از سنگ تا راکت؛ رؤیای اسرائیل کبیر یا کابوس امنیت؟

گروه جهان الف،   3980317010

کارشناس مسائل سیاسی گفت: آمریکایی‌ها زمانی که دیدند فلسطینی‌هایی که روزی با سنگ می‌جنگیدند امروز با راکت و پهپاد می‌جنگند برای حفظ امنیت اسرائیل معامله قرن را پیشنهاد دادند.

محمود معلمی امروز در گفت‌وگو با فارس در اصفهان اظهار کرد: در طول چهل سال گذشته از پیروزی انقلاب اسلامی، اسرائیل در موارد متعددی از فلسطینیان شکست خورده و طرح اسرائیل کبری که منطقی جغرافیایی بزرگی را شامل بود با چالش جدی روبرو شده و از آن تاریخ تا امروز نتوانسته پیشرفت سرزمینی داسته باشد.

کارشناس مسائل سیاسی ادامه داد: رؤسای جمهور آمریکا هر کدام تلاش زیادی کردند تا اسرائیل را از این وضعیت نجات دهند چراکه امنیت اسرائیل به شدت به خطر افتاده، ترامپ از زمانی که روی کار آمد اقدامات نسنجیده و شگفت‌آوری را انجام داد، از جمله این که تپه‌های جولان سوریه را به عنوان سرزمین اسرائیل قلمداد و سفارت آمریکا را به بیت‌المقدس منتقل کرد و در آخرین تلاش نیز طرح معامله قرن را ارائه داده است.

وی تصریح کرد: در طرح معامله قرن که هنوز به صورت علنی ارائه نشده بخشی از سرزمین فلسطینیان مانند کرانه باختری رود اردن، مسجد الاقصی و بیت‌المقدس به اسرائیل واگذار شود و از طرف دیگر بخشی از صحرای سینای مصر، غزه و بخش‌های دیگری از کشورهای عربی از جمله اردن به فلسطینیان داده شود و به تعبیر ترامپ دعوای بیش از 70 ساله فلسطین و اسرائیل را حل کند.

معملی عنوان کرد: مشکل اینجاست که همیشه یک طرف متضرر شده و آن فلسطینی‌ها بودند، از سال 1948 میلادی که فلسطین اشغال شد و در سال 1967 نیز که بخش دیگری از فلسطین و بخش‌هایی از سوریه، جنوب لبنان و نقاط دیگری اشغال شد فلسطینیان همیشه ضرر کرده‌اند و همواره اسرائیلی‌ها طرح‌های پیشنهادی را پذیرفته‌اند اما زمانی برای اجرای تعهدات به نفع فلسطین مطرح نشده است.

کارشناس مسائل سیاسی تأکید کرد: این طرح عملی نخواهد شد چون این بار نیز فلسطین بخشی از سرزمین خودش را از دست می‌دهد و از سوی دیگر متعهد می‌شود موضوع بازگشت آوارگان فلسطینی مطرح نشود و تا ابد آوارگان فلسطینی به کشور خودشان بازنگردند و به جای آن در بخشی از صحرای سینا و اردن مستقر شوند که آینده دعوای بین کشورهای اسلامی و مردم فلسطین را ایجاد خواهد کرد.

وی افزود: آمریکایی‌ها زمانی که می‌بینند اسرائیل روز به روز در حال عقب نشینی است و فلسطینی‌هایی که روزی با سنگ می‌جنگیدند امروز با راکت و پهپاد می‌جنگند امنیت اسرائیل را در خطر می‌بینند برای نجات آن و نه برای حل دعوای فلسطین و اسرائیل این طرح را پیشنهاد می‌دهند، دعوای فلسطین و اسرائیل زمانی حل خواهد شد که سرزمین مادری فلسطینیان به طور کامل به آن‌ها بازگردانده شود.

معلمی خاطرنشان کرد: تصور ترامپ بر این است که با اجرای این طرح می‌تواند حل این دعوا را به عنوان برگی در دوران ریاست جمهوری خودش برای افتخار وارد کند اما خواهد دید که این طرح عملی نخواهد شد و سرزمین فلسطینیان به آن‌ها باز خواهد گشت.

کارشناس مسائل سیاسی اضافه کرد: مطابق طرح معامله قرن دولتی که در فلسطین تشکیل می‌شود از لحاظ نظامی باید ضعیف‌ترین دولت باشد و به جز سلاح ساده‌ای برای امنیت داخلی خودش سلاح پیشرفته و ارتش نداشته باشد و این خطر برای آینده وجود دارد که در زمان دیگری اسرائیلی‌ها با کمک انگلیسی‌ها و آمریکایی‌ها بخش‌های دیگری را اشغال کنند و تصمیمات جدیدی بگیرند.

وی با تأکید بر این که معامله قرن عملی نخواهد شد، ابراز کرد: نگران این هستیم که برخی کشورهای اسلامی مانند عربستان سعودی و رژیم بحرین در حالی که در آینده گریبان خود آن‌ها را هم خواهد گرفت، از این طرح حمایت کنند و اگر این کشورها حمایت نکنند طرح ترامپ در ابتدای کار شکست خواهد خورد.

معلمی بیان کرد: حماس به هیچ وجه این طرح را نپذیرفته، جبهه نجات خلق مخالف این طرح بوده و تشکیلات خودگردان به رهبری محمود عباس نیز به ظاهر موافقتی نکرده‌اند، اگرچه در موضع‌گیری‌های اخیر همانند یاسر عرفات به سمت آمریکایی‌ها چرخیده‌اند، حتی جریان راست اسرائیل که رقیب نتانیاهو هستند نیز موافق این طرح نیستند زیرا احساس می‌کنند امنیت آن‌ها بیشتر به خطر می‌افتد.

کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد: مسلمانان باید به این نکته توجه کنند که طرح‌های ترامپ عمدتاً به ضرر کشورهای اسلامی بوده و بر خلاف گذشته که تصور می‌شد آمریکا اسرائیل را اداره می‌کند امروز همه متوجه شده‌اند که هیأت حاکمه آمریکا بازیچه دست صهیونیسم است.