وزیر نیرو: صنایع برای تولید و توسعه خود از پساب استفاده کنند

گروه اقتصادی الف،   3980329221

وزیر نیرو گفت: ما حجم بالایی از پساب در مناطق خشک و نیمه‌خشک داریم که صنایع می‌توانند برای تولید، گردش اقتصادی، توسعه و عمران از پساب به‌عنوان مطمئن‌ترین منبع استفاده کنند.

به گزارش فارس از مبارکه، رضا اردکانیان در حاشیه بهره‌برداری از شبکه جمع آوری و تصفیه پساب شهری شهرستان مبارکه با اشاره به پروژه‌های انتقال فاضلاب و پساب از این شهر به مجتمع فولاد مبارکه اظهار داشت: به‌ عنوان یک مسؤول اجرایی باید از مجموع پرتلاش صنعتگران که شبانه‌روز کار می‌کنند تا صدها خانواده در کشور بتوانند زندگی کنند تشکر کنم.

وی با بیان اینکه این مجموعه باید چراغ تولید را روشن بگرداند، اظهار داشت: گزارش‌های خیلی خوبی در بازدیدی که داشتیم توسط مدیران این مجتمع ارائه شد که متوجه شدیم، فولاد مبارکه با افزایش تولیدات خود هنوز مصرف آب را افزایش نداده است.

وزیر نیرو با بیان اینکه آب مایه حیات است و حیات جنبه‌های مختلفی دارد، افزود: خداوند فرمودند آب را به‌ اندازه نازل می‌کنیم و قادر هستیم که آن بیاوریم و ببریم و لذا رفتار ما با این ماده حیاتی خیلی مهم است.

اردکانیان با بیان اینکه در کشوری خشک و نیمه‌خشک هستیم، گفت: در جمعیت کشور 6 و نیم میلیارد مصرف آب دارد که از محل مصرف شرب و بهداشت تأمین می‌شود و با توجه به ضرایبی که هست چیزی حدود 4/3 میلیارد مترمکعب فاضلاب یا پساب تولیدی داریم.

وزیر نیرو با اشاره به دانش امروز و فناوری‌های موجود، اظهار داشت: یکی از مطمئن‌ترین منابع برای صنایع در مناطق خشک و کم آب به شکل اولیه فاضلاب است و بعد به شکل آماده فاضلاب تصفیه‌ شده است.

وی بابیان اینکه هرچقدر عدم قطعیت در تأمین آب مورد نیاز برای شرب و بهداشت مردم داشته باشیم، عنوان کرد: منابع سطحی، زیرزمینی، شیرین کردن آب‌های شور، انتقال حوضه به حوضه و در سخت‌ترین حالت واردات آب برگرفته از یک وضعیت عدم قطعی در تأمین آب شرب و بهداشت است.

اردکانیان بابیان این که تا که تا جمعیت هست، مصرف شرب و بهداشت هم هست، خاطرنشان کرد: ما حجم بالایی از پساب را در مناطق خشک و نیمه‌خشک داریم که صنایع می‌توانند برای تأمین معیشت مردم، تولید، گردش اقتصادی، توسعه و عمران از پساب به‌عنوان مطمئن‌ترین منبع حساب باز کنند.

وزیر نیرو بابیان اینکه مجتمع فولاد مبارکه برای تولید خود از پساب استفاده می‌کنند، گفت: استفاده از پساب تصفیه‌شده صرفاً حل مشکل آب موردنیاز مجتمع‌های صنعتی نیست بلکه رها نکردن فاضلاب خام در طبیعت، آلوده نکردن منابع زیرزمینی و در معرض خطر قرار ندادن بهداشت عمومی است.

وی ادامه داد: این 14 هزار تومان بابت آلوده نشدن سفره‌ها و در معرض خطر قرار نگرفتن بهداشت عمومی پرداخت می‌شود و معیشت کشاورز باید تعیین شود و شرایط سختش در نظر گرفته شود.