفر متخصص را آوردیم اما همه را رد کردند. اگر این هزار نفر رد صلاحیت شدند، هیچکس دیگری وجود نخواهد داشت؟ حتماً راه‌ها و کارهای زیاد دیگر وجود دارد.»

***

تکذیب ائتلاف ناطق با کارگزاران

حسین مرعشی در گفتگو با نامه نیوز درباره تأثیر احساس تکلیف و ورود حجت الاسلام علی اکبر ناطق نوری بر معادلات یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی گفت: اول باید درباره صحت اصل این خبر مطمئن شد. آخرین صحبتی که من دو هفته پیش با آقای ناطق انجام دادم، غیر از این بود بنابراین فکر نمی کنم این مطلب خیلی دقیق باشد.

وی درباره ائتلاف سه ضلعی کارگزاران-لاریجانی-باهنر در انتخابات مجلس تأکید کرد: حتما چنین چیزی نیست و هیچ زمینه ای هم در این رابطه وجود ندارد.

این فعال اصلاح طلب درباره تکرار ائتلاف «اصلاحات-لاریجانی-حزب اعتدال» سال ۹۴ در انتخابات مجلس سال 98۹۸ یادآور شد: ائتلافی در کار نبود. اصلاح طلبان آن سال در انتخابات شرکت کردند و الان هم شرکت می کنند.

وی ادامه داد: در واقع حزب اعتدال عضو شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان بود، چند نفر را پیشنهاد کردند ما هم نام آنها را در فهرست قرار دادیم.

***

روحانی مانع عزل پوری حسینی شده است

حسینعلی حاجی دلیگانی، نماینده مردم شاهین‌شهر و میمه در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره سرنوشت نامه ۲۶ نماینده برای عزل پوری حسینی، رئیس سازمان خصوصی‌سازی، گفت: بررسی‌های ما نشان می‌دهد که وزیر اقتصاد در این موضوع صحبتی نداشته، اما رئیس جمهور اجازه عزل پوری حسینی را نداده است.

گفتنی است؛ زمستان سال گذشته، ۲۶ نماینده مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای به دژپسند، وزیر اقتصاد، خواستار عزل فوری «پوری حسینی» و معرفی وی به دستگاه قضایی شدند.