برخورد ناگهانی یک قلاده پلنگ با محیط بان آق داغ

گروه حوادث الف،   3980211187

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل گفت: دربرخورد ناگهانی یک قلاده پلنگ با محیط بان منطقه حفاظت شده آق داغ خلخال، تجهیزات انفرادی جان محیط بان را نجات داد.

به گزارش فارس از اردبیل، به نقل از روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان اردبیل محمد خداپرست اظهار کرد: روز گذشته دو نفر از محیط‌بانان در حین گشت و کنترل و جلوگیری از صید و شکار غیرمجاز در منطقه حفاظت شده آق داغ خلخال مقارن ساعت ۱۹ با یک قلاده پلنگ مواجه شدند.

وی افزود: در برخورد پلنگ با یکی از محیط‌بانان منطقه، مامورین یگان حفاظت علی‌رغم اینکه مسلح بودند، اما به پلنگ مهاجم صدمه‌ای وارد نکرده و با استفاده به موقع از تجهیزات انفرادی و شوکر، پلنگ متواری گردیده و یکی از محیط‌بانان دچار جراحات سطحی گردید.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل تصریح کرد: چندین مورد مشاهده و تصویربرداری از پلنگ سال گذشته توسط محیط‌بانان و افراد بومی در مناطق حفاظت شده آق داغ خلخال و شکار ممنوع دربند مشکول انجام گرفته است و در سال گذشته با توجه به مجهز نمودن محیط‌بانان به تجهیزات نوین و گشت و کنترل شبانه‌روزی منطقه و استفاده از سیستم‌های نوین حفاظتی جمعیت حیات وحش منطقه خصوصاً گونه پلنگ رشد قابل توجهی داشته است.

خداپرست افزود: از گونه‌های مهم و حمایت شده منطقه حفاظت شده آق داغ خلخال می‌توان به پلنگ ایرانی، کل و بز، سیاه‌گوش، خرس قهو‌ه‌ای، کفتار و انواع پرندگان شکاری نظیر عقاب شاهی، عقاب طلایی، هما و... اشاره نمود.

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، منطقه حفاظت شده آق داغ خلخال با مساحت ۹۰ هزار هکتار در جنوب استان اردبیل واقع شده و جزو مناطق تحت مدیریت حفاظت محیط زیست استان اردبیل به شمار می‌رود.