آيا آمريكا بدنبال حمله به ايران است؟

گروه سیاسی الف،   3980212167 ۱۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۷ تکراری یا غیرقابل انتشار
آيا آمريكا بدنبال حمله به ايران است؟

مجید شاکری کارشناس اقتصادی در کانال خود نوشت: يك مرتبه و ناگهان يك خط خبري قريب الوقوع بودن حمله نظامي آمريكا به ايران را قطعى فرض گرفته كه اخرين و مهمترين آن مصاحبه آقاي دكتر سرافراز است. من تصور مي كنم گزاره اي كه ايشان مطرح مي كنند درست نيست.

جنگى-امنيتى- نظامى ترين بخش از ادبيات تحريمي آمريكا قرار دادن سپاه پاسداران در فهرست حاميان تروريسم در فروردين٩٨ است كه اساسا داراي معاني مشخص، جزئي و عملياتي در حوزه نظامي ( در كنار معانى اقتصادي تكرار شده در كاتسا)است. اما همين كنش تحريمي هم از جانب طرف آمريكايي از بعد اقتصادى به افكار عمومي فروخته مى شود و طرف آمريكايي به جاي مانور روي بعد نظامي آن، صرفا تكرار مي كند كه "همه اقتصاد ايران در دست سپاه است و با تحريم اقتصاد ايران اقتصاد ايران به زانو در مى آيد."

به بيان ديگر خود طرف آمريكايى از برجسته سازي وجوه نظامي جدي ترين زير ساخت حقوقي ممكن براي جنگ ابا دارد و ترجيح مي دهد روي وجوه اقتصادي آن متمركز شود. علت واضح ان است كه در بعد نظامي ايران امكان نشان دادن واكنش موثر( فارغ از هم تراز يا ناهم تراز بودن )را دارد، اما در حوزه اقتصادي گزينه هاي روي ميز ايران محدود به بي اثر سازي فشار اقتصادي آمريكاست و اساسا امكان واكنش متقابل را ندارد. هر نوع انتقال زمين بازي از اقتصاد به نظاميگرى به وضوح ستانده طرف آمريكايي را مي كاهد.


من آينده را نمي شناسم اما فارغ از آن كه آقاي دكترسرافراز به عنوان يك مسئول سابق چه انگيزه اي براى اين قسم اظهارات دارند، تغيير زمين بازي از اقتصاد به نظاميگري را جداً خارج از منطق تحريمي آمريكا مي بينم.