تاکید وزرای خارجه ایران و عراق بر لزوم گسترش روابط دو کشور

گروه جهان الف،   3971219213

وزرای خارجه ایران و عراق در کنفرانسی مطبوعاتی پس از نشست مشترکشان در بغداد بر لزوم گسترش روابط فیمابین تاکید کردند.

به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه فرات نیوز، محمد الحکیم، وزیر خارجه عراق در این کنفرانس مطبوعاتی گفت: هیات همراه وزیر خارجه ایران متشکل از یک تیم فنی و متخصص از مجموعه‌ای از وزارت‌خانه‌های ایران است تا بتوانیم به توافق‌های دوجانبه‌ای در زمینه‌های زراعت، بهداشت و تجارت دست یابیم.

او افزود: در زمینه تسهیل ورود تجار و صاحبان صنایع به کشور مقابل و نیز همکاری‌های تجاری و صنعتی نیز گفت‌وگوهای خوبی انجام شد.

وزیر خارجه عراق ادامه داد: برخی تفاهم‌نامه‌های موجود میان دو کشور در زمینه صنعت و تجارت نیز در این گفت‌وگوها اصلاح شد. طرف عراقی به همتایان ایرانی‌اش پیشنهاد داد تا همانند منطقه صنعتی مشترک عراق و اردن، یک منطقه صنعتی میان ایران و عراق نیز تشکیل شود.

الحکیم همچنین نقش ایران در جنگ علیه گروه تروریستی داعش و کمک به عراق برای خلاصی از دست این گروه را حائز اهمیت دانست و از آن قدردانی کرد.

محمدجواد ظریف نیز در این کنفرانس مطبوعاتی گفت: مذاکرات خوبی، پیش از سفر رئیس‌جمهور روحانی به عراق با طرف عراقی داشتیم. مذاکرات ما بر توافقاتی در زمینه‌های کشاورزی، تجارت و اعطای تسهیلات که به نفع دو کشور است، تمرکز داشتند.

ظریف ادامه داد: امیدواریم این توافقات به ملت ایران و عراق به ویژه پس از پیروزی بر داعش کمک شایانی کند. ما به مواضع خود در حمایت از عراق در جنگ با داعش افتخار می‌کنیم چراکه دو کشور هر دو از ارکان مهم امنیت در منطقه هستند.

وزیر خارجه کشورمان همچنین گفت که با طرف عراقی درباره مساله سوریه نیز گفت‌وگو کرده است. او گفت: در این مذاکرات بر لزوم حمایت از وحدت اراضی سوریه و پایان دادن به وجود داعش تاکید شد. ایران از بازگشت سوریه به نهادهای عربی و بین المللی استقبال می‌کند و از آن خرسند است.