یمن معجزه ایستادگی با آغاز پنجمین سال حمله عربستان؛ یمنی‌ها چگونه مقابل سعودی‌ها ایستادند؟

عبدالرحمن راجح،   3980105034 ۲۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۰ تکراری یا غیرقابل انتشار
با آغاز پنجمین سال حمله عربستان؛ یمنی‌ها چگونه مقابل سعودی‌ها ایستادند؟

چهار سال پس از حملات عربستان به یمن هم‌اکنون سئوال مهمی برای همگان ایجاد شده و آن اینکه مردم یمن چگونه توانستند به این شکل ایستادگی کنند؟

متجاوزان سعودی و اماراتی و هم‌پیمانان آنان در جنگ یمن، وارد چهارمین سال تجاوز شدند و روز سه‌شنبه ۲۶ مارس پنجمین سال جنگ آغاز می شود.

ائتلاف ضد یمن به سرکردگی سعودی از حمایت بی سابقه آمریکا، غرب و اسرائیل در کنار استفاده از سلاح های مدرن و حمایت های سیاسی حقوقی و رسانه ای برخوردار بودند.

اما امروز و پس از چهار سال از تجاوز و محاصره تحمیلی یمن، هیچ کس تردید ندارد که یمنی ها معجزه کردند و توانستند متجاوزان را ناکام بگذارند و عربستان و همراهانش را به باتلاق بزرگی بیندازند تا دارایی و نیروهایشان را ببلعد و چهره آنان را در داخل و خارج کریه جلوه دهد و جنگ را از یمن به داخل عربستان و امارات پیش ببرد و پیامدهایی نیز برای مرکز واشنگتن و پایتخت های کشورهای اروپایی داشته باشد.

برای درک این معجزه باید در ابتدا به وضعیت یمن پیش از حمله و اهداف عربستان از این جنگ اشاره کنیم.

بدون شک، وضعیت یمن پیش از جنگ، محمد بن سلمان را که در صدد دست یافتن بر صندلی قدرت بود و با پسر عموهایش درگیری سیاسی داشت، به جنگ افروزی تشویق کرد.

وی گمان می‌کرد جنگ چند هفته ای، خواهد توانست وی را بر یمن مسلط کند و از این جنگ کوچک پیروز بیرون بیاید و اینگونه برای خود تبلیغ کند و از خود قهرمانی ملی در عربستان و خارج از کشور بسازد و اینکه توانایی وی از سایر پسر عموهایش برای حکومت داری بسیار بیشتر است.

دولت و نهادهای دولتی یمن آن زمان در آستانه فروپاشی کامل بودند و ارتش یمن نیز به دلیل آشوب افکنی ریاض و واشنگتن در یمن در دوره ملک عبدالله از هم فرو پاشیده بود و به دنبال آشوب و هرج و مرج،گروه های تروریستی ایجاد شد که بر مناطق زیادی تسلط پیدا کردند.

ترورهای سیاسی و امنیتی بدون وقفه ادامه و جان صدها نفر را می گرفت که بیشترشان از نیروهای ارتشی، اساتید دانشگاه، شخصیت های ملی وابسته به جنبش انصارالله در آن زمان بودند مردم و شهروندان نیز اذیت های زیادی دیدند و مساجد صنعا، الجوف و صعده مورد هدف قرار گرفته و صدها نفر نیز قربانی شدند.

مناطق زیادی شاهد جنگ های قبیله ای بود که عربستان به خاطر تضعیف جنبش انصارالله و گسترش نفوذ خود به راه انداخته بود .

عرصه سیاسی نیز بسیار بحرانی و متزلزل شده بود و درگیری ها و اختلافات گروههای سیاسی حاکم پس از انقلاب فوریه سال ۲۰۱۱، به فروپاشی کامل فرایند سیاسی ،اقتصادی و اجتماعی کشور منتهی شد.

این شرایط بحرانی و پیروزی انقلاب ۲۱سپتامبر به رهبری جنبش انصارالله و به دنبال آن فرار ژنرال الاحمر و همراهانش و تحولات سیاسی و نظامی ناشی از آن، و در پایان استعفای هادی و فرار وی به عدن؛ خیلی زود به دخالت مستقیم عربستان و آمریکا در یمن منجر شد به گونه ای که ریاض و واشنگتن معتقد بودند می توانند با مداخله مستقیم نظامی طی چندین هفته یا روز و با توجه به اختلافات و وضعیت دشوار یمن و فروپاشی ارتش و نیروهای امنیتی و هم چنین پیوستن شمار زیادی از رهبران سیاسی و نظامی و قبیله ای به ریاض، وضعیت را تحت کنترل خود درآورند .

از همین رو ریاض اعتقاد داشت این جنگ بیشتر از چندین هفته یا یک ماه به درازا نخواهد کشید و می تواند با حملات هوایی دقیق و با نظارت واشنگتن، نیروهای نظامی انصارالله و افراد باقیمانده ارتش را تحت کنترل گرفته و آنان را برای تسلیم صنعا و سپس بازگرداندن هادی و همراهان نظامی وی که به ریاض فرار کرده بودند به صنعا تحت فشار قرار دهد و بار دیگر عربستان قدرتمندتر از گذشته بر یمن حکومت کند.

عربستان برای حملات خود و برای ایجاد اختلافات مذهبی و سیاسی و مردمی در یمن ، به بسیج فرقه ای و تبلیغات رسانه ای و شایعه پراکنی روی آورد و برای این جنگ؛ توجیهات مذهبی و سیاسی و قومی ساخت و در صدد جلب مواضع سیاسی کشورها و افراد به نفع خود برآمد، در ابتدا از شورای امنیت و شخصیت های سیاسی و شرکت ها حتی شیوخ قبائل و افراد داخل کشور بهره برداری کرد.

عربستان برای ایجاد ترس در دل یمنی ها و تسلیم شدن سریع آنان ، این جنگ را با حملات قوی و تخریب بی سابقه و کشتار صدها نفر آغاز کرد و جنایت های بی سابقه ای رقم زد که یمن طی تاریخ آن را تجربه نکرده بود.

عربستان بدون پایبندی به تعهدات اخلاقی ، راه ها کارخانه ها ،مدارس ، مساجد ،بیمارستان ها ،منازل ،سالن های عروسی ،و نشست ها و هر جنبده ای را هدف قرار داد و محاصره زمینی و دریایی به راه انداخت و صدها هزار موشک و گلوله شلیک کرد و از به کار بردن هیچ سلاحی دریغ نکرد.

با شدت یافتن جنگ و طولانی شدن آن همه دریافتند عربستان در باتلاق بزرگی در یمن گرفتار شده به گونه ای که جنگ عربستان که مورد حمایت 22 کشور بود با ایستادگی و مقاومت افسانه ای بی نظیری روبرو شد. و زمان ثابت کرد گمانه زنی های اولیه درباره جنگ نادرست بوده حتی نفوذ عربستان به جنوب و مناطق شرقی یمن؛ پیروزی مهم یا عامل مهمی برای تسلیم کردن یمنی ها در برابر عربستان نبوده است .

بلکه این مناطق افزون بر وجودا ختلافات و درگیری این گروه ها، به وبال بزرگی برای عربستان تبدیل شده زیرا ریاض و ابوظبی برای جلب وفاداری و ایجاد ارتش و تجهیز گروههای بزرگتر از حتی ارتش ملی خود باید هزینه زیادی کنند.

یمنی ها با پایداری و استقامت و اولین ضد حملات خود ، با به روز رسانی توانایی ها و مهار جنگ در مرزهای عربستان و توسعه توان نظامی، لیاقت خود را نشان دادند .

موشک های یمنی توانست همه شهرهای سعودی را در نوردد و کاخ پادشاه و وزارت دفاع را هدف قرار دهد ، پهپادها نیز توانستند به فرودگاههای متجاوزان در ریاض و ابوظبی برسند .

مبارزان پابرهنه ی یمنی، در جبهه های داخلی و مرزها نیز با رویارویی با خودروهای نظامی آمریکا معجزه کرده و تانک ها و خودروهای زرهی را با ابزار بسیار ساده منهدم کردند و توانستند هزاران نیرو و مزدور را که ازسراسر جهان جمع شده بودند را برانند و بدو ن هیچ حمایت هوایی در برابر صدها هزار حمله نظامی یعنی افزون بر 200 حمله در ساعات مشخصی در برخی ازجبهه ها مقابله کنند.

مردم یمن نیز با بزرگترین بحران انسانی و گرسنه نگاه داشتن برنامه ریزی شده و محرومیت از نیازهای ضروری و نبود نظام پزشکی و آموزشی روبرو شدند و با کمک های مالی و اعزام نیرو از جبهه ها حمایت کردند.

بنابراین می توان پایداری و ایستادگی یمنی ها را در ناکام گذاردن متجاوزان و وارد کردن آنان به گردونه تناقضات و بحران های داخلی و خارجی را به راحتی لمس کرد.

پایداری یمن و طولانی شدن جنگ به مدت 5 سال در نوع خود پیروزی شگرفی برای نیروهای یمنی مخالف با تجاوز به شمار می رود زیرا بسیاری انتظار داشتند این کشور طی چندین ماه سقوط کند.

کما اینکه اهداف روشن عربستان در تبدیل یمن به حیاط خلوت و انهدام توان نظامی و موشکی جنبش انصارالله و ارتش یمن نیز با ناکامی شدیدی روبرو شد و به خوبی شاهد پیشرفت توان موشکی و نظامی یمن بودیم به گونه ای که عربستان از آن شکایت داشت .

جنبش انصارالله امروز هزاران بار از نظر هماهنگی و تسلیحات و امادگی و سیاست از 4 سال پیش پیشرفت کرده و عربستان هنوز با حملات دردناک روزانه یمن در مرزهایش روبروست.

نیروهای مخالف با حملات صنعا نیز با گذشتن از موانع زیاد و فتنه هایی که عربستان در داخل ایجاد کرده در مقابله با دشمن بسیار قدرتمند شده است .

وضعیت عربستان و امارات در مناطق تحت تسلط خود در جنوب و شرق نیزخوب نیست که دلیل روشنی بر ناکامی این دو کشور است زیرا درخواستها برای اخراج آنان افزایش یافته

و جنبش مردمی مخالف با حضور این کشورها نیز اخیرا ،راهها و روش های مختلفی را در استان المهره پیش گرفته که عربستان در طمع تسلط بر آن است، کما اینکه انتقادت و اختلافات میان مزدوران و ائتلاف سعودی اماراتی افزایش یافته و بسیاری از هواداران سابق امروز از آن انتقاد می کنند و با ایجاد کمپین ها، خواهان خروج آنان و ترک یمن هستند .

اختلافات و اتهامات و دردگیری ها، ائتلاف سعودی را از داخل و خارج احاطه کرده است .

با بررسی حوادث و سلسله مراتب آن از آغاز حمله تاکنون، به ویژه با تحولات آمریکا و موضع گیری های جدید این کشور و غرب نسبت به بن سلمان بعد از 4 سال جنگ و محاصره ، نتیجه می گیریم عربستان امروز در جنگ با یمن بسیار ضعیف شده و شکستش قطعی است .

بسیاری از تحلیلگران بر ناکامی عربستان و ناتوانی وی در تحمیل خواست خود و اهدافش در یمن در آینده اجماع دارند و پایداری یمنی ها در مقابل متجاوزان را معجزه جدید قرن می دانند .

 

منبع: العالم