ایده باشگاه تحریمی ها از کجا آمد؟

گروه جهان الف،   3980413023 ۱۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

استفاده افراطی آمریکا از ابزار تحریم برای واداشتن کشورهای مخالف به عقب نشینی یا ایجاد آشوب و تنش در راستای سرنگونی نظام سیاسی آنها موجب شده تا ایده تشکیل باشگاه تحریمی قوت بگیرد؛ ایده ای که بر اساس آن کشورهای تحریمی در قالب یک ائتلاف گردهم بیایند و با ایجاد جبهه ای ضدآمریکایی زمینه تضعیف و شکست تحریم ها را فراهم آورند.

ایده باشگاه تحریمی ها از کجا آمد؟

به گزارش الف در ساختار تصمیم سازی و تصمیم گیری ایالات متحده بهره گیری، ابزار تحریم جایگاه بسیار ویژه ای به خود اختصاص داده و روسای جمهور آمریکا تمایل زیادی به استفاده از آن علیه کشورهای مستقل دارند. اما دونالد ترامپ بعد از تکیه زدن به کرسی ریاست جمهوری در آمریکا به صورت افراطی به استفاده از تحریم اقتصادی و  جنگ تجاری  روی آورد. درباره اقدامات دونالد ترامپ در زمینه تحریم می توان به راه اندازی جنگ تجاری با چین و برخی کشورهای اروپایی و تحریم کشورهایی نظیر ترکیه،یمن، کره شمالی، سوریه، ایران، کوبا، ونزوئلا، روسیه، کلمبیا، پاکستان و ... اشاره کرد. انتظار می رود اگر دونالد ترامپ در سال 2020 دوباره رای بیاورد این فهرست بسیار افزایش یابد و کشورهای بیشتری در آن قرار گیرند.

در ایران نیز که سال هاست شاهد سیاست های خصمانه علیه خود بوده به تازگی طرح های مختلف ضدآمریکایی در فراکسیون اقدامات پیش‌دستانه علیه تهدیدات آمریکا تهیه و تدوین شده است که روز چهارشنبه ۱۲ تیرماه به مناسبت سالروز ساقط کردن هواپیمای مسافربری ایران در خلیج فارس از آن رونمایی شد.

اکبر رنجبرزاده، عضو هئیت رئیسه مجلس شورای اسلامی در این باره به خبرنگار الف گفت: این 12 طرح واکنش منطقی مجلس شورای اسلامی در مقابل فعالیت کنگره آمریکا و دونالد ترامپ علیه جمهوری اسلامی است. ترامپ تلاش می کند تا با برجسته‌سازی تهدید ایران زمینه غارت ثروت کشورهای منطقه را فراهم نماید. در این راستا ضرورت دارد ایران مسیر مقاومت در مقابل فشار آمریکا را ادامه دهد. بنابراین دولت و همه نیروهای نظامی در کشور باید در مسیر مقابله با آمریکا همگرایی و هم افزایی داشته باشند. به همین دلیل مجلس شورای اسلامی نیز  الزامات قانونی را در همین زمینه در حال تهیه و تدارک دارد تا واکنشی فعالی به اقدامات ضد ایرانی در آمریکا داشته باشد.

نماینده مردم اسدآباد در مجلس شورای اسلامی افزود: یکی از طرح ها تشکیل باشگاهی از کشورهای مورد تحریم ایالات متحده با همت جمهوری اسلامی ایران است تا بین آنها وحدت و هماهنگی صورت بگیرد که می تواند بازتاب بین المللی بسیار مثبتی داشته باشد. در این باره ضرورت دارد در همه سطوح ظرفیت های لازم برای مقابله با آمریکا پیش بینی شود.

رنجبرزاده گفت: لازم است مناسبات نهادی موثری بین کشورهای مورد تحریم آمریکا در راستای گسترش تجارت صورت گیرد، حتی می توان از ارز مشترک بین این کشورها در مقابله با دلار استفاده شود. در واقع هدف تقویت ارتباطات بین کشورهای مورد تحریم آمریکا جهت شکل گیری یک ائتلاف سیاسی اقتصادی است تا بتوانند نه تنها از تحریم ها عبور کنند بلکه هژمونی آمریکا در استفاده از ابزارهای نامشروع را به چالش بکشند. بدون شک یکی از پایه های چنین ائتلافی هم باید استفاده از ابزار دیپلماسی عمومی برای آگاهی بخشی مردم جهان از سیاست استکباری آمریکا در عرصه بین الملل باشد.

پایدارترین راه مقابله با تحریم تشکیل باشگاه تحریمی ها است

 علیرضا فرقانی، دبیر اجرایی فراکسیون مقابله با تحریم نیز به خبرنگار الف گفت: بحث تشکیل باشگاه تحریمی ها از سال 1392 در ایران مطرح شده اما چندان زمینه ای برای عملیاتی شدن نیافته است. اما بعد از بحران کریمه که روسیه نیز توسط آمریکا مورد تحریم قرار گرفت ظرفیت بسیار خوبی ایجاد شده تا کشورهای تحریم شده یک کلوپی را علیه آمریکا و تحریم های آن شکل دهند. در واقع منطقی آن است فضا به گونه ای پیش رود که آمریکا چه تحریم خود را انجام دهد و چه انجام ندهد بازی برایش باخت- باخت بشود. 

فرقانی در ادامه گفت: بر اساس سایت وزارت خزانه داری آمریکا در حال حاضر 25 کشور جهان که جمعیت آن ها بالغ بر یک و نیم میلیارد نفر می شود مورد تحریم آمریکا هستند. البته اگر تعرفه های سنگینی که آمریکا بر برخی کالاها مانند فولاد نیز وضع کرده به عنوان یک حالت از تحریم به حساب بیاوریم قدرت این باشگاه به شدت افزایش می یابد چرا که چین نیز به این مجموعه افزوده می شود.

دبیر اجرایی فراکسیون مقابله با تحریم افزود: پایدارترین راه مقابله با تحریم تشکیل باشگاه تحریمی ها است تا کشورهایی که از سوی آمریکا تجارت آنها محدود شده است با اشتراک گذاشتن ظرفیت ها و قابلیت ها خود قدرت بسیار بیشتری پیدا کنند. همچنین آنها می توانند کمبودها و ضعف های خود را پوشش بدهند.

فرقانی گفت: در حال حاضر نهادهای مختلفی در کشور برای تهیه طرح تشکیل باشگاه کشورهای تحریم شده با مجلس همکاری و مشارکت می کنند و برنامه جدی جهت عملیاتی شدن چنین ایده ای وجود دارد.