تفاهم‌نامه احداث خط آهن جلفا- قلی بیگلو منعقد شد

گروه اقتصادی الف،   3980220109 ۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

عضو هیات‌مدیره سازمان منطقه آزاد ارس، از انعقاد قرارداد ۷۰۰ میلیون یورویی احداث، نگهداری، بهره‌برداری و انتقال خط آهن جلفا- نوردوز- قلی بیگلو خبر داد.

به گزارش ایسنا، بنابر اعلام روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان منطقه آزاد ارس، صفر شاسفند عضو هیأت‌مدیره سازمان منطقه آزاد ارس، گفت: این تفاهم نامه بین سازمان منطقه آزاد ارس و کنسرسیوم ایرانی-اروپایی برای احداث خط آهن ۲۰۴ کیلومتری منعقد شد.

وی با بیان اینکه بر اساس پیش‌بینی‌های انجام شده مدت زمان واگذاری این خط آهن ۲۵ سال است، افزود: اتمام مطالعات و اجرای کامل پروژه پنج سال بوده و بیست سال دوره بهره‌برداری توسط سرمایه‌گذار بخش خصوصی خواهد بود.


معاون اقتصادی و سرمایه‌گذاری ارس با اشاره به میزان بار ترانزیتی قابل جذب از کریدور شمال-جنوب، اجرای این پروژه را برای اقتصاد کشور و افزایش سهم ایران از ترانزیت کریدورهای بین‌المللی مثبت و پراهمیت ارزیابی کرد.

شاسفند گفت: بر اساس پیش‌بینی‌های احتمالی مجموع میزان بار ترانزیتی قابل جذب از این مسیر در سال اول ۱.۵۳ میلیون تن و در سال بیستم ۱۰.۷۶ میلیون تن بوده و در بخش مسافری نیز انتقال ۱۰۱ هزار نفر در سال اول بهره‌برداری و انتقال ۴۰۹ هزار نفر مسافر در سال بیستم پیش‌بینی می‌شود.


منطقه آزاد ارس در چهار محدوده منفصل در شمال غرب ایران و ۱۳۵ کیلومتری تبریز واقع بوده و با نخجوان از طریق محدوده جلفا، با ارمنستان از طریق محدوده نوردوز و با آذربایجان از طریق محدوده قلی بیگلو و خداآفرین هم مرز است.