اهداف سفر غیرمنتظره مایک پمپئو به عراق در پی تشدید جنگ لفظی آمریکا و ایران

گروه جهان الف،   3980219083 ۲۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۱ تکراری یا غیرقابل انتشار
اهداف سفر غیرمنتظره مایک پمپئو به عراق در پی تشدید جنگ لفظی آمریکا و ایران

به گزارش الف، مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا که دو روز قبل که در حال سفر به آلمان بود در آخرین لحظات سفر خود را لغو کرد و سه شنبه شب در سفری غیرمنتظره و تحت تدابیر شدید امنیتی وارد بغداد شد شد. برخی رسانه ها دلیل این سفر را به علت تشدید تنش ها بین ایران و آمریکا ارزیابی کرده اند. وزیر خارجه آمریکا در سفر به عراق با عادل عبدالمهدی، نخست وزیر و برهم صالح رئیس جمهور عراق دیدار و گفت و گو کرد.

پمپئو در جریان سفر از مقامات عراقی خواسته از منافع و نیروهای آمریکایی محافظت کنند. بر اساس بیانیه دفتر ریاست جمهوری عراق، وزیر خارجه آمریکا در این سفر از تمدید معافیت عراق از تحریم های ایران نیز سخن گفته است. ظاهراً این اقدام به مثابه امتیازی به عراق برای در نظر گرفتن منافع آمریکایی ها بوده است.

وزیر خارجه آمریکا بعد از دیدار با عادل عبدالمهدی گفته بود رهبران عراق به او اطمینان داده اند که از نیروهای آمریکا که در این کشور حضور دارند حمایت خواهند کرد. پیش از این نیز جان بولتون مدعی شده بود که آمریکا آمادگی واکنش به نیروهای طرفدار ایران را دارد. همچنین ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا(سنتکام) در بیانیه ای عنوان کرده که خواستار افزایش نیروهای نظامی آمریکا در منطقه شده است.

سی.ان.ان هم ادعای مقامات آمریکایی را نقل کرده که ایران موشک های بالستیک خود را در خلیج فارس مستقر کرده است. همچنین رژیم صهیونیستی مدعی آمادگی ایران برای حمله به مواضع آمریکایی ها در منطقه شده است.

این در حالی است که محمدجواد ظریف ضمن هشدار درباره رفتارهای افراطی و خشونت آمیز عنوان کرده جان بولتون به بیماری جنگ افروزی مبتلا است. جان بولتون پیگیر مداخله نظامی در ونزوئلا نیز بوده که تا کنون محقق نشده است.

به نظر می رسد با وجود سیاست فشار حداکثری آمریکا که هر چند وقت تحریم و محدودیت جدیدی را علیه ایران اعمال می نماید، اما ترس و واهمه از واکنش احتمالی تهران در بین سردمداران کاخ سفید به شدت افزایش یافته است.

در این بین نیروهای حشدالشعبی طرفدار ایران هشدار داده اند هر گونه تعرض به ایران با واکنش شدید آنها مواجه خواهد شد. در این راستا حجت‌الاسلام غلامحسین محسنی‌اژه‌ای صبح دیروز عنوان کرده بود: امروز پهلوانان جبهه مقاومت در ایران منتظرند دشمن کوچکترین شلیکی نسبت به مردم مجاهد داشته باشند، در این صورت تمام پایگاه‌های نظامی و عوامل آنها نه تنها در منطقه بلکه در جای جای دنیا می‌تواند به خطر بیفتد و زیر رگبار قرار گیرند.

آمریکا حدود 12 پایگاه اعلام شده در عراق دارد که تقریباً سه هزار نیروی نظامی در آنها مستقر هستند. بدون شک حضور آمریکا در آب های خلیج فارس و تنفر مردم منطقه از آنها نقش اصلی در ترس مبالغه آمیز و توهم گونه آنها داشته و دارد اما آمریکایی ها برای ماندن و تامین امنیت رژیم صهیونیستی همیشه تلاش داشته اند بر ایران هراسی تاکید کنند.

ایران محور اصلی در نبرد با تروریسم و از بین بردن داعش و حفظ حکومت مرکزی در عراق بوده و روابط استراتژیکی با بغداد دارد که دخالت کشورهای ثالث هرگز نمی تواند به تخریب ارتباطات طرفین بینجامد. آمریکا با به راه انداختن جنگ تبلیغاتی ، اقتصادی و سیاسی علیه ایران در پی تحمیل شروط 12 گانه خود هستند.

در این راستا دولت ترامپ از هر فرصتی برای تشدید تنش با ایران استقبال می کند و تلاش دارد با تهدید و ارعاب ایران را وادار به عقب نشینی از مواضع خود نماید.