ستون آخر؛ راوی آخرین نگاشته های روزنامه نگاران مقتول

گروه جهان الف،   3971223030

کمیته حفاظت از روزنامه نگاران روز چهارشنبه کتاب جدیدی را برای گرامیداشت یاد خبرنگاران به قتل رسیده با موضوعیت آخرین نگاشته های آنها منتشر کرد.

ستون آخر؛ راوی آخرین نگاشته های روزنامه نگاران مقتول

به گزارش ایرنا به نقل از تارنمای خبری نشریه هیل، این کتاب با عنوان «ستون آخر»، ماجرای «جمال خاشقچی» ستون نویس روزنامه واشنگتن پست و منتقد مقتول آل سعود را نیز در بر می گیرد.

در این کتاب، آخرین مقالات و گزارش های نگاشته شده از سوی 24 روزنامه نگار قبل از کشته شدن در حین انجام وظیفه، منتشر شده است.

«کورتنی رادش» از مدیران کمیته حفاظت از روزنامه نگاران گفت: در حال حاضر، در یکی از خطرناک ترین زمان ها برای روزنامه نگاران زندگی می کنیم، به طوری که خبرنگاران در تعداد بی سابقه ای زندانی می شوند و قتل روزنامه نگاران در حال افزایش است.

وی افزود: امیدواریم کتاب ستون آخر، الهام بخش این مساله باشد که در مورد این روزنامه نگار شجاع، آگاهی بیشتری به دست آوریم، آزادی بیان را جشن بگیریم و از افرادی که به روشنگری جوامع شان در برابر تهدید و سختی ادامه می دهند، حمایت کنیم.

کمیته حفاظت از روزنامه نگاران که سازمانی غیرانتفاعی و مروج آزادی بیان در سراسر جهان است، پی برده است که 9 نفر از 10 نفر قاتلان روزنامه نگاران، از مجازات مصون مانده اند. از سال 1992، به طور تقریبی یک هزار و 337 روزنامه نگار در حین انجام وظیفه کشته شده اند.

در کتاب ستون آخر، آخرین آثار روزنامه نگارانی چون «دانیل پرل» از روزنامه وال استریت ژورنال و «ماری کلوین» از روزنامه ساندی تایمز لندن درج شده است. مستندهای کوتاهی در مورد خانواده های روزنامه نگاران مقتول نیز در نسخه آنلاین این کتاب ضمیمه شده است.

کتاب ستون آخر همچنین دربرگیرنده آخرین اثر نگارشی خاشقچی است که دوم اکتبر 2018 (10 مهر 1397) وارد کنسولگری عربستان در استانبول شد، اما هرگز از آنجا زنده بیرون نیامد.

جامعه اطلاعاتی آمریکا اعلام کرد که محمد بن سلمان ولیعهد عربستان دستور قتل خاشقچی را به دلیل انتقاد این روزنامه نگار از آل سعود، صادر کرده است.