حاجی دلیگانی در گفتگو با الف خبر داد؛ مضرات پیوستن به موافقتنامه پاریس/ پشت پرده خاموشی های تابستان

گروه سیاسی الف،   3971218001 ۱۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۵ تکراری یا غیرقابل انتشار

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با تشریح مضرات پیوستن به موافقتنامه پاریس، گفت: پشت پرده خاموشی های تابستان امسال اجرای تعهد دولت برای این موافقتنامه است.

مضرات پیوستن به موافقتنامه پاریس/ پشت پرده خاموشی های تابستان

حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده شاهین شهر، برخوار و میمه در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار الف با اشاره به مضرات پیوستن ایران به موافقتانه پاریس گفت: این موافقتنامه در آذر سال 1394 در بیست و یکم اجلاس کنواسین تغییر اقلیم سازمان ملل به تصویب رسید و پنچ ماه بعد ظریف بعنوان وزیر امورخارجه کشورمان آنرا امضا کرد.

وی با بیان اینکه بر اساس این موافقتنامه از انتشار گاز دی اکسید کربن ممانعت می شود، تصریح کرد: هدف ظاهری این این موافقتنامه کاهش انتشار این گاز و ممانعت از افزایش دمای زمین و تغییر شرایط اقلیمی روی زمین است.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفت: در سال 1997 مشابهه این موافقتنامه در ژاپن شکل گرفت اما آمریکا از آن خارج شد.

حاجی دلیگانی هدف پشت پرده این موافقتنامه را عقب مانده نگه داشتن کشورهای در حال رشد و توسعه دانست و افزود: جهان اول و کشورهای پیشرفته تا آنجا که می توانستند و می خواستند گازهای گلخانه ای را تولید کردند اما وقتی نوبت به کشورهای در حال توسعه رسید، می خواهند جلوی رشد و پیشرفت آنها را بگیرند.

وی با بیان اینکه این موافقتنامه اشکالات متعددی دارد، تصریح کرد: بر اساس نظر برخی از کارشناسان از جمله رئیس اسبق آکادمی علوم آمریکا، موضوع گرم شدن زمین ارتباطی با گازهای گلخانه ای ندارد. همچین منتقدین می گویند بر اساس ادعای کشورهای غربی به کشور عضو موافقتنامه تکنولوژی داده می شود تا عقب ماندگی آن کشور جبران شود. اما حقیقت این است که اعتمادی به این کشورها نیست و فناوری را در اختیار کشوها قرار نمی دهند.

نماینده شاهین شهر، برخوار و میمه در مجلس شورای اسلامی با اشاره وعده تسهیلات 100 میلیارد دلاری به کشورها برای پیوستن به این موافقتنامه، افزود: این حرف گزافی بیش نیست چون همین کشورها یعنی فرانسه و دیگر کشورهای حامی موافقتنامه حتی به تعهدات خود در برجام عمل نکردند.

حاجی دلیگانی تاکید کرد: اگر ایران عضو این کنوانسیون شود دیگر نمی تواند نرخ رشد هشت درصدی که در برنامه ششم توسعه پیش بینی شده را محقق کند چرا که با پیوستن به این موافقتنامه باید به میزان لازم از سوخت هایی که گاز گلخانه ای دارد، استفاده کنیم. بنابراین ما باید نرخ رشد اقتصادی خود را به 2 درصد برسانیم و بیشتر از آن نمی توانیم رشد داشته باشیم.

وی محدود کردن مزیت نفتی ایران را از دیگر مضرات پیوستن به این موافقتنامه دانست و اظهار داشت: کشورهای طرفدار پیوستن به کنواسیون مثل کشورهای اروپایی و آمریکایی تا 10 سال آینده مزیت نفتی ندارند اما ایران یک مزیت نفتی دارد و پیوستن به کنواسیون باعث می شود تا ما از مزیت فعلی خود محروم شویم.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس پیوستن به این موافقتنامه را خلاف قانون اساسی دانست و افزود: این موافقتنامه به نوعی زمینه دخالت بیگانگان را در ایران فراهم می کند چرا که پذیرفتن کنوانسیون باعث می شود در آینده پالایشگاه، نیروگاه و کارخانه های صنعتی نتوانیم بسازیم و انرژی مورد نیاز مردم را تولید کنیم.

حاجی دلیگانی با اشاره به اظهارات چیت چیان وزیر سابق نیرو در این زمینه گفت: این وزیر سابق می گفت اگر ایران به این موافقتنامه بپیوندد، تعهداتی را می پذیرد که اگر عمل نکند، کشور با تحریمهایی به مراتب شدید تر از هسته ای مواجه می شود.

وی یکی دیگر از اشکالات این موافقتنامه را مبهم بودن ساز و کار نظارت بر اجرای آن دانست و افزود: در متن این موافقتنامه، آینده کشور و اتفاقات آینده برای کشور معلوم نیست.

نماینده شاهین شهر، برخوار و میمه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بعد از پیوستن به موافقتنامه کشورها باید برای کنترل میزان گاز گلخانه ای نظارت کنند، افزود: در همین راستا باید اطلاعات همه مراکز صنعتی و دفاعی را در اختیار آنها بگذاریم.

حاجی دلیگانی از تصمیم دولت ایران برای پیوستن به این موافقتنامه خبر داد و اظهار داشت: برخی از خاموشی های تابستان امسال به جهت کمبود تولید برق کشور نیست بلکه به خاطر اجرای تعهدی است که دولت برای اجرای موافقتنامه پاریس داده است.

وی گفت: جالب است تا الان آمریکا و روسیه هنوز عضو این موافقتنامه نشدند و ترامپ که قبلا عضو شده بود با سنجش ابعاد مساله از آن خارج شد.