صادقی در گفتگو با الف مطرح کرد؛ پنهان ماندن اطلاعات شفاف و کامل ارزهای تخصیصی و برنگشته از دید نهادهای نظارتی/ توهم طبقه بندی اطلاعات/ نارضایتی دیوان محاسبات از بانک مرکزی

گروه سیاسی الف،   3980301115 ۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

رئیس فراکسیون شفاف سازی و سالم سازی اقتصاد و انضباط مالی مجلس با بیان اینکه به نظر می آید که اطلاعات شفاف و کامل در خصوص ارزهای تخصیصی و برنگشته از دید نهادهای نظارتی و مسئول پنهان مانده است، گفت: شاید موضوع توهم طبقه بندی اطلاعات در این زمینه دخیل باشد که البته این اطلاعات طبقه بندی نیست.

پنهان ماندن اطلاعات شفاف و کامل ارزهای تخصیصی و برنگشته از دید نهادهای نظارتی/ توهم طبقه بندی اطلاعات/ نارضایتی دیوان محاسبات از بانک مرکزی

محمود صادقی نماینده تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار الف با اشاره به جلسه فراکسیون شفاف سازی مجلس در خصوص فرایند تخصیص ارز و نقش نهادهای متولی و نظارتی در این زمینه گفت: در این جلسه که عصر دوشنبه در محل کمیسیون اصل 90 مجلس برگزار شد، رضا رحمانی وزیر صمت، مدیران اداره صادرات و نظارت بر ارز بانک مرکزی، مسئولین وزارت اقتصاد از جمله مدیران گمرگ، مسئولین ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، مسئولین مرکز اطلاعات مالی کشور و مسئولین دیوان محاسبات حضور داشتند.

وی افزود: محور جلسه مشخص کردن چرخه ثبت سفارش، تخصیص، تامین و برگشت ارز در قالب کالا و یا خود ارز بود که در جلسه سه ساعته با مسئولین بررسی شد.

رئیس فراکسیون شفاف سازی و سالم سازی اقتصاد و انضباط مالی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ما دنبال شناسائی خلاء ها موجود در این زمینه هستیم که شفافیت را تحت شعاع قرار می دهد، تصریح کرد: سامانه هایی که برای جلوگیری از بروز مشکل باید راه اندازی می شدند، هنوز کامل راه اندازی نشده است مثل سامانه در وزارت صمت، جهاد کشاورزی، گمرگ، و بانک مرکزی.

صادقی با بیان اینکه مهمترین ضعف که باعث عدم شفافیت می شود، فقدان همین سامانه هاست، افزد: عدم وجود سامانه جامع در بانک مرکزی که بتواند برخط و به روز بر رفع تعهدات ارزی نظارت کند، یکی از این خلاء هاست.

وی افزود: همچنین یکی دیگر از دلایل بروز مشکل در برگشت ندادن ارزها، کافی نبودن وثایق گرفته شده است. بانک مرکزی می گوید ما 35 درصد ارزهای تخصیص داده شده را بصورت سفته می گیریم که دیوان محاسبات آنرا کافی نمی داند.

رئیس فراکسیون شفاف سازی و سالم سازی اقتصاد و انضباط مالی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه متولی و مرجع پیگیری ارزهای بازنگشته، در بخش ارز صادراتی، بانک مرکزی است، تصریح کرد: مسئولین بانک مرکزی ضمن اذعان به بازنگردان ارزها از سوی دریافت کنندگان، گفتند که پرونده برخی از این عده به قوه قضائیه ارسال شده است.

صادقی به نقل از مسئولین بانک مرکزی گفت که میزان دقیق ارزهای برنگشته معلوم نیست و قرار شد تا اطلاعات لازم در اختیار مجلس گذاشته شود.

وی با بیان اینکه متولی نظارت و پیگیری تخلف در ارزهای وارداتی گمرگ است، اظهار داشت: مسئولین گمرگ هم اعلام کردند که اسامی متخلفین در این زمینه را به سازمان تعزیرات اعلام کردیم.

رئیس فراکسیون شفاف سازی و سالم سازی اقتصاد و انضباط مالی مجلس شورای اسلامی از مغایرتهای آماری در ارزهای برنگشته خبر داد و گفت: در خصوص اینکه چه میزان ارز برنگشته اختلاف آماری وجود دارد که مسئولین بانک مرکزی گفتند چون هنوز مهلت برگشت دادن ارزها پایان نیافته و از طرف دیگر نحوه محاسبه و تفاوت قیمت ارز 2 دلیل این اختلاف آماری است.

صادقی یکی از دلایل ایجاد شبه در بخش ارز را تفاوت بین تخصیص و تامین ارز دانست و افزود: باید بین تخصیص و تامین ارز تفکیک قایل شد. مثلا برای یک کاری 50 میلیارد ارز تخصیص داده شد اما 30 میلیارد ارز تامین شد.

رئیس فراکسیون شفاف سازی و سالم سازی اقتصاد و انضباط مالی مجلس شورای اسلامی با اشاره به گزارش مسئولین دیوان محاسبات در این جلسه گفت: مسئولین دیوان محاسبات از نحوه تعامل بانک مرکزی رضایت نداشتند.

صادقی گفت: همچنین در این جلسه تاکید شد که اگر سازمان امور مالیاتی  از ظرفیت های خود استفاده کند، می تواند از تخلفات ارزی جلوگیری کند.

وی افزود: مسئولین حاضر در جلسه به فراکسیون شفاف سازی و سالم سازی اقتصاد و انضباط مالی مجلس قول همکاری دادند و قرار شد میزان دقیق و آمار این اطلاعات را در اختیار ما قرار دهند.

رئیس فراکسیون شفاف سازی و سالم سازی اقتصاد و انضباط مالی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: در همین زمینه فراکسیون نامه هایی خطاب به مسئولین وزارت صمت، بانک مرکزی، دیوان محاسبات، سازمان امور مالیاتی نوشت.

صادقی از ادامه جلسات در این زمینه خبر داد و گفت: در جلسات آینده بصورت خاص تر این مسائل بررسی می شود و از نهادهای قضائی همچون سازمان بازرسی کل کشور هم دعوت خواهیم کرد تا نظرات کارشناسی خود را ارائه کنند.

وی گفت: فراکسیون بعد از بررسی های خود گزارش کاملی از نتایج بررسی ها و راهکارهای رفع مشکلات موجود را ارائه خواهد کرد.