عراقچی: فقط به اروپا و برجام متکی نیستیم/به اعضای برجام گفتیم اینستکس تنها یکی از تعهداتشان است

گروه جهان الف،   3971215208 ۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

سید عباس عراقچی در پایان نشست کمیسیون مشترک برجام که امروز در وین برگزار شد، با تاکید بر اینکه مذاکرات خوبی انجام داده‌اند، گفت: به اعضای برجام و طرف اروپایی تذکر دادیم که کانال مالی تنها یکی از تعهدات آنهاست.

عراقچی: فقط به اروپا و برجام متکی نیستیم/به اعضای برجام گفتیم اینستکس تنها یکی از تعهداتشان است

به گزارش ایسنا، سید عباس عراقچی گفت: نشست پنج ساعته کمیسیون مشترک برجام را امروز داشتیم و در حاشیه آن طی دیروز و امروز نشست‌های کارشناسی و تخصصی انجام شد.

وی ادامه داد: کمیسیون مشترک برجام دو مساله هسته‌ای و تحریم‌ها را بررسی می‌کند و در این چارچوب در حوزه هسته‌ای که بخش اصلی کار بود روند بررسی شد.

معاون ظریف گفت: در مورد اینستکس نیز طرف اروپایی توضیحات مفصلی را ارائه کرد. در مورد پرداخت‌ها و دریافت‌ها و اینکه این مکانیسم با نهاد ایرانی چگونه کار خواهد کرد و در گام بعدی برای کشورهای ثالث چگونه در دسترس خواهد بود.

عراقچی اظهار کرد: دوستان و همکاران ما در نهادهای اقتصادی درباره نهاد ایرانی موازی اینستکس توضیحاتی ارائه دادند و به نظرم بحث خوبی بود. البته باید منتظر شویم تا این ساز و کار عملیاتی شود. اگرچه طرف اروپایی در این رابطه تاخیر داشت و دیر اقدام کرد اما الان این نهاد را داریم و امیدواریم کارش را هم شروع کند.

رئیس هیات ایرانی در مذاکره با ۱+۴ خاطرنشان کرد: ما به اعضای برجام و طرف اروپایی تذکر دادیم که کانال مالی یکی از تعهدات آنهاست و همکاری اقتصادی با ایران ابعاد مختلفی دارد که در بیانیه ۱۱ بندی بروکسل میان وزیران خارجه این کشورها و ایران توافق شد. آنها توافق کردند که با ایران در نبود آمریکا در برجام همکاری اقتصادی را در حوزه‌های سرمایه گذاری، تسهیل حضور شرکت‌هایشان برای کار با ایران، حمل و نقل، انرژی و غیره ادامه دهند. البته تعهد مالی یکی از تعهدات اصلی آنهاست و بسیار برای تسهیل همکاری‌ها مهم است.

وی ادامه داد: قرار شد در گروه کاری تحریم‌های برجام که در حاشیه کمیسیون مشترک تشکیل می‌شود گروه‌های کاری در حوزه تجارت، انرژی، حمل و نقل، مسائل مالی و بانکی تشکیل دهیم تا سایر تعهدات نیز اجرایی شود.

عراقچی گفت: معتقدیم از طریق برجام می‌توانیم مسیرهایی را برای مقابله با تحریم‌های آمریکا ایجاد کرد البته دولت ایران به اینها صرفاً متکی نیست و همه راه حل های ممکن را بررسی می‌کند اما هر چه بتوانیم مسیر را با ظرفیت‌تر کنیم بهتر است اما اتکا ما لزوماً به اروپا و برجام نیست.