اروپا و آمریکا یکی هستند، تفاوت قائل نشویم؛ ظهره‌وند در گفتگو با الف: دولتمردان متوجه شدند که نگاه به غرب به کشور لطمه می‌زند/ چرا از ظرفیت ایران در منطقه استفاده نمی‌کنیم؟/ درسی که امضای جان کری و اوباما به برخی از سیاسیون داد

گروه سیاسی الف،   3971228127 ۲۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۷ تکراری یا غیرقابل انتشار

کارشناس مسائل سیاست خارجی با تاکید بر اینکه نگاه غربگرایانه خسارت زیادی به کشور وارد کرد و باید سیاست خارجی کشورمان باید متکی به داخل و چرخش به سمت کشورهای منطقه باشد، گفت: خروج ترامپ از برجام، تضمین امضای جان کری و وعده‌های اوباما در مورد برجام، درس‌های بزرگی به برخی از سیاسیون داد که نباید به آمریکایی‌هایی اعتماد کرد.

ظهره‌وند در گفتگو با الف: دولتمردان متوجه شدند که نگاه به غرب به کشور لطمه می‌زند/ چرا از ظرفیت ایران در منطقه استفاده نمی‌کنیم؟/ درسی که امضای جان کری و اوباما به برخی از سیاسیون داد

ابوالفضل ظهره‌وند کارشناس مسائل سیاست خارجی در گفتگو با خبرنگار الف، در مورد سیاست خارجی کشورمان، اظهار کرد:‌ در سال گذشته مراکز تصمیم گیری در حوزه سیاست خارجی به درس‌ها و تجربه‌های مفیدی رسیدند. موضوع خروج ترامپ از برجام و بحث اعتماد به آمریکاو حتی بحث تضمین امضای جان کری و وعده‌های اوباما در مورد برجام، درس‌های بزرگی به برخی از سیاسیون داد که نباید به آمریکایی‌هایی اعتماد کرد.

وی تصریح کرد: ما بین غرب و آمریکا نباید تفاوت قائل شویم. برخی از افراد فکر می‌کردند که بعد از خروج ترامپ از برجام، می‌توان به فرانسه، انگلیس و آلمان اعتماد کرد، اما مشاهده کردیم که اروپایی‌‌ها نیز بدون آمریکا تمایل به همکاری با ایران را نداشتند و اراده‌ای هم در درون آنها وجود نداشت و تنها به دنبال خرید زمان بودند و هستد تا شاید با این موضوع بتوانند ایجاد فشارها را از بین ببرند و وضعیت را به نفع خود رقم بزنند.

ظهره ونده ادامه داد: درسال جاری باید نگاه غرب گرایانه را کنار گذاشته و بتوانیم حوزه روابط را با سایر کشورها بخصوص همسایگان گسترش دهیم؛ چراکه دولتمردان درس گرفتند که نگاه به غرب به کشور لطمه می‌زند.

این کارشناس مسائل سیاست خارجی ادامه داد: آمریکایی ها ادعا می‌کنند که فروش نفت ایران را به صفر می رسانند، اما ایران با وجود تحریم‌ها هنوز مسیر خود را طی کرده و می‌کند، البته باید ریشه مشکلات کشور را در داخل جستجو کرد، ما بیش از روابط تجاری با اروپا، با کشورهای همسایه رابطه داری، لذا دستگاه دیپلماسی موظف است که  روابط خود را با کشورهای همسایه گسترده‌تر کند و با تجار در سایر کشورهای دیگر همکاری‌های لازم را انجام دهد.   

وی به سفر روحانی به عراق در روزهای پایانی اسفند اشاره کرد و گفت: سفر رئیس جمهور به عراق دستاورد بزرگی برای کشور محسوب می‌شود و با توجه به نقش بین‌المللی و منطقه‌ای ایران، بخش مبادلات ما با کشورهای منطقه می‌تواند مشکلات را حل کند؛ چراکه ایران به عنوان کشوری قدرتمند و تاثیرگذار در منطقه است، چرا باید چنین ظرفیت را از دست داده و به نگاه به سمت غربی‌ها داشته باشد.

کارشناس مسائل سیاست خارجی تاکید کرد: ضروری است دستگاه دیپلماسی که از تجربیات سال ۹۷ و تحمیل هزینه‌های سنگین که به کشور وارد شد، با فرماندهی رهبر معظم انقلاب و تبیین سیاست‌های کلی نظام از منافع ملی دفاع کرده و رهنموردها و گام دوم انقلاب را عملیاتی کند.

ظهره ونده ادامه داد: قطعا اهداف اقتصادی نمی‌تواند بریده از سیاست سیاست خارجی باشد، ما موقعیت‌های بسیاری در غرب آسیا داریم که باید از این ظرفیت‌ها استفاده کنیم و وزارت خارجه باید چتر حمایتی خود را در حمایت از بخش صنعتی و اقتصاد فعال کند تا بتوان کمبودهای اقتصادی، سیاسی و اجتماعی را مرتفع کرد و پل ارتباطی بین تجار و کشورهای دیگر باشیم.

وی تاکید کرد: اگر بتوانیم مشکلات داخلی را در سال ۹۸ شناسایی و حل کنیم، قطعا می‌توانیم به نتایج خوبی برسیم و تحریم‌ها و مشکلات اقتصادی را با این نگاه از کشور بی‌اثر یا کم اثر کنیم.