راهنمای خرید هاست مناسب برای سایت

گزارش بازرگانی،   3971201139

هاست به عنوان زیرساخت وب سایت، اهمیت بسیار بالایی دارد و می بایست در هنگام خرید هاست دقت کنیم تا هاست خریداری شده مناسب سایت باشد. در ابتدا باید بدانید که هر هاست برای هر سایتی مناسب نیست! همچنین هاست مناسب و خوب به این معنی نیست که برای همه سایت ها مناسب و پاسخگو باشد. در ابتدا می بایست بررسی های لازم صورت گیرد تا هاست مورد نیاز بر اساس آنها خریداری شود. نوع هاست، میزان منابع و مشخص نمودن الزامات در این مرحله انجام می شود.

ویژگیهای هاست مناسب چیست؟

زمانی که سخن از هاست مناسب است یکسری موارد مطرح می شود که بشرح زیر است:

  • تناسب میزان فضا و ترافیک با مقدار مورد نیاز
  • تناسب میزان منابع سخت افزاری و نرم افزاری با مقدار مورد نیاز
  • سازگاری کامل با زبان برنامه نویسی سایت و سیستم مدیریت محتوای مورد استفاده آن
  • برخورداری از سرعت دسترسی بالا
  • برخورداری از درصد پایداری بالا
  • برخورداری از امنیت بالا
  • پشتیبانی مناسب شرکت ارائه دهنده سرویس هاست

فضا و ترافیک هاست

فضا و ترافیک هاست به عنوان زیرساخت اجتناب ناپذیر برای هر سایتی مورد نیاز است. اما میزان آن بسته به مقدار مورد نیاز متفاوت است. ممکن است یک سایت از حدود یکصد مگابایت تا چند ترابایت و حتی بیشتر به فضا نیاز داشته باشد. فضای هاست از هارد دیسک سرور تعیین می شود و اگر برای فضای ذخیره سازی سرور از داریوهای پرسرعت SSD و یا NVME بهره گرفته شود سرعت خواندن و نوشتن اطلاعات چند برابر می شود. ترافیک هاست نیز به مجموع میزان مصرفی آپلود، دانلود، بازدیدها و ... وابسته است. معمولا ترافیک مورد نیاز برای سایت ها از میزان بازدیدها و زمینه فعالیت آن مشخص می شود. توجه داشته باشید که معمولا میزان ترافیک مجاز در ابتدای هر ماه میلادی صفر شده و تا حد مجاز قابل استفاده است.

منابع سخت افزاری و نرم افزاری هاست

زمانی که در حالت کلی عملیات و پردازشی توسط سایت انجام می شود این موارد میزانی را از منابع سخت افزاری و نرم افزاری مصرف می کنند. میزان مصرف معمولا تابع چندین مورد است که از آنها می توان به بازدیدها، حملات، مشکلات و اختلالات ساختاری اشاره کرد. معمولا سایت های پربازدید مصرف بالایی از منابع دارند که کاملا طبیعی است. اما برخی سایت ها با وجود بازدید پایین یا متوسط مصرف بالایی دارند که اغلب مربوط به اختلالات ساختاری یا حملات است. معمولا افزایش منابعی نظیر سی پی یو و رم موجب بالا رفتن هزینه هاست می شود. به همین جهت اگر احتمال می دهید مصرف منابع شما بیش از حد معمول است با بررسی دقیق می توانید مشکل را حل نمایید. لازم به ذکر است میزان فضا و منابع سخت افزاری هیچ ارتباطی با هم ندارد. به این معنی که نمی توان گفت چون فضای هاست پر نشده است پس منابع هاست برای سایت کافی است!

سازگاری هاست با سیستم مدیریت محتوا

هر سرور به نحوی پیکربندی می شود که معمولا برای یکسری سایت ها مناسب است. شما برای سایت خود می بایست ملزومات را بدست آورده و هاستی را سفارش دهید که با این ملزومات بصورت کامل سازگاری داشته باشد. برای مثال سیستم مدیریت محتوای وردپرس که محبوب ترین سیستم مدیریت محتوای دنیاست یکسری ملزومات دارد که باید به آن توجه کرد. سازگاری هاست با سایت به لحاظ پیکربندی به قدر اهمیت دارد که در سالهای اخیر ارائه سرویس های مختص رواج یافته است. از این سرویس ها می توان به هاست وردپرس، هاست ووکامرس و ... اشاره کرد.

سرعت دسترسی هاست

علاوه بر منابع سخت افزاری و نرم افزاری اختصاصی هاست می بایست دقت داشت سرعت دسترسی هاست به موارد دیگری نیز مرتبط می باشد که در زیر به آنها اشاره شده است:

  • مشخصات سخت افزاری سرور میزبان
  • دیتاسنتر و سرعت آپلینک شبکه
  • نحوه کانفیگ سرور برای دستیابی به سرعت بالا
  • استفاده از سرویس های شتاب دهنده سرعت دسترسی

آپتایم هاست

برای هر سایتی (به جز یکسری سایت های خاص مانند گوگل) حداقل میزان قابل قبول آپتایم ماهانه 99.9 درصد است. هر مقدار کمتر از این غیرقابل قبول است. توجه داشته باشید که در آپتایم 99.9 حدود یک ساعت قطعی در ماه وجود خواهد داشت که اگر برای مثال این مقدار به 99 درصد برسد میزان قطعی حدود 8 ساعت در ماه خواهد بود!

امنیت هاست

امنیت هاست باید به نحوی باشد که دسترسی و نفوذ به خود آن تقریبا غیرممکن باشد. همچنین می بایست حالتی داشته باشد که ضعف های امنیتی احتمالی محتوای سایت را پوشش دهد. البته این موضوع در برخی موارد قابل تامین نیست و می بایست امنیت محتوای سایت که بر روی هاست میزبانی می شود نیز کاملا تامین باشد. یکی از خطرناکترین حملات به این شکل است که نفوذ به یک هاست در سرور انجام شده و بواسطه آن بقیه اکانت های روی سرور نیز مورد نظر قرار بگیرد. این محافظت می بایست بصورت کامل توسط شرکت های هاستینگ انجام شود تا ضعف امنیتی یک سایت، سایت های دیگر روی آن سرور را با مشکل مواجه نکند.

پشتیبانی هاست

شرکت هاستینگ می بایست بصورت 24 ساعته در طول 7 روز هفته حتی ایام تعطیلات به خوبی از سرویس مورد ارائه پشتیبانی نماید. در واقع پشتیبانی 24 ساعته در 7 روز هفته یکی از الزامات شرکت های میزبانی وب است.

تاثیر خرید هاست مناسب بر روی سئو سایت

یک سایت زمانی می تواند توان رقابت با سایت های دیگر را در سئو داشته باشد که زیرساخت آن در وضعیت مطلوبی قرار داشته باشد. لازم به ذکر است خرید هاست مناسب برای سایت یکی از مواردی است که می بایست به آن توجه ویژه ای داشت. در واقع می بایست سرعت، امنیت، آپتایم و سازگاری بالایی برای سایت تامین کنیم تا زیرساخت لازم برای سئو فراهم شود. با نبود این شرایط حتی بهترین عملکرد در سئو نیز تابع مشکلات بوده و نتیجه خوبی بدست نخواهد آمد.

نتیجه گیری و جمع بندی راهنمای خرید هاست

با توجه به اینکه این مطلب ارتباط بین سئو و هاست می باشد یک همکاری کارساز صورت گرفته و به همت عوامل دو مجموعه میزبان فا و سئو فاکس تهیه شده است. بدیهی است چنین شرایطی زمینه کیفیت و اصالت مقاله را فراهم می نماید تا شما عزیزان بتوانید آن را مطالعه نموده و به آن استناد نمایید. در انتها پیشنهاد می کنیم مقالات پیشنهادی زیر را نیز مطالعه نموده و اگر سوال و ابهامی وجود دارد آن را در بخش نظرات مطرح نمایید تا به آن ها پاسخ داده شود.

مقالات پیشنهادی : هاست چیست / چگونه سایت بسازیم / خرید هاست و دامین