بایدها و نبایدهای تحقق شعار ملی

گروه اقتصادی الف،   3980127094
بایدها و نبایدهای تحقق شعار ملی

رهبر معظم انقلاب امسال را به‌نام «رونق تولید» نامگذاری کرده‎اند. به اذعان تمام کارشناسان و صاحب‌نظر مسئله تولید، قوام هر اقتصادی است.

به‌ویژه اگر این تولید در بخش‎های صنعتی با ارزش‌افزوده بالا همچون صنعت خودرو باشد. تولید در صنعت خودرو به علت ناکارآمدی مدیریت و تحریم‎ها با چالش‎های فراوانی روبه‌رو شده است.

کمبود نقدینگی، تامین نشدن قطعات مورد نیاز، زیان‎ده بودن شرکت‌های خودروسازی، کیفیت پایین برخی از محصولات پرتیراژ، بهره‎وری پایین نیروی کار، تحقیق و توسعه ضعیف، تغییرات مدیریتی سیاسی و... از جمله موضوع‌هایی است که این روزها شرکت‌های خودروسازی با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. حال در چنین شرایطی چه سیاستی را باید در پیش گرفت تا علاوه‎بر حل مشکلات، تولید نیز رونق یابد. 

از جنبه‎های گوناگون، پاسخ این پرسش اساسی متفاوت است که ریشه این موضوع در نوع نگاه به مسئله تولید نهفته است؛ اینکه مسئولان، مدیران خودروسازی و مردم به‌عنوان ۳ بازیگر اصلی بازار خودرو چگونه به تولید نگاه می‌کنند نقطه افتراق و اشتراک پاسخ‎های این پرسش است. بنابراین برای پاسخ به این پرسش دو نکته اساسی وجود دارد. نخست آنکه از منظر کدام بازیگر به تولید نگاه می‌شود و نگاه آن بازیگر به تولید چگونه است؟ چراکه نگاه هر یک از اضلاع مثلت مصرف‎کننده، دولت و تولیدکننده دارای فواید و هزینه‎های ویژه خود است. دومین نکته نیز انتخاب نگاه بهینه‎تر است. از منظر اقتصاد بخش عمومی، سیاستی بهینه و کارا است که در آن سیاست رفاه آحاد مردم افزایش یابد و یا بر اثر اعمال آن سیاست، حداقل رفاه هیچ کسی کاهش نیابد. هر چند شاید رسیدن و به‎دست آوردن چنین سیاستی در عمل شدنی نباشد اما به‌عنوان یک چشم‎انداز به ما نشان می‌دهد که کدام سیاست و رفتار مطلوب‎تر و بهینه‎تر است. 

بنابراین با توجه به این دو نکته بیان شده پیش از هر تصمیمی باید مشخص شود که از منظر کدام بازیگر به رونق تولید نگاه می‌شود و این نگاه دارای چه چارچوبی است؛ نکته مهمی که به تحقق یک شعار، بسیار کمک می‌کند. 

** مرتضی مصطفوی - کارشناس اقتصاد

منبع: روزنامه صمت