اکبر نبوی: باید از اعتباربخشیِ پول‌های نامعلوم در سینما نگران بود

گروه فرهنگی الف،   3980410068

یک منتقد و کارشناس سینما از خانه سینما خواست تا نظارت بیشتری درباره چگونگی سرمایه‌گذاری تولید فیلم‌ها داشته باشد.

اکبر نبوی: باید از اعتباربخشیِ پول‌های نامعلوم در سینما نگران بود

به گزارش باشگاه خبرنگاران پویا، اکبر نبوی منتقد و کارشناس سینما در میزگردی با حضور لطیفی و شاهسواری مدیرعامل خانه سینما با موضوع سرمایه‌گذاری در صنعت سینما  گفت: استقبال از سرمایه بخش خصوصی در سینما خوب است. ما در شئونات زندگی خود معضلاتی داریم که اگر حل نشود به بحران تبدیل می‌شود.متاسفانه بخشی از تفکر جهان سرمایه‌داری را پذیرفته‌ایم که منطقا در خیلی از حوزه‌ها و ساحت‌های زندگی ما نقش آفرین می‌شود.

وی افزود: این سرمایه می‌خواهد راه خود به هر طریقی باز کند پس وارد سینما هم می‌تواند شود. حالا سوال این است که با این سرمایه ها چه باید کرد؟منطقا نمی‌توانیم جلوی آن را بگیریم و نفی کنیم. پیش نیاز باید در جامعه حل شود که دستگاه‌ها و نهادهایی که در جامعه مسئولیت دارند باید به وظیفه خود عمل کند. من اگر با یک سرمایه‌ زیادی وارد سینما شوم باید شاخک‌های نهادها تکان ‌می‌خورد. وقتی یک جوانی که نه پدر ثروتمندی دارد نه فعالیت اقتصادی داشته این همه سرمایه وارد کرده چرا نهادها قبلا آن را بررسی نکرده اند؟

شاهسواری مدیر عامل خانه سینما نیز در این نشست گفت:  این بحث یک ‌نگرانی‌هایی را در فضای سینما ایجاد کرده چون ‌نشان از ترس نیست و میل به آگاهی است تا نسبت به مسائل کمی عمیق شویم. درباره حجم سرمایه گذاری سینمای ایران اگر به آمار و ارقام جدی که پیرامون آن است توجه نکنیم دریافت اشتباه خواهیم داشت. حجم سرمایه در گردش سینمای ایران ارقام مشخصی دارد و درآمد سینمای ایران شفاف است.

وی افزود:در سال گذشته حدود 100 فیلم تولید کردیم و بیش از 250 نفر در این فیلم‌ها سرمایه گذاری کردند. انگار تمام سینمای ایران تحت سیطره این چند نفر دادگاهی است. بنیان های اقتصادی سینمای ایران روشن است. همه ما می‌دانیم در لحظه عرضه فیلم، همه  به دنبال شکار هستند. بنیان اقتصادی سینمای ایران زمانی دچار خطر است که بین سرمایه و بازگشت تناسب نیست و بنیان سرمایه‌ها فرهنگی نیست.

وی گفت: مسئولیت این رفتار با تهیه کنندگان سینما است و باید پاسخگو باشیم. اگر ما مقابل این ماجرا ایستاده بودیم هیچ وقت به این اتفاقات نمی‌رسیدیم. باید خود را برای یک تغییر تحولات آماده کنیم. ساختار خانه سینما پاسخ نیازهای امروز نیست .مهمترین ‌نکته این است که ساختار خانه سینما باید دوباره تالیف شود. نظام تهیه کنندگی ما دچار شکاف‌هایی در درون خود هستند ولی همه باید برای تعادل بخشی به سینمای ایران هم قسم‌ شویم. این شکاف برای سرمایه گذاران سلامت هم ایجاد استرس می‌کند. مشکلات سینمای ایران مثلا قانون ارزش افزوده گریبان‌گیر سینمای ایران است. چرا نمی‌خواهید به تولیدات داخلی توجه کنید؟

نبوی در پاسخ به شاهسواری و نقد به این مسئله که خانه سینما به دلیل مشکلات و ضعف‌های ساختاری‌اش نمی‌تواند در این حوزه ورود کند گفت: در باب موضوع پول‌هایی که آمده هنوز می‌گویم به اعتبار بخشی از این پول‌ها باید برای سینما نگران بود. تردید ندارم که بخشی از پول‌ها آمده که سینمای ایران را نابود کند. اگر ما به عنوان صنف تهیه‌کنندگان رفتیم با سرمایه‌گذار نامناسب کار کردیم باید خانه سینما وارد شود و مدیریت کند.