نگرانی اروپا از رویکرد آمریکا علیه دیوان کیفری بین‌المللی

گروه جهان الف،   3980117224

پس لغو روادید دادستان دیوان کیفری بین‌المللی، اتحادیه اروپا نگرانی خود را از رویکرد آمریکا در قبال این نهاد اعلام کرد.

به گزارش مهر به نقل از اسپوتنیک، سخنگوی سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا امروز شنبه نگرانی این اتحادیه را در خصوص لغو روادید دادستان دیوان کیفری بین المللی(ICC) اعلام کرد.

در بیانیه صادره از سوی سخنگوی سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا در این خصوص آمده است: اتحادیه اروپا نگرانی خود را نسبت به سیاست آمریکا در قبال دیوان کیفری بین المللیاعلام می‌کند.

بیانیه مذکور در ادامه می‌افزاید: اتحادیه اروپا تاکید می‌کند که حفظ بی‌طرفی و استقلال رای دیوان کیفری بین المللی برای موثر بودن و عملکرد صحیح این نهاد مهم است.

این در حالیست که دیوان کیفری بین‌المللی مستقر در لاهه چندی پیش اعلام کرد که آمریکا روادید «فاتو بنسودا» (Fatou Bensouda) دادستان این دادگاه را باطل کرده است.

دادستان دیوان کیفری بین‌المللی در سال ۲۰۱۷ خواستار تحقیق درباره ارتکاب جرایم جنگی نیروهای خارجی در افغانستان شده بود، تحقیقاتی که شامل جرایم جنگی و تخلفات نظامیان آمریکایی می‌شود.

مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا پیش از این تهدید کرده بود که در صورت درخواست دیوان برای بررسی و تحقیق جرایم جنگی آمریکا در افغانستان، روادید اعضای این نهاد برای سفر این کشور تعلیق خواهد شد.