ثبت فشارخون ۲۳ میلیون ایرانی

گروه اجتماعی الف،   3980410102

حریرچی گفت: بسیج ملی فشار خون از اول خرداد شروع شده و تا ساعت ده و نیم شب گذشته فشار خون تعداد 22 میلیون و 949 هزار نفر را اندازه گرفتیم که 424 هزار نفر (حدود 2 درصد) خودشان در سامانه خوداظهاری فشار خون بسیج ملی اندازه گرفته و ثبت کردند.

به گزارش ایلنا، ایرج حریرچی در گفتگوی زنده با شبکه رادیویی ایران در خصوص بسیج ملی فشار خون با اشاره به اینکه، پرفشاری خون یکی از عوامل بسیار مهم بیماری زایی در جهان و از جمله ایران است، گفت: متاسفانه درصد بالایی از افراد از پرفشاری خون خود بی اطلاعند و حدود 40 تا 60 درصد هم کسانی هستند که از پرفشاری خون خود مطلعند اما کنترل نمی کنند و تلاشی برای تغییر سبک زندگی و یا مراقبت های بهداشتی درمانی لازم انجام نمی دهند.

وی در ادامه افزود: بسیج ملی فشار خون از اول خرداد شروع شده و تا ساعت ده و نیم شب گذشته فشار خون تعداد 22 میلیون و 949 هزار نفر را اندازه گرفتیم که 424 هزار نفر (حدود 2 درصد) خودشان در سامانه خوداظهاری فشار خون بسیج ملی اندازه گرفته و ثبت کردند و شش میلیون نفر از هموطنان با مراجعه به ایستگاه های ثابت و سیار سنجش فشار خون در سراسر کشور، فشار خون خود را اندازه گیری کرده اند.

معاون کل وزارت بهداشت تصریح کرد: از تعداد افرادی که فشار خون آنها اندازه گیری شده است، 9.2 دهم درصد (دو میلیون و 87 هزار و 349 نفر) دچار پرفشاری خون بودند که از آن بی اطلاع بوده اند.

دکتر حریرچی همچنین از هموطنان بالای سی سال خواست که فشار خون خود را به طور مرتب اندازه گیری و کنترل کنند و به هر دلیلی که به مراکز درمانی مراجعه  می کنند، از پزشک درخواست کنند که حتما فشار خون شان را اندازه گیری کند تادرصورت مشاهده پرفشاری خون، اقدامات درمانی و اصلاح سبک زندگی انجام شود.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: پرفشاری خون را قاتل خاموش نامیده اند؛ چراکه منجر به مرگ افراد بسیاری می شود و اقدام اصلی و مهم برای مهار این معضل، تغییر و اصلاح سبک زندگی و نحوه تغذیه افراد است. در حال حاضر، میزان مصرف نمک ایرانیان نزدیک به سه برابر متوسط جهانی است که نیمی از این نمک مصرفی از نان حاصل می شود و مابقی از غذاهای فرآوری شده و کارخانه ای است.

معاون کل وزارت بهداشت از رسانه های خواست تا درخصوص کاهش مصرف نمک اطلاع رسانی کنند و در این راستا حتی پویشی درخصوص حذف نمکدان از سر سفره هم می تواند نقش بسیار مهمی در کاهش مصرف نمک داشته باشد.

وی افزود: پیرو صحبت های انجام شده با نانوایی ها در یک سال اخیر 10 درصد از نمک نان کاهش یافته و همچنین 10 درصد هم میزان نمک مواد غذایی فرآوری شده و کارخانه ای نیز کاهش داشته است.

معاون کل وزارت بهداشت ضمن توصیه به همه هموطنان برای مراجعه به مراکز بهداشتی، درمانی و ایستگاه ها برای سنجش فشار خون اظهار داشت: تمام مراکز جامع سلامت شهری و روستایی، پایگاه های سلامت، خانه های بهداشت و ایستگاه های ثابت و سیار در سراسر کشور  تا روز شنبه ۱۵ تیر ماه آماده سنجش فشارخون هموطنان هستند.