از شایعه تا واقعیت قرار گرفتن در دوره ترسالی

گروه اجتماعی الف،   3980121102 ۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

یک اقلیم‌شناس گفت: پدیده‌های حدی یا شدید جوی از جمله سیل، خشکسالی، طوفان و یخبندان و سایر نتیجه تغییرات اقلیمی است که تعداد وقوع و شدت آنها به‌مرور بیشتر می‌شود و همواره باید منتظر پدیده‌های حدی باشیم.

از شایعه تا واقعیت قرار گرفتن در دوره ترسالی

با افزایش بارندگی‌های اخیر و سایه افکندن سیل بر جای جای کشورمان که دیگر فقط شمال میزبان این مهمان ناخوانده نبود و جنوب، غرب و شرق کشور را نیز تا حدودی متاثر از خود کرد، بحثی در محافل عمومی و گپ‌وگفت‌های روزانه مردم درباره قرار گرفتن در دوره ترسالی و خروج از دوره خشکالی مطرح می‌شود.

آزیتا امیری اقلیم‌شناس درباره پایان یافتن دوران خشکسالی و آغاز دوران ترسالی با توجه به سیل اخیر در گفت‌وگو با فارس به این شایعات پایان داد و در این زمینه اظهار کرد: قرار گرفتن ایران در منطقه گرم و خشک دنیا و روی کمربند بیابانی کره زمین این کشور را مستعد خشکسالی‌های مکرر کرده است که علاوه بر این پیامد گرمایش کره زمین نیز در خاورمیانه و از جمله ایران گرم‌تر و خشک‌تر شدن آب و هوا است.

وی افزود: با توجه به کاهش نفوذپذیری خاک به‌دلیل خشکسالی‌های مکرر و شهرسازی و آسفالت شدن و از بین رفتن مراتع و تجاوز به حریم رودخانه‌ها این بارش‌ها منجر به سیل می‌شود.

این اقلیم‌شناس ادامه داد: با توجه به طول دوره آماری ایستگاه‌های هواشناسی و باران‌سنجی در ایران که حداکثر ۶۰ سال است تعیین دوره‌های ترسالی و خشکسالی امکان‌پذیر نیست و برای این کار نیاز به حدود ۲۰۰ سال آمار است.

وی با اعلام اینکه براساس الگوی تغییر اقلیم کشور ما به سمت خشکسالی پیش می‌رود و با یک سال ترسالی و با آمار کوتاه‌مدت نمی‌توان شروع دوره ترسالی را پیش‌بینی کرد، اظهار کرد: اعلام این‌گونه اظهارنظرهای غیرعلمی از سوی سازمان هواشناسی نیست.

امیری اضافه کرد: بروز این‌گونه بارش‌ها که حاصل هماهنگ شدن اتفاقی سامانه‌های مختلف است همیشگی نبوده و هر از گاهی اتفاق می‌افتد و به‌طور مقطعی کمبود بارش‌ها را ترمیم می‌کند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: قبلا نیز در جلسات و همایش‌های مختلف اعلام شد پدیده‌های حدی یا شدید جوی از جمله سیل، خشکسالی، طوفان و یخبندان و سایر نتیجه تغییرات اقلیمی است که تعداد وقوع و شدت آنها به‌مرور بیشتر می‌شود و همواره باید منتظر پدیده‌های حدی باشیم.