تازه‌ترین خبر از ایرادات شورای‌نگهبان به موافقت‌نامه پاریس

گروه سیاسی الف،   3980411125

سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: سازمان حفاظت محیط‌زیست سند پیوستی یا سند تعهدات را همراه موافقت‌نامه پاریس به مجلس نفرستاد. شورای نگهبان نیز نسبت به این موافقت‌نامه هم ایراد گرفت و هم ابهام داشت. این ایرادات هنوز پابرجا هستند.

به گزارش فارس، اردیبهشت ماه 95 بود که محمدجواد ظریف در مجمع عمومی سازمان ملل موافقت‌نامه تغییر اقلیم پاریس را که حاصل اجلاس بیست و یکم کنوانسیون تغییر اقلیم سازمان ملل متحد (UNFCCC) بود را امضاء کرد. بعد از تائید اولیه، دولت این موافقت‌نامه را به مجلس ارسال کرد. مجلس نیز این موافقت‌نامه را تصویب و به شورای نگهبان ارسال کرد. اما این موافقت‌نامه در شورای نگهبان با ایراداتی روبرو شده و به مجلس بازگشت. مهم‌ترین ایراد شورای نگهبان، ارسال نشدن پیوست این موافقت‌نامه تحت عنوان سند تعهدات ملی (NDC) بود، سندی که هسته اصلی موافقت‌نامه پاریس به شمار می‌رود.

 در همین باره، مسعود تجریشی معاون محیط‌زیست انسانی سازمان محیط‌زیست اظهار کرده است که در آخرین جلسه کمیسیون کشاورزی مجلس درباره موافقت‌نامه پاریس، ابهامات شورای نگهبان برطرف شده و دیگر این شورای ایرادی به موافقت‌نامه پاریس ندارد.

تجریشی گفت: «در آنجا نماینده شورای نگهبان سؤالی در رابطه با این پیوست این توافقنامه داشت. در متن توافقنامه پاریس به پیوست‌هایی اشاره‌شده بود، به همین دلیل ما با خود دبیرخانه مکاتباتی انجام دادیم و آن‌ها اعلام کردند این توافقنامه هیچ پیوستی ندارد. تمام مستندات برای شورای نگهان فرستاده شد و بعدازآن در جلسه بعدی آن‌ها گفتند که دیگر با این توافقنامه هیچ مشکلی ندارند و تصویب این توافقنامه به مجلس برگردد. ما دیگر نمی‌دانیم باید چه‌کاری انجام بدهیم. فکر می‌کنم مسئله تصویب نشدن این معاهده سیاسی باشد، مجلس در چند ماه اخیر در تصویب بسیاری از معاهدات بین‌المللی درگیری‌های زیادی داشته است».

*ایرادات شورای نگهبان هنوز پابرجاست

این در حالی است که علی ابراهیمی سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس به‌عنوان کمیسیون بررسی‌کننده موافقت‌نامه پاریس اظهار داشت: سازمان حفاظت محیط‌زیست سند پیوستی یا سند تعهدات را همراه موافقت‌نامه پاریس به مجلس نفرستاد. شورای نگهبان نیز نسبت به این موافقت‌نامه هم ایراد داشت و هم ابهام، ابهام این شورا نیز در مورد پیوست این موافقت‌نامه بود.

وی در پاسخ به اینکه آیا به گفته آقای تجریشی ایرادات شورای نگهبان درباره موافقت‌نامه پاریس برطرف شده است، گفت: هنوز ایرادت این شورا پابرجاست.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در پاسخ به این سؤال که آیا سازمان حفاظت محیط‌زیست که مطابق مصوبات آخرین جلسه کمیسیون موظف به ارائه سندتعهدات جدید در بازه 10 روزه شده بود، این سند را ارائه کرده است، اظهار کرد: هنوز این سند به دست ما نرسیده است.

گفتنی است شمس ا... شریعت نژاد دبیر کمیته محیط‌زیست کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس درباره مصوبات آخرین جلسه کمیسیون فوق درباره موافقت‌نامه پاریس که در بهمن‌ماه 97 برگزار شده بود، گفته بود: «در این جلسه، مقرر شد سازمان محیط‌زیست طی 10 روز آینده با مشورت دستگاه‌های مختلف، تعهداتی که ایران در قالب برنامه مشارکت ملی (NDC) می‌تواند ارائه دهد را تنظیم و برای بررسی به مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی ارائه دهد و مرکز پژوهش‌ها نیز 10 روز فرصت دارد تا توانایی کشور در اجرای این تعهدات را ارزیابی کند».