ادعای پیام ترامپ ازطریق عمان به ایران: یا مذاکره یا جنگ

گروه جهان الف،   3980331073 ۳۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۷ تکراری یا غیرقابل انتشار
ادعای پیام ترامپ ازطریق عمان به ایران: یا مذاکره یا جنگ

خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام ایرانی که نام وی را منتشر نکرده، نوشت ترامپ شب گذشته از طریق عمان به ایران پیغام داده است که حمله آمریکا به ایران حتمی بوده است.

خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام ایرانی که نام وی را منتشر نکرده، نوشت ترامپ شب گذشته از طریق عمان به ایران پیغام داده است که حمله آمریکا به ایران حتمی بوده است.

به گزارش تابناک، این منبع گفته است که رئیس جمهوری آمریکا به رهبران ایران پیام داده است که او مخالف بروز جنگ با جمهوری اسلامی است و تمایل دارد درباره موضوع‌های مختلف با مقام‌های ایران گفت‌وگو کند.

رویترز افزود: ترامپ از طریق عمان به مقامات ایرانی گفته که حمله آمریکا به ایران حتمی است اما او می‌خواهد مذاکره کند. او مهلتی داده که ایرانی‌ها پاسخ او را بدهند اما مقامات ایرانی فوراً جواب ترامپ را داده و گفته‌اند رهبر عالی ایران مخالف مذاکره است اما با این حال پیام او را به شخص رهبری خواهند رساند.

این منبع به رویترز گفته است که ترامپ مهلت کوتاهی به ایران داده تا به این درخواست گفت‌وگو پاسخ دهد.

یک مقام دیگر ایرانی هم به رویترز گفت مسئولان جمهوری اسلامی در پاسخ گفته‌اند رهبر معظم انقلاب مخالف هرگونه گفت‌وگو با آمریکا است، اما آن‌ها این پیغام را به او خواهند رساند.

رویترز همچنین به نقل از مقامات ایرانی نوشته آنها به ترامپ در مورد هرگونه حمله به کشورشان هشدار داده‌اند.

ایران روز پنج‌شنبه یک پهپاد ایالات متحده را هدف حمله موشکی قرار داد. برخی رسانه‌ها اعلام کردند که ترامپ در واکنش اجازه انجام یک حمله محدود به مواضع ایران را داده بود، اما چند ساعت مانده به انجام این حمله، دستور لغو آن را صادر کرد.

در همین رابطه، روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی اعلام کرد که ترامپ ابتدا با واکنش نسبت به این موضوع موافقت کرده بود اما دیشب ناگهان منصرف شد. در این گزارش ادعا شده که ترامپ ابتدا با حملاتی محدود به خاک ایران موافقت کرده اما پس از مدتی این ماجرا را لغو کرده است. نیویورک تایمز مدعی شده که هواپیماها در هوا و کشتی‌های آمریکا در موقعیت بوده‌اند اما همه چیز لغو شد.

اکنون اما سازمان تنظیم مقررات حمل و نقل هوایی آمریکا به شرکت ها و خطوط هوایی این کشور دستور داده که از مسیر تنگه هرمز و دریای عمان استفاده نکنند. گفته می‌شود آنچه دستور لغو واکنش سریع عنوان شده پس از جلسه رهبران کنگره با ترامپ صورت گرفته است. روزنامه نیویورک تایمز نوشته است که مشاوران و مقامات دولت آمریکا در مورد واکنش نظامی اختلاف نظر داشتند و در حالیکه شماری از مقامات وزارت خارجه و شورای امنیت ملی با چنین اقدامی موافق بودند، منابع نظامی ابراز نگرانی می‌کردند که ممکن است حمله نظامی در حال حاضر به درگیری گسترده‌تر در منطقه منجر شود و آمریکاییان را به خطر اندازد.

شب گذشته مقام‌های کاخ سفید نشستی اضطراری درباره واکنش به این ماجرا تشکیل دادند. همچنین در خبری اعلام شد که رهبران کنگره هم برای جریان قرار دادن آنها از وضعیت موجود به کاخ سفید دعوت شده‌اند. از نتایج این نشست‌ها اما هیج خبری منتشر نشد و مذاکرات بدون صدور بیانیه‌ای به پایان رسید. ایران اما همزمان سفیر سوئیس در تهران را به وزارت خارجه احضار کرد تا پیام ایران را به مقام‌های آمریکا برساند. این ماجرا باعث اختلاف‌ها گسترده‌ای در داخل آمریکا هم شد. جو بایدن،مهمترین رقیب ترامپ در انتخابات ۲۰۲۰ در رشته توئیتی از سیاست‌های دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، در قبال ایران انتقاد کرد. او سیاست‌های ترامپ در قبال ایرانه را "فاجعه" خواند که او خود مسبب آن است.

عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه کشورمان در تماس فوری با سفیر سوئیس در تهران به عنوان حافظ منافع آمریکا، اعتراض شدید جمهوری اسلامی ایران به دولت آمریکا به خاطر تعرض به حریم هوایی کشورمان را به وی ابلاغ کرده و گفت مدارک انکارناپذیری مبنی بر حضور این پهپاد در فضای جمهوری اسلامی ایران وجود دارد و حتی قطعاتی از لاشه این پهپاد در آب‌های سرزمینی ایران به دست آمده است.معاون وزیر امور خارجه کشورمان با تاکید مجدد بر اینکه جمهوری اسلامی ایران خواهان جنگ و درگیری در منطقه خلیج فارس نیست، نسبت به هر گونه اقدام نسنجیده نیروهای آمریکایی در منطقه هشدار داده و گفت جمهوری اسلامی ایران در دفاع از آب و خاک خود قاطعانه عمل کرده و لحظه‌ای درنگ نخواهد کرد.

مجید تخت روانچی، نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد هم گفت: در نامه ای به دبیرکل سازمان ملل متحد مختصات دقیق محل اصابت پهپاد آمریکایی را که در حریم ایران بود، ارائه داده و تاکید کرده ایم که به دنبال جنگ نیستیم اما در برابر هرگونه تعدی، دفاع خواهیم کرد.