بیماری پنهان که شما را تشنه می‌کند +علائم و روش‌های درمان دیابت بی‌مزه

گروه سلامت الف،   3980322017

دیابت بی‌مزه نوعی بیماری است که در آن کلیه‌ها نمی‌توانند آب را به شکل طبیعی نگه دارند و فرد دچار احساس عطش فراوان می‌شود.

 بیماری پنهان که شما را تشنه می‌کند +علائم و روش‌های درمان دیابت بی‌مزه
به گزارش پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، دیابت به بیماری جدی در قرن حاضر تبدیل شده است و تعدادی زیادی از انسان‌ها در سراسر دنیا به آن مبتلا می‌شوند؛ متاسفانه در کشور ما نیز در سال‌های گذشته  آمار تعداد افراد مبتلا به بیماری دیابت افزایش داشته است و پیش بینی می‌شود این روند در سال‌های آینده روند صعودی طی کند.

دیابت بی مزه نوعی بیماری است که در آن کلیه‌ها نمی‌توانند آب را به شکل طبیعی نگه دارند؛ در دیابت بی مزه فرد دچار احساس عطش فراوان و دفع مکرر ادرار رقیق می‌شود که این علائم ارتباطی با دیابت شیرین ندارد؛ از هر ۲۰ ایرانی یک نفر به دیابت مبتلاست و نیمی از این تعداد نمی‌دانند که دیابت دارند، هر ۱۰ ثانیه یک نفر در جهان به دلیل عدم آگاهی از دیابت و روش کنترل آن، جان خود را از دست می‌دهد، هر ۳۰ ثانیه یک نفر در جهان به علت عدم آگاهی از دیابت و روش کنترل آن، پای خود را از دست می‌دهد.

۲ نوع دیابت بی مزه وجود دارد که شامل دیابت بی مزه مرکزی و دیابت بی مزه کلیوی است؛ در نوع مرکزی (مغزی) بیماری به علت عدم تولید یا آزاد سازی هورمون ضد ادراری( ADH) ایجاد می‌شود؛ این هورمون در تغلیظ ادرار در کلیه‌ها دخالت دارد، بنابراین آسیب به هیپوفیز یا هیپوتالاموس در مغز مثابه علت آسیب به سر، ضربه به سر،  عفونت‌های مغزی، علل ارثی، تومور‌های مغزی یا جراحی مغز در نواحی نزدیک به هیپوتالاموس یا هیپوفیز می‌تواند باعث بروز دیابت بی مزه شود.

شعبانی///

از دیابت بی‌مزه چه می‌دانید؟

گاهی عوامل ناشناخته به سلول‌های هیپوتالاموس آسیب می‌‌زند و هورمون ضد ادراری تولید نمی‌کنند؛ به نظر می‌رسد تولید آنتی بادی بر علیه سلول‌های هیپوتالاموس در بروز این حالت نقش داشته باشد، بعضی از بیماران در دوران حاملگی دچار دیابت بی‌مزه می‌شوند؛ اما در صورتی که دیابت بی مزه به علت آسیب به سر ایجاد شده باشد ممکن است پس از گذشتن یک دوره کوتاه شرایط به حالت عادی برگردد.

مهری مهراد جراح و متخصص اورولوژی کلیه و مجاری ادرار و فوق تخصص مثانه درباره دیابت بی‌مزه، اظهار کرد: در بیماری دیابت بی‌مزه قند خون بالا نیست و کسانی که دچار پرنوشی هستند به دیابت بی مزه مشکوک می‌شوند که در آنها حتما باید حجم ادرار اندازه گیری شود.

وی بیان کرد: حجم خون  ناشتای افرادی که به دیابت بی‌مزه مبتلا هستند باید اندازه گیری شود؛ سیستم انسولین افرادی که به این نوع دیابت مبتلا می‌شوند ادرار زیادی تولید می‌کند، اما وزن مخصوص ادرار کم است؛ در این مواقع به بیمار هشدار می‌دهیم که دچار پرنوشی هستید و باید حتما به متخصص اورولوژی مراجعه کنید.

شعبانی///

این جراح و متخصص اورولوژی کلیه اظهار کرد: درمان دیابت بی‌مزه خاص است و بستگی به شرایط فرد دارد، در قدم اول باید غده پانکراس و میزان انسولین را بررسی کنیم؛ باید توجه داشت که دیابت شیرین نیز می‌تواند باعث افزایش دفع ادرار و تشنگی شود، اما همان طور که بیان شد یک بیماری مستقل از دیابت بی مزه است.

علائم ابتلا به دیابت بی‌مزه

وی گفت: تشنگی زیاد، دفع مقدار زیادی ادرار رقیق و بدون رنگ، خشکی دست‌ها، یبوست و پرنوشی از علائم شایع در دیابت بی‌مزه است؛ علائم دیابت بی‌مزه در کودکان شامل گریه کردن آرام نشدنی یا بهانه‌گیری بدون توجیه، بی قراری، دفع مکرر ادرار، تشنگی شدید، تب شدید و پوست خشک، خیس بودن غیرمعمولی کهنه قنداق، تب، استفراغ یا اسهال، پوست خشک با اندام‌های انتهایی سرد، تأخیر رشد و کاهش وزن است که توصیه می‌شود پس از مشاهده علائم فوق حتما به پزشک متخصص اورولوژی مراجعه کنید.

شعبانی///

درمان دیابت از دید طب سنتی

منصور خرمی‌زاده متخصص طب سنتی، با اشاره به درمان دیابت در طب سنتی اظهار کرد: دیابت اصولا به دلیل پرخوری ایجاد می‌شود؛ در این مواقع ممکن است برخی موارد بیش از حد در بدن جمع شود که اصولا بستگی به کمیت غذا خوردن دارد.

وی ادامه داد: برخی مواد باید در بدن جذب شوند اما ممکن است قابلیت دفع نداشته باشد و مجاری عبوری گردش خون را ببندد، با ادامه این وضعیت این احتمال وجود دارد که فرد به انواع بیماری‌ها همچون دیابت و فشار خون مبتلا شوند.

خرمی‌زاده بیان کرد: برخی مواد نمی‌تواند جذب سلول شود فرد دچار خواب رفتن پاها، سردی دست و پاها، اسهال و غیره می‌شود و ممکن است قند خون در آنها افزایش یابد؛ در قدم اول باید بیماری زمینه‌ای درمان شود به طور مثال اگر فرد دچار یبوست است باید آن را درمان کنیم.

این متخصص طب سنتی افزود: به افراد توصیه می‌شود برای درمان دیابت باید کیفیت زندگی تغییر کند؛ اخلاط در بدن باعث غلیظ شدن خون می‌شود که در نتیجه گردش خون را متوقف می‌کند و بیماری‌های زیادی را به وجود خواهد آورد.

شعبانی///

برای درمان دیابت راه بروید

وی اظهار کرد:‌ پیاده‌روی یکی دیگر از روش‌ها برای درمان دیابت است، همچنین خوب جویدن و به اندازه مصرف کردن غذا می‌تواند کیفیت زندگی را همواره افزایش دهد؛ برای برخی افراد داروهایی تجویز می‌کنیم که قند خون را کاهش دهد اما تا زمانی که بیماری زمینه‌ای درمان نشده باشد نمی‌توان دیابت را به طور کامل درمان کرد.