یک مطالبه به حق ازآموزش وپرورش / جلوگیری از تداخل امتحانات با شبهای قدر

راضیه ابراهیمی،   3980222118
یک مطالبه به حق ازآموزش وپرورش / جلوگیری از تداخل امتحانات با شبهای قدر

پرده اول:

طبق روال سال های قبل، از اواخر ماه شعبان مشغول هماهنگ کردن یک مسافرت دوست داشتنی با همسفران دوست داشتنیمان شدیم. هماهنگی برای بودن در مشهد الرضا در شب های قدر و تلاش برای درک بهتر شب های قدر به میزبانی امام رئوف علیه السلام.
و این گونه شد که متوجه شدم امسال نه فقط همسفران  ما، که دانش آموز پایه ششم ابتدایی دارند، بلکه خیلی از خانواده های دیگر هم که دانش آموز پایه ششم به بالا دارند فعلا نمی توانند برای شب های قدر، حتی برای رفتن به مراسم احیای مسجد سر کوچه شان هم برنامه ریزی خاصی داشته باشند.


چرا که امتحانات از پایه ششم به بعد، از اول خرداد ماه شروع می شود و این یعنی همپوشانی کامل امتحانات با اوقات خاص شب های قدر!


چند روزی این درگیری ذهنی را داشتم که واقعا نمی شد شروع امتحانات فقط کمتر از یک هفته به تاخیر می افتاد تا دانش آموزان در این ایام خاص کمی از خستگی های جسمی و روحی امتحانات و نیز دغدغه های غیر قابل حذف ایام امتحانات فاصله بگیرند؟ قطعا وجود امتحانی در ساعت هشت ونیم صبح فردای شب قدر، تاثیر می گذارد بر برنامه شب های قدر دانش آموز و بیشتر خانواده اش.


تا اینکه با دیده شدن هلال ماه رمضان در شب سه شنبه و عدم انطباقش با آنچه که قبلا در تقویم ها ثبت شده بود، مطالبه ی اصلاحیه زدن بر ایام شروع امتحانات را به حق تر از قبل و البته عملی تر هم دیدم. چرا که با اوصاف فعلی و طبق برنامه امتحانی قبلی که داده شده بود حتی زمان یک امتحان می شود درست روز تعطیل رسمی( شهادت مولا علی علیه السلام).

پرده دوم:

اخیرا چندین فیلم از ماجرای رقص دسته جمعی دانش آموزان با یکی از آهنگ های معروف ساسی مانکن در فضای مجازی دست به دست می شود. اما برخی هم در فضای حقیقی با این مسئله مواجه بوده اند، مانند نگارنده ی این سطور به عنوان شنونده ی درد دل های مادری دغدغه مند و تحصیل کرده. می گفت دختر یازده ساله اش شده سوژه ی فیلم رقص دسته جمعی دانش آموزان کلاس پنجم مدرسه با آهنگ ساسی مانکن، مدرسه ای که حالا اعتمادی به کادرش برای اینکه دخترش نیمی از اوقات روزانه اش را آنجا سپری کند نداشت و ذهنش حسابی درگیر این موضوع شده بود که فردا و فرداهای دیگر قرار است در این مدرسه چه بر سر بهداشت روانی دخترش آورده شود...


می گفت مدیر مدرسه در جواب اعتراضش اظهار بی اطلاعی کرده ازآنچه که قرار بوده انجام شود درجشن روز معلم و تاکید کرده که طرح و پیشنهاد و اجرای این کار همه اش مربوط بوده به خودِ دانش اموزان.والبته دور از ذهن نیست که مسوولین رده ی بالاتر هم اظهار بی اطلاعی و بی تقصیری کنند در وقوع این ماجرا.


باشد، می پذیریم بی غرض بودنشان را در این حواشی روز معلم، حالا لطفا بیایند و برادری شان را ثابت کنند و اصلاحیه ی امتحانات را حداقل برای پایه های ششم تا نهم که تعداد امتحاناتشان کمتر است،به گونه ای بزنند که شروع امتحانات بعد از اتمام شب های قدر باشد. قطعا برنامه ریزان اصلی امتحانات دلایلی هم دارند، اما اگر بنا را بر قاعده ی اساسی اهمّ و مهم بگذارند قطعا می توانند اصلاحیه ی مورد انتظار در مملکت اسلامی را صادر کنند.


مثلا برای خیلی ها درک این شب های با عظمت خیلی مهم تر از درک تعطیلات قبل و بعد از عید فطر است! اصلا این درک کجا و آن درک کجا!!