عیسی کلانتری: محیط‌زیست استان البرز در معرض تهدید است

گروه اجتماعی الف،   3971220188

معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: محیط‌زیست استان البرز در معرض تهدید است.

به گزارش مهر، عیسی کلانتری بعدازظهر دوشنبه در جلسه شورای اداری استان البرز، اظهار کرد: تراکم جمعیت استان البرز ۱۰ برابر بیش از میانگین کشوری است، این استان با آلودگی هوا مواجه بوده و محیط‌زیست این استان در معرض تهدید است.

وی در ادامه گفت: در دنیا از سال ۱۹۷۰ سیستم توسعه پایدار تعریف شد که چهار اصل بیشتر ندارد و مشتمل بر توسعه اقتصادی، ضد نظام اجتماعی، ضد محیط‌زیست و توسعه‌ای است که همه نسل‌های بعد را مهم بشمارد.

معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان محیط‌زیست کشور بابیان اینکه در سالگرد چهلمین سال انقلاب در جلسه هیئت دولت و در حضور رئیس‌جمهور نمره محیط‌زیست کشور را مردود اعلام کردم، گفت: ایران در حوزه امنیت به‌خوبی عمل کرده است به‌طوری‌که می‌بینیم در میان کشورهایی هستیم که تروریست در آن‌ها جولان می‌دهد ولی کشور ما در امنیت کامل است.

کلانتری در بخش دیگری با تاکید بر اینکه عمر متوسط هر ایرانی ۲۰ سال زیاد شده است، افزود: اما این اقدامات با تخریب محیط‌زیست همراه بوده است.

وی ادامه داد: معاون پژوهشی وزارت بهداشت و درمان آمار افرادی که سالانه براثر آلودگی هوا در کلان‌شهرها فوت می‌کنند را ۳۰ هزار نفر اعلام کرده است درحالی‌که آمار تلفات جاده‌ای ما حدود ۱۷ هزار نفر اعلام‌شده است.

رئیس سازمان محیط‌زیست کشور با تاکید بر اینکه در راستای توسعه پایدار حرکت نکرده‌ایم و یکی از ضعف‌های بزرگ ما همین است، گفت: در تهران ۶۶ درصد آلودگی به خاطر خودروهای گازوئیلی است. امسال هوای تهران با کمک اقدامات نیروی انتظامی و شهرداری بهتر شد؛ دلیل آن این است که تردد این خودروها به‌عنوان کانون آلاینده‌ها در شهر شبانه صورت گرفت به‌گونه‌ای که صبح دیگر ترددی در شهر نداشتند.

وی با اشاره به دیگر بررسی‌های انجام‌شده در خصوص آلودگی وسایل نقلیه بر میزان آلودگی هوای پایتخت، بیان کرد: در زمستان در تهران ۲.۵ میلیون موتورسیکلت کاربراتوری حدود چهار برابر خودرو سواری آلودگی ایجاد می‌کنند و هر موتورسیکلت کاربراتوری بیش از پنج برابر یک خودرو هوا را آلوده می‌کند و این‌ها نتایج توسعه ناپایدار است.