دیدار رهبری و نخست‌وزیر ژاپن؛ ۶ درخواست و ۶ پاسخ

سعید نوروزی، گروه سیاسی الف،   3980324001 ۴۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳۰ تکراری یا غیرقابل انتشار
دیدار رهبری و نخست‌وزیر ژاپن؛ ۶ درخواست و ۶ پاسخ

آبه شینزو نخست وزیر ژاپن در سفر تاریخی خود به ایران با رهبر معظم انقلاب اسلامی دیدار کردند؛ این دیدار از لحاظ صحبت‌های رد و بدل شده و حواشی چند وقت اخیر بین ایران و آمریکا حاوی چندین پیام به دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا و مسئولان داخلی بوده که نمیتوان از آن به راحتی گذشت و می‌توان گفت ۶ سخن رهبری در این دیدار جزو کلیدی‌ترین و صریح‌ترین بیانات چند ماه اخیر ایشان بوده است. با هم مرور می‌کنیم:

نخست وزیر ژاپن: من قصد دارم پیام رئیس جمهور آمریکا را به جنابعالی برسانم.

رهبر انقلاب: من شخص ترامپ را شایسته مبادله هیچ پیامی نمی‌دانم و هیچ پاسخی هم به او ندارم و نخواهم داد.

نخست وزیر ژاپن: ترامپ گفته‌ قصد تغییر رژیم ایران را ندارد.

رهبر انقلاب: این یک دروغ است زیرا اگر آمریکا می‌توانست این کار را انجام دهد، انجام می‌داد اما نمی‌تواند.

نخست وزیر ژاپن: آمریکا می‌گوید می‌خواهیم درباره موضوع هسته‌ای مذاکره کنیم.

رهبر انقلاب: ایران به مدت پنج، شش سال در موضوع هسته‌ای با آمریکا و اروپایی‌ها در قالب ۱ + ۵ مذاکره کرد و به یک نتیجه هم رسید، اما آمریکا زیر این توافق و قرارداد قطعی زد، بنابراین کدام فرد عاقلی است که دوباره با کشوری که زیر تمام توافق‌ها زده، مذاکره کند؟

نخست وزیر ژاپن: آمریکا ابراز داشته به دنبال جلوگیری از ساخت سلاح هسته‌ای توسط ایران است.

رهبر انقلاب: ما با سلاح هسته‌ای مخالفیم و فتوای شرعی من حرام بودن ساخت سلاح هسته‌ای است اما این را بدانید که اگر ما قصد ساخت سلاح هسته‌ای داشتیم، آمریکا هیچ کاری نمی‌توانست بکند و اجازه ندادن آمریکا، هیچ مانعی ایجاد نمی‌کرد.

نخست وزیر ژاپن: آمریکا آماده مذاکرات صادقانه با ایران است.

رهبر انقلاب: ما این حرف را اصلاً باور نمی‌کنیم زیرا مذاکرات صادقانه از جانب شخصی همچون ترامپ، صادر نمی‌شود. صداقت در میان مقامات آمریکایی بسیار کمیاب است.

نخست وزیر ژاپن: ترامپ گفته مذاکره با آمریکا موجب پیشرفت ایران خواهد شد.

رهبر انقلاب: ما به لطف خداوند، بدون مذاکره با آمریکا و با وجود تحریم هم به پیشرفت خواهیم رسید.

همانطور که خواندید و ملاحضه کردید، بیانات روز گذشته رهبری تعیین کننده راهبرد جمهوی اسلامی در مقابله با آمریکای ترامپ است. درس گرفتن از جلسه دیروز برای آقایان دستگاه دیپلماسی از واجبات است تا چشم امید به غرب نداشته باشند و منتظر پایان ریاست ترامپ نباشند، که مشکل آمریکا با ایران ذاتی است و فرقی بین ترامپ و اوباما نیست و از ابتدای انقلاب اسلامی این دشمنی بوده است‌.

نکته دیگر اینکه رهبری پاسخ‌های خود به پیام ترامپ را علنا بیان داشتند و روشنگری کردند تا همگان بدانند کسی که ندای جنگ سرداده و هر روز مانور می‌دهد، در پشت پرده دارد التماس می‌کند برای مذاکره و دیگر علنا پیام فرستاده و شماره می‌دهد برای تهران، اما می‌بینید که ترامپ همچنان منتظر است و مکرر درباره جمهوری اسلامی توئیت می‌زند؛ لیکن نه تلفن خصوصی کاخ سفید زنگ خورده است، نه پیامش خوانده شد!

نکته و بیانات دیدار رهبری با فرستاده ترامپ روشن و واضح بود؛ باید دانست که ترامپ و آمریکای امروز همان رئیس جمهور و ایالت متحده سال‌های قبل است و فرقی نکرده‌اند؛ منتهی عقب نشینی نکردن و مقاومت در مقابل زورگویی، آن‌ها را وادار کرده که از گنده‌گویی در برابر ایران و تهدید جنگ، به التماس برای تعامل و فرستادن پیغام و واسطه برسند تا به همگان و داخلی‌ها ثابت شود این مقاومت است که در برابر باطل جواب می‌دهد.