نیاز کشور به افزایش سه برابری تعداد پزشکان

حسین رضا تاجیک، گروه تعاملی الف،   3980119023 ۴۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار
نیاز کشور به افزایش سه برابری تعداد پزشکان

متاسفانه در کشور ما فضای جامعه بگونه ای شده است که همه فکر می کنند تعداد پزشکان ما بیشتر از حد استاندارد جهانی و یا حداقل در حد استاندارد جهانی است. اما حقیقت چیز دیگری است. بر اساس استاندارد جهانی، در ازای هر هزار نفر، 3/5 نفر پزشک باید وجود داشته باشد. این آمار در ایران، حدود 1/6 است که ایران ما را در بین ۲۴ کشور خاورمیانه در رتبه 18 قرار داده است و همین مساله کمبود پزشک به ویژه پزشک متخصص، مردم را به خصوص در شهرهای دور از مرکز و نیز روستاها دچار مشکل جدی کرده است.

جالب است بدانیم کشور قطر به ازای هر هزار نفر 7/8 نفر پزشک دارد و یا کشور یونان به ازای هر هزار نفر 6/2 پزشک دارد حال این را مقایسه کنید با ایران ما که به ازای هر هزار نفر تنها 1/6 پزشک دارد. تاسف وقتی بیشتر می شود که وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی کار چندانی برای افزایش حداقل سه برابری تعداد پزشکان نمی کند و حتی می توان حدس زد، ایکاش این حدس باطل و اشتباه باشد، این وزارتخانه دوست دارد تا تعداد پزشکان محدود بماند تا به قول معروف بازار پزشکان کساد نشود.

این حدس زمانی شاید قوی تر شود که می بینیم با توجه به علاقه مندی بیش از 60 درصدی از داوطلبان کنکور به رشته تجربی و طبیعتا به رشته شاخص تجربی یعنی گروه پزشکی، وزارت بهداشت اقدام شایانی برای افزایش ظرفیت پذیرش در این رشته مورد نیاز مردم نمی کند. به هر روی وضعیت پزشکی و پزشکان کشور و نیز اخلاق پزشکی ما چندان مطلوب نیست و این مساله تا حدی جدی است که صدای گله و شکایت رییس جمهور در هنگام معرفی وزیر بهداشت به مجلس را درآورد. امیدواریم وزارت بهداشت در درجه اول با توجه به نیاز جامعه، به ویژه مردم شهرهای دور از مرکز، به مطلوب شدن سطح پزشکی و افزایش تعداد پزشکان و در درجه دوم با توجه به تقاضای جوانان به تحصیل در رشته پزشکی نسبت به بیشتر شدن تعداد پزشکان به ویژه پزشکان متخصص به حداقل سه برابر وضع فعلی اقدام جدی به عمل آورد و البته در کنار درس و بحث علمی به ترویج اخلاق پزشکی اقدام کند.

متاسفانه اخلاق پزشکی روز به روز در حال اضمحلال است و متاسفانه پزشکان طبابت را با تجارت اشتباه گرفته اند و این بر خلاف سنت پزشکان بزرگ در سنت اسلامی و ایرانی ماست برای مثال نقل است که: زکریای رازی همه بیماران به ویژه بیماران فقیر را مورد تفقد و مهربانی قرار می‌داد و از حالشان مرتب جویا شده و به عیادتشان می‌رفت و برای آنها مقرری معین می‌کرد. حال این را مقایسه کنید با وضع اخلاق تعداد زیادی از پزشکان امروزی که حتی حاضر به نصب یک کارتخوان نیز نیستند. به هر روی امیدواریم همانطور که در رشته های مهندسی خوشبختانه کشور ما جزو 5 کشور برتر از نظر تعداد مهندسان شده است. روزی برسد که کشور ما از نظر سلامت و بهداشت و پزشکی نیز، که یک جزو مهم آن تعداد پزشکان است، جزو 5 کشور برتر جهان شود.