روایتی شنیدنی از راهی مطمئن برای استجابت دعا

گروه اجتماعی الف،   3980307242

امام جمعه هفشجان گفت: در روایتی آمده است با زبانی دعا کنید که با آن گناه نکرده باشید؛ به اعتقاد بنده زبانی که ما با آن گناه نکرده‌ایم زبان دیگران است و دعای این زبان در حق ما مستجاب می‌شود، از دیگران بخواهیم برای ما دعا کنند و ما نیز برای دیگران دعا کنیم.

حجت‌الاسلام حسن جلالی امروز در گفت‌وگو با فارس، با تأکید بر اینکه بهترین کار در لیالی قدر دعا است، گفت: باید در ایام ماه مبارک رمضان و به ویژه شب‌های قدر در دعا و اذکار مواردی را از خدا بخواهیم که باعث عاقبت‌بخیری ما بشود.

امام جمعه هفشجان با بیان اینکه امام سجاد در دعالی ابوحمزه ثمالی برا استجابت دعا توسط پروردگار تأکید دارد، خاطرنشان کرد: خداوند در صفات و خصوصیات خود اینگونه نیست که مردم را به دعا و درخواست دعوت کند، اما خواسته آن‌ها را اجابت نکند.

وی ادامه داد: ماه مبارک رمضان بهترین فرصت و موقعیت برای طلب سعادت در دنیا و آخرت است؛ مقام معظم رهبری در روایتی نقل می‌کند خداوند کریم‌تر و بخشنده‌تر از آن است که درهای دعا را باز کند اما در اجابت را ببند.

جلالی افزود: بعضا دیده شده فردی با تضرع دعا می‌کند، اما دعایش مستجاب نمی‌شود، حال این سؤال مطرح می‌شود که این عدم استجابت دعا باتوجه به کریم بودن خداوند و صراحتی که فرمودند بخوانید مرا تا استجابت کنم شما را به چه دلیل است؟ این مسئله دلایل متعددی دارد.

امام جمعه هفشجان با اشاره به موانع استجابت دعا، توضیح داد: رفتار نامناسب با اعضای خانواده، حق‌الناس، یکی نبودن حاجت دل و زبان، ریختن آبروی مؤمن و ... از موانع استجابت دعا است؛ امام صادق (ع) در پاسخ به سؤالی در این خصوص فرمودند انسان باید مقام کسی که از او با دعا طلب حاجت دارد را در نظر بگیرد و بداند با چه قدرت بزرگی در حال حرف زدن است.

وی اضافه کرد: انسان باید به این باور برسد خداوند توانایی دارد هر آن‌چیزی را که انسان از او طلب می‌کند را برآورده کند؛ اگر به این باور برسیم و با شناخت و معرفت از خداوند دعا کنیم قطعا دعا مورد استجابت قرار می‌گیرد؛ تلاش شود در شب‌های قدر بجای حاجات دنیوی حاجاتی را از خداوند طلب کنیم که باعث قرب الهی و سعادت در دنیا و آخرت شود.

جلالی با بیان اینکه سعی شود در ابتدا برای دیگران دعا کنیم، تأکید کرد: در روایتی آمده است با زبانی دعا کنید که با آن گناه نکرده باشید؛ به اعتقاد بنده زبانی که ما با آن گناه نکرده‌ایم زبان دیگران است و دعای این زبان در حق ما مستجاب می‌شود، از دیگران بخواهیم برای ما دعا کنند و ما نیز برای دیگران دعا کنیم.