سفیر تهران در دهلی‌نو: ایران راهی برای فروش نفت خود پیدا خواهد کرد

گروه جهان الف،   3980231178

سفیر ایران در دهلی نو ضمن ابراز امیدواری از توسعه روابط دولت جدید هند با تهران تأکید کرد که علیرغم تحریم‌های نفتی آمریکا، ایران راهی برای فروش نفت خود پیدا خواهد کرد.

به گزارش فارس، « علی چگنی» سفیر ایران در هند در در گفت‌وگو با پایگاه اینترنتی « ThePrint» هند ضمن ابراز امیدواری در خصوص از سرگیری واردات نفت ایران با روی کارآمدن دولت جدید «دهلی نو» گفت: «دولت ایران انتظار دارد که با روی کار آمدن دولت جدید هند، این کشور روابط خود را با ایران در تمامی زمینه‌ها به ویژه در زمینه اقتصادی از جمله خرید نفت، توسعه دهد».

سفیر ایران به سفر اخیر «محمد جواد ظریف» وزیر خارجه ایران اشاره کرد و گفت: «دیدار وزیر خارجه در این لحظه بسیار حائز اهمیت بود زیرا وی می‌خواست مواضع ایران در قبال برجام را برای هند تشریح کند».

چگنی ادامه داد که ایران به وضوح به هند گفته است که از برجام خارج نشده است و افزود که ایران به اروپا مهلت 60 روزه‌ای را برای عمل به تعهداتشان ذیل برجام داده است.

*ایران راهی برای فروش نفت خود پیدا می‌کند

به دنبال تشدید مواضع ضد ایرانی دولت آمریکا و تعلل اروپایی‌ها در اجرای وعده‌ها و تعهدات برجامی آنها، شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران همزمان با سالروز خروج آمریکا از برجام با صدور بیانیه‌ای خطاب به کشورهای عضو این توافق اعلام کرد: «جمهوری اسلامی ایران در راستای صیانت از امنیت و منافع ملی مردم ایران، و در اعمال حقوق خود مندرج در بندهای ۲۶ و ۳۶ برجام، از روز ۱۸ اردیبهشت ۹۸ برخی اقدامات خود در توافق برجام را متوقف می کند».

پس از انتشار این بیانیه، «حسن روحانی» رئیس‌جمهور ایران نیز با اعلام اینکه ایران به کشورهای باقیمانده در برجام 60 روز مهلت داده تا به تعهدات خود ذیل این توافق هسته‌ای عمل کنند و زمینه تأمین منافع ایران در این توافق را فراهم کنند، تأکید کرد که در نامه‌ای که به این کشورها فرستاده، پیامدهای نادیده گرفتن این ضرب‌الاجل تعیین شده را مفصل شرح داده است.

واشنگتن همچنین در ادامه تلاش‌های خود برای اعمال فشار به ایران، معافیت‌های برخی کشورها از جمله هند، چین، ژاپن، ترکیه، ایتالیا، تایوان، کره جنوبی و یونان برای وارد کردن نفت ایران را لغو کرد.

سفیر ایران در ادامه هند در خصوص تحریم‌های نفتی ایران گفت: «ما راههایی را برای فروش نفت پیدا خواهیم کرد. نفت نیز همچون آب راهی برای جریان پیدا می‌کند. بله ما مشکلاتی داریم اما به تجارت که حق قانونی ما است ادامه می‌دهیم».

*اروپا کار بر روی اینستکس را تسریع بخشد

چگنی در گفت‌وگو با این رسانه هندی در خصوص لغو معافیت‌های نفتی ایران گفت:‌ «ما از هند انتظار داریم تا ایران را همچون گذشته، بعنوان دوست در نظر بگیرد. روابط ایران و هند در بخش انرژی بر پایه دسترس بودن، پایداری، امنیت و قابل اطمینان بودن، می‌باشد».

وی ادامه داد: «ما از 1947 همسایه بوده‌ایم و هم‌اکنون نیز از طریق دریا همسایه هستیم. بیایید فراموش نکنیم که ایران اولین کشوری بود که در قبال روپیه به هند نفت فروخت که این اقدام بر پایه منفعت دوجانبه بوده است».

سفیر ایران در هند در خصوص عملیاتی‌سازی «اینستکس» گفت: «ما امیدواریم که اروپا کار بر روی اینستکس را تسریع بخشد و به آن پول تزریق کند. اینستکس در مرحله اول، تجارت کالاهای انسانی همچون دارو، غذا و تجهیزات پزشکی را تسهیل می‌کند اما در مراحل بعد، به دیگر عرصه‌های تجاری از جمله فروش نفت ایران تعمیم داده می‌شود».

*تحریم‌های آمریکا نباید بر پروژه چابهار تأثیر بگذارد

چگنی سپس در بخش پایانی به پروژه توسعه بندر چابهار اشاره کرد و گفت: «روابط ما با هند فراتر از نفت است. ما در بسیاری بخش‌ها، روابط اقتصادی داریم. تأثیر تحریم‌های آمریکا نباید در پروژه چابهار احساس شود بلکه نیاز است که کار در این بخش تسریع داده شود».