آماده باش در استان خوزستان/وقوع سیل قطعی است/ نمودار آخرین وضعیت سدها/ اطلاعیه سازمان هواشناسی و آب و برق/ سفر رئیس جمهور به استان

گروه حوادث الف،   3980109001 ۴۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۱ تکراری یا غیرقابل انتشار
آماده باش در استان خوزستان/وقوع سیل قطعی است/ نمودار آخرین وضعیت سدها/ اطلاعیه سازمان هواشناسی و آب و برق/ سفر رئیس جمهور به استان

با توجه به شرایط جوی حاکم بر کشور، پیش بینی می شود آب و هوای استان خوزستان طی روزهای آینده بارش های قابل توجه همراه باشد.

به گزارش الف، رصد اخباری که از خوزستان مخابره می شود، حاکی از آمادگی مردم، دولت و دستگاه های اجرایی و پیش بینی حوادث احتمالی ناشی از سیل و نیز بسیج امکانات برای به حداقل رساندن خسارات احتمالی ناشی از آن است. هم اکنون علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی در اهواز حضور دارد. وی شامگاه پنجشنبه در جمع خبرنگاران در اهواز اعلام کرد: تلاش می شود بحران احتمالی پیش رو در خوزستان بر اساس اقدامات پیشگیرانه، مقابله کم هزینه با رخدادها ی اجتناب ناپذیر و با تمرکز بر جلوگیری از آسیبهای انسانی، مدیریت شود.

غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان نیز اعلام کرد: رئیس جمهور حسن روحانی، جمعه برای بررسی وضعیت سیلاب در خوزستان به این استان سفر خواهد کرد تا از نزدیک در جریان کارها قرار گیرد. تعدادی از وزرا نیز روحانی را همراهی خواهند کرد.

استان خوزستان دارای 6 سد مخزنی و 4 سد تنظیمی – انحرافی است که ازجمله ی مهم ترین سدهای ایران محسوب می شوند. خبرها از افزایش 329 درصدی ورودی آب به سدهای خوزستان نسبت به سال گذشته را نشان می‏دهد. فرهاد ایزدجو مدیرعامل آب و برق خوزستان بامداد چهارشنبه در مصاحبه خود با خبرگزاری ها اعلام کرد: "امسال نسبت به سال گذشته ۳۲۹ درصد و نسبت به دراز مدت (استاندارد) نیز ۵۷ درصد افزایش ورودی به مخازن سدهای استان خوزستان را داشتیم."

آخرین وضعیت اعلام شده از سدهای خوزستان در شکل زیر قابل مشاهده است:

 

وضعیت سد دز – تنها 3 متر از ظرفیت سد دز باقی مانده است

آخرین اخبار رسیده از وضعیت سد دز در ساعت 10:20 دقیقه شب گذشته بود که مدیرعامل سد و نیروگاه دز در مصاحبه با ایرنا تاکید کرد: دبی خروجی سد دز به منظور مهار سیلاب ناشی از بارش های هفته آینده و حفظ تراز آب دریاچه سد به میزان یکهزار و 700 مترمکعب افزایش یافت. مدیرعامل سد و نیروگاه دز با بیان این که ارتفاع کلی سد دز  ۳۵۲ متر است، افزود: ارتفاع کنونی آب در سد دز شهرستان اندیمشک  ۳۴۹ متر  بوده و این سد  فقط ۳ متر تا رسیدن آب به بالاترین ارتفاع خود فاصله دارد.

وی با بیان این که هیچ گونه نگرانی به لحاظ مقاومت سازه سد وجود ندارد، گفت: وضعیت تحت کنترل است، شهروندان نگران نباشند میزان ورود و خروج آب مطابق با نیاز مجموعه و شهروندان انجام می‌شود. سعید رئوفی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: خروجی نیروگاه سد دز پس از رصد میزان بارش ها، آورد رودخانه دز و براساس محاسبه اطلاعات دریافتی و با هماهنگی سازمان آب و برق خوزستان تنظیم می شود.

 

اخطاریه هواشناسی خوزستان

با توجه به شرایط جوی ویژه استان خوزستان اداره کل هواشناسی استان خوزستان بطور منظم و منسجم درحال اطلاع رسانی درباره آخرین پیشبینی ها از وضعیت هوا در روزهای آینده است. شهروندان حاضر در خوزستان می توانند آخرین اطلاعیه های هواشناسی خوزستان را از اینجا مشاهده نمایند. در آخرین اطلاعیه اداره کل هواشناسی آمده است:

اخطاریه 3 رگبارباران ورعدوبرق

پیرو اطلاعیه شماره 2 مورخه 7/1/98 و بررسی نقشه های پیش یابی نشان دهنده ورود سامانه بارش زا از اوایل روز شنبه لغایت اوایل روز سه شنبه هفته آینده می باشد. طی این مدت افزایش ابر، بارندگی قابل ملاحظه ، رعدوبرق ، وزش باد قابل ملاحظه تا شدید به همراه تندباد لحظه ای و احتمال تگرگ در استان مورد انتظار است. که این وضعیت آبگرفتگی معابر، سیلابی شدن مسیلها و رودخانه ها را درمناطق شمال، شمالشرق و شرق استان، و بالا آمدن سطح آب رودخانه ها در مناطق مرکزی و جنوبی استان را در پی خواهد داشت. بارش در ارتفاعات به صورت برف پیش بینی می شود. شمال خلیج فارس نیز طی این ایام مواج خواهد بود. بیشترین شدت بارشها طی روزهای یکشنبه و دوشنبه پیش بینی می شود. بیشترین حجم بارش ها: در روز یکشنبه و دوشنبه درمناطق شمال غربی، شمال ، شمال شرقی وشرقی استان شامل حوضه های آبریز کرخه، دز، کارون و مارون و بویژه در شهرهای ایذه، دهدز، مسجدسلیمان، گتوند، دزفول، اندیمشک، اندیکا، لالی و باغملک می باشد. با توجه به حجم بارشها بویژه در حوضه های آبریز سدهای استان خوزستان، اکیدا توصیه می گردد نسبت به مدیریت خروجی سدهای استان در جهت کاهش خسارات احتمالی، تمهیدات لازم در نظر گرفته شود. همچنین به عموم مردم توصیه می گردد از تردد غیر ضروری در مسیرهای کوهستانی و اسکان در حاشیه رودخانه ها و مسیلها جدا خودداری شود.

پیش بینی بارش های شدید در اوایل هفته آینده در خوزستان

محمد سبزه زاری مدیرکل هواشناسی خوزستان نیز در مصاحبه با خبرگزاری ها اعلام کرد: طبق پیش بینی‌های صورت گرفته، اوایل هفته آینده بارش‌های شدید در خوزستان به وقوع می‌پیوندد. از شنبه دوباره سامانه‌ای به استان وارد می‌شود که یکشنبه و دوشنبه بارش‌های فراوانی خواهد داشت؛ بر اساس برآورد اولیه پیش بینی می‌شود این سامانه در حوزه کارون ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیمتر، در حوزه دز ۹۰ تا ۱۵۰، در حوزه کرخه نیز بین ۵۰ تا ۷۵ میلیمتر بارش ایجاد خواهد کرد.

 

اطلاعیه های مکرر سازمان آب و برق خوزستان

سازمان آب و برق خوزستان نیز طی روزهای گذشته در اطلاعیه های مکرر به اطلاع رسانی و پیش بینی وقوع سیل در روستاهای حاشیه رودخانه دز پرداخته است. شهروندان می توانند آخرین اطلاعیه ها را از اینجا مشاهده کنند:

در اطلاعیه شماره هفت (آخرین اطلاعیه تا این لحظه) فهرستی از روستاهایی که قطعا دچار آبگرفتگی خواهند شد ذکر شده است:

اطلاعیه شماره هفت سیلاب سازمان آب و برق خوزستان

از آنجاییکه تعدادی از روستاهای حاشیه رودخانه دز مطابق جدول زیر تحت تاثیر سیلاب قرار خواهند گرفت، لذا لازم است دستگاه های ذیربط و مسئول در اسرع وقت جهت حفاظت از شهروندان گرامی و روستاها و تاسیسات در معرض خطر آبگرفتگی حاشیه رودخانه دز اقدامات و تمهیدات لازم را به عمل آورند. فهرست روستاهای در معرض خطر آبگرفتگی حاشیه رودخانه دز:

1-     شهرستان شوشتر، روستای دهول

2-     شهرستان شوشتر، روستای زیدان

3-     شهرستان شوشتر، روستای بنه مجید

4-     شهرستان شوشتر، روستای عیلیه

5-     شهرستان شوشتر، روستای شعیب نبی

6-     شهرستان شوشتر، روستای یذاب

7-     شهرستان شوشتر، روستای شیخ حسین

8-     شهرستان شوش، روستای کاظم حیدر

9-     شهرستان شوش، روستای خلیفه حیدر

10- شهرستان شوش، روستای بیت غائب

11- شهرستان شوش، روستای بیت یدی

12- شهرستان شوش، روستای بیت محارب

13- شهرستان شوش، روستای بیت یباره

14- شهرستان شوش، روستای زبید دبات

15- شهرستان اهواز، روستای سید نبی

16- شهرستان اهواز، روستای سید حریر

17- شهرستان اهواز، روستای سید یدیم

18- شهرستان اهواز، روستای سید سلمان

 

تمهیدهای انجام شده برای اسکان روستاهای درگیر سیل در اهواز

بخشدار مرکزی اهواز با اشاره به تهدید سیلاب برای هفت روستای حاشیه رودخانه دز، گفت: اردوگاه اسکان اضطراری برای ساکنان روستاهایی که احتمال آبگرفتگی دارند، در شهر الهایی پیش بینی شده است. علی بلمچی  اظهار داشت: از 13 روستای این بخش که در حاشیه رودخانه دز قرار دارند، هفت روستا با جمعیت حدود 10 هزار نفر در معرض سیلاب قرار دارند که تمهیداتی برای تخلیه احتمالی روستاها در حال انجام است.

 

ترافیک در اهواز با توجه به مسدود شدن جاده ساحلی

رئیس پلیس راهور خوزستان گفت: با مسدود شدن جاده ساحلی شرقی وغربی اهواز بارترافیکی به سطح شهر منتقل شده است لذا از شهروندان درخواست می شود تا حد امکان از سفرهای غیر ضروری درون شهری به دلیل افزایش بار ترافیکی خودداری کنند. سرهنگ منصور جمشیدی با اشاره به مسدود شدن جاده ساحلی شرقی و غربی اظهار داشت: در پی افزایش حجم آب سدهای دز،کرخه و کارون و پیش بینی بارش باران در روزهای آینده همچنین مصوبه مدیریت بحران استان مبنی بر پیش بینی حوادث غیر مترقبه در حاشیه ساحل کارون در شهر اهواز محدودیت ترافیکی از روز چهارشنبه تا عادی شدن وضعیت رودخانه کارون اعمال شده است.

رییس پلیس راهور خوزستان ادامه داد: بار ترافیک به دلیل مسدود شدن ساحلی غربی و شرقی اهواز به سطح خیابان های این شهر بازگشته و رانندگان با توجه به این محدودیت ها با مشکل و گره های ترافیکی مواجه خواهند شد لذا به رانندگان توصیه می شود در این مدت همراهی لازم را با پلیس داشته باشند تا وضعیت به حالت عادی برگردد.

سرهنگ جمشیدی اولویت مسدودی جاده ساحلی را زیر گذر پل ها عنوان کرد و گفت : زیرگذرهای اهواز به دلیل اختلاف سطح از کف رودخانه، اولین مکان هایی هستند که دچار آبگرفتگی می شوند.

 

اقدام ضربتی شهرداری اهواز

شهرداری منطقه ۳ اهواز ردر اقدامی ضربتی با ساخت سیل بند در حاشیه جاده سحلی و پل سوم از ورود آب به خیابان‌ها جلوگیری کرد.

مجتبی یوسفی امروز در جمع خبرنگاران درباره ساخت سیل بند در جاده ساحلی اهواز اظهار داشت: با توجه به هشدارهای سازمان هواشناسی و ستاد مدیریت بحران مبنی بر بالا آمدن سطح آب رودخانه کارون، بالا رفتن حجم دبی آب رودخانه و خطر آفرین شدن جاده ها و مسیرهای دسترسی سواحل شرقی و غربی کارون ، بلافاصله پس از مشاهده شدن بالا آمدن آب و نزدیک شدن به سرریز و ورود آب رودخانه به جاده ساحلی زیر پل سوم ، از ساعات اولیه  5 فروردین اقدام ضربتی برای احداث سیل بند و ایجاد سد خاکی انجام شد. وی با بیان اینکه  بیش از 250 سرویس خاکریزی با همکاری گسترده شرکت نفت برای در اختیار گزاشتن ماشین آلات جهت احداث سیل بند ،در این محدوده آغاز شد، گفت: علاوه بر این عملیات اجرائی  کار تخلیه آب از جاده ساحلی شرقی با استقرار و به کارگیری پمپ‌های تخلیه آب نیز همزمان صورت گرفت.

 مدیر منطقه 3 شهرداری اهواز با اشاره به اهمیت توجه شهروندان به هشدارهای صادر شده به منظور تامین امنیت جانی ، به شهروندان و مسافران نوروزی، گفت: شهروندان تا حد ممکن از نزدیک شدن به سواحل رودخانه خودداری کنند و  در صورت امکان از مسیر‌های جایگزین برای تردد استفاده کنند.

 

اقدامات حیاتی هنگام وقوع سیلاب